Frisse lucht

In door HB8 Reacties

Vandaag heb ik in een aangebrande bui het volgende berichtje gestuurd aan de dame van de gemeente die plichtgetrouw de persberichten rondstuurt. Dit keer kreeg ik iets over een zuurstof oplaadpunt dat meneer de wethouder bij basisschool De Pijlstaart in gebruik heeft gesteld.

Beste Leonie,
Zouden jullie alsjeblieft niet voortdurend willen benadrukken dat dit kruispunt “het meest vervuilde punt van Utrecht” is? Echt opwekkend is het niet voor alle mensen die er omheen wonen, zoals ondergetekende. Vooral als je je bedenkt dat het voorlopig toch niet beter wordt. Of gaat de wethouder naast de gasaansluiting nog een frisse-luchtaansluiting in de huizen bepleiten? Nou dan.
Dank voor het luisteren.

Als ik dan zoiets stuur voel ik me net zo’n type van Koot en Bie, een oud-leraar of oud-verzetsstrijder. Iemand die strijd tegen chronisch onrecht. Ik strijd tegen het onrecht dat wordt gedaan aan al die trotse Utrechters rondom rotonde Paardenveld. Okay, het is er lawaaiig en de lucht is er maar zozo, maar we wonen hier niet op een mesthoop of zo!

Zo, dat lucht op.

Reacties

  1. Toon

    Hoeveel “boomjaren” waren er volgens jouw berekening ook al weer gekapt in het stationsgebied? Voeg daarbij de kap bij Majellaknoop, Den Hommel en de massale rooi in Leidse Rijn en je hebt een mooie aanbeveling voor de verbetering van de luchtkwaliteit. Dat wordt planten geblazen, en met twee miljoen Rijkssubsidie voor verbetering van de luchtkwaliteit kun je heel wat platanen (natuurlijke fijnstoffilters!) aanplanten.

  2. Lars

    Die persberichten… het zou verb√≥den moeten worden! [Sorry, couldn’t resist] ūüėÄ

  3. hb

    Je hebt gelijk, ik wilde niet weer beginnen over bomen, maar idd overal kaalslag. Het is erg verdrietig om te zien. Meer wegen, minder bomen. Is dat vooruitgang? Ik moet mijn “boomjaarmeter” nog bijstellen voor het verlies van de 16 op Smakkelaarsveld.

  4. Ronald

    @hb: dat is gewoon onwaar, er komen niet meer wegen, maar juist minder.En in de toekomst zal het aantal bomen ook weer toenemen, dus no worries.

  5. hb

    @ronald: waar verdwijnen volgens jou wegen dan? Ik zie op vele plaatsen verbredingen en hier en daar een (rond)weg erbij. Het is krankzinnig hoe men de losgeslagen automobiliteit probeert bij te benen.

  6. Ronald

    Klik maar op het trefwoord Catharijnebaan aan de rechterkant, de grootste en breedste weg in het centrum van Utrecht verdwijnt, zom plaats te maken voor water met groene kades.Die weg die je moet oversteken om naar de Jaarbeurs te komen zal verdwijnen en plaats maken voor het Jaarbeursplein.En dat grote verkeersplein tussen lombok en het station, die verdwijnt ook, daarvoor komt een tunnel in de plaats.Je zou het masterplan stationsgebied er eens bij moeten pakken op de site van de gemeente. Over het algemeen wordt het centrum er beslist groener en minder autovriendelijk op.

  7. CB

    Nog minder autovriendelijk? Aan de ene kant willen we de auto’s z.s.m. de sta uit hebben, maar aan de andere kant worden de automobilisten zo lang mogelijk onnodig vastgehouden bij de stoplichten…

  8. hb

    @ronald. Ik ken het Masterplan, vrij goed zelfs. Maar we spreken over verschillende dingen. Jij over het centrum van U, ik over NL. Maar idd in het centrumplan verdwijnen er wat wegen, dat terwijl de verkeersintensiteit en de P-capaciteit toenemen.

Reageer