Gisteren nog bijna m’n nek gebroken op het smalle fietspad over het Stationsplein. Iedereen jakkert als een dolle terwijl menige omgevallen fiets het pad blokkeert. Wat doe ik hier!?! Dan voel ik me echt een provinciaaltje en verlang ik vurig naar m’n veilige auto. Ik ben hiervoor niet in de wieg gelegd. Is dit openbare ruimte? Wat een giller.
En het wordt nog erger, om later hopelijk minder erg te worden. De gemeente begint met het plaatsen van nog veel meer dubbellaags rekken. Dat zijn de rekken die je ziet aan de noordzijde, zeg maar tussen Mediamarkt-ingang en taxiplatformtoerit. Op die strook is het ook veel ordelijker en veiliger. De rekken staan namelijk zodanig opgesteld dat wildparkeren wordt ontmoedigd. Het resultaat is dat fietsen niet gemakkelijk kunnen omvallen en er een logische looproute ontstaat.
Eerst dacht ik dat het nog wel even zou duren omdat deze klus een langlopende Europese aanbesteding nodig zou hebben. Misschien was ik abuis. Men gaat nu toch beginnen. Door er dubbellaagse- en etage-fietsklemmen te plaatsen worden 600 extra plaatsen gerealiseerd.
Ik citeer uit het bericht van de gemeente: Om niet teveel fietsklemmen buiten gebruik te hebben, worden de werkzaamheden in drie fases uitgevoerd. Per fase worden een aantal fietsvakken vernieuwd. De eerste fase start vanaf 24 januari met het plaatsen van de hekken rondom een aantal vakken met fietsklemmen. Fietsers hebben 10 dagen de tijd om hun fiets uit deze rekken te halen. Daarna worden de fietsen uit de rekken geknipt en aan de kant gezet, waarna de rekken worden verwijderd en nieuwe rekken worden geplaatst.
De plaatsing van nieuwe rekken in de laatste vakken van de ‘plint’ (fase drie) is eind februari klaar.
Om het tijdelijk extra tekort aan fietsplaatsen op te vangen, kunnen fietsers in ieder geval gratis hun fiets stallen in de gemeentelijke stalling aan de Catharijnesingel. Ook worden er tijdelijk extra fietsparkeerplekken in de zijstraten bijgeplaatst. Daarnaast worden toezichthouders en verkeersregelaars ingezet in de ochtenduren om mensen te verwijzen en het gebied ordelijk te houden. Einde citaat.
Na de plaatsing van de nieuwe rekken wordt aanvullende belijningen en kruisvakken met ‘fietsstalverbodsborden’ aangebracht. Als daarop dan ook nog toezicht wordt uitgeoefend wordt het misschien ooit nog wat. Ik neem aan dat de procedurele voorbereidingen voor het maken van een fietsflat op het Smakkelaarsveld achter de schermen doorgaan. Zodra dat ding er is gaat de parkeerdruk tenminste serieus naar beneden. Maar daarvoor moeten we nog wel even geduld hebben.