Vertrammingsstudie

In Nieuws door HB1 Reactie

Er is de afgelopen weken veel te doen geweest over de tram in Utrecht. Het ziet er naar uit dat er de komende jaren een aantal moderne sneltramlijnen bij zal gaan komen, onder andere naar de Uithof en misschien ook wel naar Leidsche Rijn. De bestaande busverbindingen trekken het namelijk niet meer.
Wat ik niet wist, maar wel interessant is voor de reizigers van en naar Nieuwegein, is dat al over een jaar, eind december 2008, de haltes en sporen van de huidige sneltram aan de oostzijde van het station moeten zijn verwijderd. Aangezien er nog geen nieuw eindstation klaar zal zijn onder de OV-Terminal, wordt er een tijdelijke eindhalte gerealiseerd. De bouw daarvan begint 1 mei 2008. Het besluit hierover wordt nog dit najaar genomen maar ik verwacht dat de eindhalte zal komen net voor het Westplein, net voor de kruising met de Damstraat. Dan is het mogelijk om vanaf dat punt het nieuwe tracé naar het Jaarbeursplein te leggen. Voor overstappers van de stadsbussen of van de treinen betekent dat een fors eind lopen.
Overigens vraag ik me wel af aan welke zijde van het station men de eindhalte plant van het nieuwe tramtracé naar de Uithof. Als deze gaat lopen over de Adema van Scheltemabaan, nu busbaan, waar moeten de bussen dan rijden? Het is een complexe aangelegenheid dat blijkbaar in een vertrammingsstudie aan de orde komt. Mooi woord trouwens, vertrammingsstudie.
[foto Raymond Naber, hier is nog meer te zien voor de tramfan]

Reacties

Laat een reactie achter op Gerwin Reactie annuleren