Hier een prachtige jaren vijftig ansicht van verzamelaar Gert van Raalten en een poging van mij om vanaf dezelfde plek, de voetgangersbrug langs het spoor boven de Leidseveertunnel, het plaatje te maken, maar nu met iets meer beeldhoek. Een nieuwe ansichtkaart levert het niet op. Het enige dat is gebleven is het Vinke-pand, waar nu Staffhorst zit, dat een kleine twintig jaar geleden in oude luister is hersteld. Het vele groen op het Smakkelaarsveld ontneemt het zicht op de singel. Als we proberen over een jaar of tien deze foto weer te maken, dan zal een groot gebouw het beeld domineren: een cultureel centrum. Het Smakkelaarsveld zal weer aan een bevaarbare Leidse Rijn liggen en het eindpunt vormen van een nieuwe Stationsstraat. De bussen richting centrum rijden onder het nieuwe gebouw door, zullen links door het park rijden en schuin over de open singel oversteken.
Om de beschrijving compleet te maken ook nog een plaatje van de tunnel zelf. De Leidseveertunnel is rond 1938 gebouwd naar een ontwerp van Van Ravesteyn, hoofdingenieur bij de Nederlandse Spoorwegen. Hij ontwierp viaducten met vloeiende lijnen, bollen, cirkels en zuilen. De tunnel is geen prettige plek, hij zou eens goed onderhanden genomen moeten worden: schoonmaken, de graffiti weg, lichte kleuren erop. Over enkele jaren zal de tram hier niet meer doorheen rijden; de eindhalte wordt verplaatst naar de andere zijde van het station.
Reacties
Dank voor het plaatsen van de link. Succes met de site: ik volg de gebeurtenissen zo op de voet.
Volgens mij wordt de Leidsche Rijn niet bevaarbaar, tenzij er nieuwe ontwikkelingen zijn. Peter
Volgens het projectbureau zal deze bevaarbaar zijn voor lage rondvaartboten. Daarvoor wordt de bak in de Sijpesteijntunnel verbreed.