Madurodam?!

In Nieuws door HB1 Reactie


Waarom moeten Japanners, Amerikanen en niet te vergeten Chinezen, allemaal het nieuwe CS van Utrecht gaan zien? Ze hebben in hun eigen landen toch tienmaal imposantere moderne bouwwerken? Haal naar Utrecht die maquette! Of beter nog, maak er nog een!
Het is natuurlijk heel sympathiek dat Den Haag een primeur heeft van een toekomstige Utrechtse landmark, maar het ding moet eigenlijk hier staan: tastbaar voor de mensen die er straks naar gaan kijken, de mensen die er gaan werken en de mensen die het zullen gaan gebruiken.
Dit gebouw is geen geïsoleerd element, zoals in het olijke ministadje. Ook draait het niet perse om de trein, zoals de pr-actie van NS, Prorail, de gemeenten en de ministers van Verkeer en VROM een beetje doen voorkomen. (Uiteraard moet je internationale hogesnelheidreizigers niet laten uitstappen op een lekkend perron met grijze stoeptegels. Natuursteen, sjiek! Zou het er echt van komen?)
Maar dat is maar de helft van het verhaal. In onze ‘schaal 1:1 stad’, met zijn gemankeerde centrumstructuur, staat het gebouw niet mooi te wezen naast Ridderzaal of Erasmusbrug. Hier moet het een stedebouwkundige oplossing bieden als ‘interwijkverbinding’, een actieve knoop in de oost-west stadsverbinding. NS stopt de hal vol met winkels, als een soort Schiphol Plaza. Er omheen komen veel winkels en kantoren bij, een stadhuis, cultureel centrum/bibliotheek, nieuwe tram- en busterminal, betere voetgangeraansluiting op HC, enorme fietsenstallingen. Je ziet het ook terug in de mate waarin partijen geld investeren. NS een beetje, de overheid de bulk.
Feiten: ontwerp Benthem Crouwel, kosten ruim 335 miljoen: rijk betaalt 300 miljoen, NS 30 miljoen, stad Utrecht 5 miljoen. Reizigersaantallen per dag nu: 150.000, in 2025: 275.000. OV-terminal wordt aangesloten op HSL naar Keulen. De bouw, onder regie van Prorail, begint volgend jaar, oplevering 2013. (Foto’s : Benthem Crouwel en Kraaijvanger Urbis)

Reacties

Laat een reactie achter op Niels Reactie annuleren