De gemeente worstelt al tijden met de fietscapaciteit op het Smakkelaarsveld. Het plan uit 2014 was om een tijdelijke verhoogde stalling te bouwen, waarmee in één keer 3000 plaatsen konden worden toegevoegd. Die stalling zou met een luchtbrug over de busbaan ontsloten worden. Dat plan lijkt nu definitief van de baan te zijn.
FGH Bank ziet de fietsenrommel bij zijn voordeur met lede ogen aan en heeft een rechtszaak aangespannen tegen de uitbreiding met een extra bouwlaag. (Uitspraak rechtbank Midden-Nederland volgens de laatste Berap vóór 1 juni 2015.) Maar volgens de onderstaande commissiebrief waren er echter ook technische hobbels waardoor er aan het ontwerp gesleuteld moest worden, wat vertragend werkte.
De gemeente wil af van de onzekerheid en lijkt het plan van het gebouw in de ijskast te zetten. Er kunnen op een creatieve manier 1500 plaatsen worden bijgefietst in de huidige ruimte. Voor wie er regelmatig komt: je kunt inmiddels zien dat de gemeente het terrein tot de laatste vrije vierkante centimeter wil uitnutten. Daarnaast kunnen op het ongebruikte Willemsviaduct 1000 plaatsen worden toegevoegd, waarmee Smakkelaarsveld wordt ontlast.
De gemeente hoopt het hiermee uit te zingen tot de ingebruikname van het eerste deel van de nieuwe stalling onder Stationsplein Oost, Q2, 2016.
Lees het hele verhaal in de doorlees.
[quote uit de Commissiebrief]
Hierbij wil ik, vooruitlopend op het Meerjaren Perspectief Stedelijke Ontwikkeling (MPSO) , onderdeel Stationsgebied, welke aan u wordt toegezonden begin juni, u informeren over de voortgang van de realisatie van tijdelijke fietsparkeerplekken aan de oostzijde van het Stationsgebied.
Eerder hebben wij u al geïnformeerd, in de commissiebrief d.d. 28 november 2013, over de realisatie van een tijdelijke, gebouwde fietsparkeervoorziening van 3.000 fietsparkeerplaatsen op het Smakkelaarsveld. De oorspronkelijke planning was om de stalling medio 2014 in gebruik te nemen.
Deze planning is om een aantal redenen niet gehaald. De twee belangrijkste redenen zijn:
1. Voor het realiseren van de stalling is in april 2014 een omgevingsvergunning fase 1 aangevraagd (tijdelijk afwijking bestemmingsplan) en in november 2014 omgevingsvergunning (bouwvergunning en tijdelijke afwijking bestemmingsplan). Beide procedures zijn nog niet afgerond als gevolg van lopende bezwaar- en beroepprocedures tegen deze vergunningen.
2. Bij de uitwerking van het uitvoeringsontwerp door de aannemer is een aantal technische risico’s geconstateerd, waardoor er wijzigingen in het ontwerp moesten worden doorgevoerd. Hiermee is het risico tijdens de uitvoering gereduceerd, maar dit heeft wel een langere doorlooptijd van de uitvoering tot gevolg.
Door deze punten is de start van de realisatie nog steeds onzeker en ook de uiteindelijke ingebruikname. De extra benodigde fietsparkeercapaciteit is op korte termijn nodig voor de periode tot de oplevering van de eerste fase van Stationsplein Oost (medio 2016).
In verband met de gewijzigde planning en de onzekerheden over de start van de werkzaamheden, zijn de afgelopen periode alternatieven voor de benodigde fietsparkeercapaciteit onderzocht. Dit mede in relatie tot de laatste inzichten en planningen van de diverse deelprojecten in het Stationsgebied. Gebleken is dat op het Smakkelaarsveld op maaiveld nog mogelijkheden zijn om (tijdelijk) extra stallingen te plaatsen. Een deel van de extra stallingen is gevonden door ongebruikte ruimte (verschuivingen in planningen en veranderingen van werkmethoden) en bestaande stallinglocaties te optimaliseren (dubbellaags ipv enkel laags). Naar verwachting kunnen circa 1.500 fietsparkeerplaatsen worden toegevoegd op Smakkelaarsveld. Deze kunnen op korte termijn worden gerealiseerd (medio juni 2015).
[einde quote]Daarnaast kunnen in de omgeving van de Catharijnesingel Zuid, op het oorspronkelijke Willemsviaduct, minimaal 1000 tijdelijke fietsparkeerplekken worden gerealiseerd. Deze mogelijkheid leidt niet alleen tot een verbetering van de fietsparkeervoorzieningen op het Smakkelaarsveld, maar ook aan de zuidoostzijde van het Stationsgebied. Deze laatste mogelijkheid wordt momenteel nader uitgewerkt en in juni afgestemd met de omgeving. Deze fietsvoorziening kan naar verwachting medio september 2015 worden gerealiseerd. Ik zal u te zijner tijd hierover nader informeren.
Met gebruikmaking van deze alternatieven is er tot de opening fase 1 van fietsenstalling Stationsplein Oost voldoende fietsparkeercapaciteit. In het tweede kwartaal van 2016 is de oplevering van de fietsenstalling Stationsplein Oost (fase 1) voorzien.
Reacties
Twee dingen: Dat men de Willemsviaduct tijdelijk kan inrichten als fietsenparkeerplaats klopt, maar men moet niet de verkeersveiligheid vergeten. De kruising Catharijnesingel met Mariaplaats in nu al ontzettend chaotisch en onoverzichtelijk, laat staan, dat er nog duizend fietsers bijkomen.
Wat ik goed vind, dat men van de zinloze uitbreiding op de Smakelaarsveld afziet, wat ik niet goed begrijp is, waarom gemeente niet.i.p.v. tijdelijk in langere perspectief kan denken. Als de gemeente met Corio aan tafel zou gaan zitten en uitzoeken hoe de bezettingsgraad van de garages van HC is, dan zou men nu al afspraken kunnen maken over omzetten van deel van garage onder Mediamarkt b.v. in permanente fietsenstalling. Dat zou men 2 vliegen in een klap vangen: fietsparkeren probleem permanent oplossen en auto verder terugdringen. De aanvoerroutes voor de huidige garages en de nieuwe Vredenburg garage zijn onvoldoende om de in- en uitrit te faciliteren en ze zo rendabel te houden. Maar daar moeten we weer 5 jaar voor wachten en eerst het geld voor tijdelijkheid verkwanselen, om het vervolgens toch te doen.