Vijftig jaar

In Nieuws door HB2 Reacties

Inloop nieuwe gedeelte vanaf passage Gildenkwartier (foto: Guere @ SSC)

Zolang is het geleden, op de kop af, dat het Utrechts Nieuwsblad met een groot artikel op pagina twee uitpakte over de plannen van Empeo om passages en winkels op vijf meter hoogte te bouwen, tussen Vreeburg en Croeselaan. Sinds de jaren negentig zijn er duizenden uren en miljoenen gulden en euro’s verspijkerd om een oplossing te vinden voor deze reusachtige betonnen barrière op niveau 1 die Hoog Catharijne bleek te zijn. Aan commercieel succes heeft het echter nooit ontbroken. Deze week opende de eerste winkel in het Hoog Catharijne nieuwe stijl. In 2019 zal de vernieuwing en uitbreiding zijn voltooid. Nieuwe stedenbouwkundige inzichten zijn toegepast waarvan we hopen dat ze langer dan tien jaar zullen meegaan.
Meer foto’s, een historisch krantenknipsel en twee brochures uit ’62 en ’63 waarmee het plan aan de gemeente Utrecht, de Jaarbeurs en de Nederlandse Spoorwegen is verkocht, na de doorlees.

 

Dit artikel verscheen op 11 oktober 1962 in het Utrechts Nieuwsblad. (Met dank aan @Martijn voor het signaleren en Het Utrechts Archief voor het digitaliseren.)

Meer foto’s van Guere van het zojuist geopende nieuwe stuk Hoog Catharijne vind je hier op SSC.

En deze brochure van Empeo hebben we in de bibliotheek van de universiteit gevonden en voor je ingescand:

Download link.

En de aanvulling op de brochure uit 1963:

En de downloadlink.

Als je dit waardeert: misschien is dit een mooi moment om eindelijk die donatie aan Bouwput Utrecht te doen!

Reacties

  1. carel

    erg leuk om te zien
    maar ook de oude situatie is leuk om te zien(zeker als je dat nog een beetje hebt meegemnaakt)
    grappig om te zien hoe er toen werd gedacht
    ja als we toen wisten wat we nu weten…

    Gelukkig hebben ze nooit de snelweg om de oude stad gerealiseerd
    wel het stuk wat nu weer terugkomt als water bij HC.

    Ik vraag mij af of het ook ooit mogelijk was geweest Utrecht als oude stad in tact te laten, zoals je in andere oude steden nog wel ziet
    maar ik denk dat Utrecht mee moest in de vaart der volkeren en het is natuurlijk een knooppunt

Reageer