Fotorondje XXL

In Reportage door HB17 Reacties

Links zien we een 'brug' over de expeditietunnel in aanbouw. Dit wordt de komende anderhalf jaar een fietsomleiding door de Lange Koestraat naar het Smakkelaarsveld. Het oranje plastic is een stuk kelder waarover de bussen tijdelijk zullen rijden, totdat het viaduct is gesloopt en herbouwd.

Het stadskantoor schiet snel de lucht in. Op de voorgrond de betonplaat van de OV-terminal waar over een jaar of vier het busstation zal komen. Van de sloop van de garage is nog weinig te zien, behalve dat Friese nationalisten er een vlag hebben gehesen.

De ‘nationale’ persconferentie over het Utrechtse stationsgebied ging vandaag niet door omdat ProRail en NS Stations door het treinongeluk in Amsterdam even geen zin hadden om mede-gastheer te spelen bij een niets-aan-de-hand persmoment. De aan de beeldjournalisten toegezegde rondvluchten vonden vanochtend wel plaats. Verwacht daarom in veel landelijke kranten en online media vandaag en morgen Utrechtse items, allemaal kamerbreed van beeld voorzien.

April doet zijn atmosferische ding. Terwijl we dit typen komt het met bakken uit de lucht. Maar Rob heeft zijn lens standvastig gehanteerd en de buit is binnen. Hier een voorproefje. Meer volgt als we de boel hebben uitgezocht. Niet één foto. Van ons krijg je ze allemaal, gratis. Met duiding waar relevant.

Reacties

  1. Rob

    Was inderdaad een ‘bumpy ride’.
    Bij SixFlacks moet je er voor betalen.
    Maar absoluut de moeite waard, ik heb er van genoten.

  2. Michiel

    Wauw, heel erg tof! Ik kijk al uit naar de posting met alle foto’s.

    Voordeel van foto’s vanuit de lucht is dat overijverige agenten je niet staande kunnen houden. Zonet zelf tijdens een fotorondje voor SSC binnen 5 minuten tijd twee keer staande gehouden. De tweede agente wilde mij niet geloven, ik moest legitimeren & direct stoppen met fotograferen… zucht 😉

      1. Michiel

        Waarschijnlijk… ze heeft al mijn gegevens genoteerd dus het ging verder dan alleen controleren of ik wel degene was die op mijn id-kaart stond.

      2. Apostle

        Kan POS niet iets doen tegen zulk NSB-gedrag tegen mensen die alleen maar geinteresseerd zijn?

    1. Auteur
      HB

      Jouw veiligheidsgevoel kan in ieder geval vast niet meer stuk door dergelijk doortastend handelen van het blauw op straat.

    2. Marko

      Waarom moest je stoppen met fotograferen? Op de openbare weg mag je gewoon fotograferen en het station is ook een soort openbare weg (als je maar niet in de weg gaat staan).

      1. Michiel

        Nog gekker: ik stond niet eens meer in het station, maar op het uitkijkplatform bij het stadskantoor. Een platform dat nota bene gebouwd is om voorbijgangers te laten genieten van de werkzamheden.

        Ik heb mijn rechten aan deze agente proberen uit te leggen, maar ‘deze waren zo niet bij haar bekend’. Volgens haar mocht het toch echt niet en kon ze mij niet zomaar op mijn woord geloven. Ze zou het wel gaan uitzoeken, maar ik vermoed dat daar een bekend riedeltje over risico/veiligheidsgebieden uitkomt. Ik ben van plan een (klacht)brief naar de politie Utrecht te schrijven, waarin ik mijn zaak uit leg en informeer naar het officiële standpunt. Ik zal ze natuurlijk wijzen op de huisregels van de NS (waarin niet commerciële opnames zijn toegestaan), maar wellicht dat die teniet worden gedaan door paranoia maatregelen onder het mom van terrorisme.

      2. Auteur
        HB

        @Michiel: Raar verhaal. Het platform is een tijdelijke overbrugging tussen traverse en oude sporthal, voorheen deel van Hoog Catharijne. Je bent buiten het station. Op het station geldt een speciale verordening. Ik zou zeker een klacht sturen aan (het hoofd van) de politie en stuur die ook cc aan NS Stations. Het is evident dat wanneer je op het uitkijkplatform staat je ook foto’s neemt. Dat doe je in alle openheid van de bouwwerkzaamheden.
        Als ze de volgende keer weer raar doen, bel me op, dan kom ik naar je toe met m’n camera en laten we ons samen naar Bureau Paardenveld brengen voor tekst en uitleg. Het minste wat het kan opleveren is een artikel over de paranoia van functionarissen waar we als maatschappij ons vertrouwen op vestigen.

      3. Michiel

        Dank voor de adviezen, ik zal er volgende keer aan denken! Voor nu ga ik inderdaad een klacht indienen, ik zal ‘em ook aan de NS cc’en.

  3. Rob

    Laat ik het afkloppen, maar tijdens al mijn foto omzwervingen in het gebied heeft nog nooit iemand mij aangesproken, moet met mijn vriendelijke/betrouwbare uiterlijk te maken hebben 😉 terwijl ik zowel voor HC als het station een vrijwaring had geregeld, dus ik wilde de discussie wel aan.

    @HB het blauw op straat is tegenwoordig signaalgeel

    Verder valt mij al de hele week op dat er zoveel politie zichtbaar is in het statio/patatstraat.

    1. Auteur
      HB

      Is er op het taxiplatform sinds de verbouwing (volbouwing) ook niet een politiepost gevestigd, of ben ik nu abuis?

      1. Apostle

        Dat is toch gewoon de spoorwegpolitie die eerst aan de overkant (naast de oude AH to Go) zat?

  4. Paul

    Al enige tijd constateer ik twee agenten aan weerszijde van elke uitgang van het station die kennelijk de komst of het vertrek van iemand staan op te wachten. Op vragen krijg ik het vriendelijke antwoord ´meneer wilt u doorlopen´.

  5. Gerben

    Volgens mij heeft dit te maken met proef van de politie over “herkening” ik kan het even niet meer terugvinden in de nieuws artikelen, is een nieuwe vorm van training wat me bijstaat. Agenten staan herkenbaar / opvallend bij de entree van het station.

  6. Fallus

    @ Gerben

    Dat klopt, er heeft enige tijd geleden een artikel in het AD over gestaan. Er zijn geloof ik zelfs vragen in de gemeenteraad over gesteld, waarom dit allemaal zo wordt overdreven. Mensen voelden zich geintimideerd en terecht. Dit gaat helemaal nergens meer over…

Reageer