Woekeren met tunnel

In Nieuws door HB4 Reacties

Onder het motto ‘alle kleine beetjes helpen’, heeft het college gisteren aangegeven dat de oude Van Sijpesteijntunnel, die vlak langs de huidige tunnel ligt maar jarenlang in onbruik was, tot fietsenstalling kan worden omgebouwd. Beerlage (PvdA) heeft er bij het college op aangedrongen om deze oude tunnel effectief in te zetten in het vernieuwde stationsgebied. Het toevoegen aan de bestaande tunnel bleek niet tot de mogelijkheden te behoren. Wel is de ruimte geschikt te maken voor 200 extra fietsenrekken, die kunnen worden toegevoegd aan de bestaande Sijpesteijnstalling.
Als we zo’n bericht lezen vragen we ons onwillekeurig af: kon de gemeente zelf niet op dit idee komen? En we vragen ons meteen af: hoeveel andere vergeten plekken zijn er nog in het grote niemandsland dat stationsgebied heet?

Reacties

    1. onkl

      Ik kan me voorstellen dat het niet heel prettig is wanneer ze de ruimte gebruiken zoals die nu is.
      Misschien kunnen ze wel een aantal doorbraken maken tussen de twee tunnels zonder lange afsluitingen, waardoor de fietsenstalling voor het gevoel (en de sociale veiligheid) wel bij de Sijpesteijntunnel wordt getrokken.
      Ik kan me ook voorstellen dat de hoeveelheid trottoir in de bestaande tunnel iets wordt teruggebracht ten gunste van meer fietspad. Er loopt nu bijna nooit iemand, terwijl het fietspad, door gekke weefbewegingen tussen mensen die willen stallen in de west-stalling en mensen die de tunnel als fietssnelweg gebruiken, nogal smal aanvoelt.

  1. Remco

    Volgens mij heeft het te maken met de eisen voor minimale hoogte en breedte van de tunnel. De afmetingen bepalen de beperkingen. Voor een functie als fietsenstalling lijkt me heel mooi. Zeker ook als je aan twee zijden straks de stalling in kunt komen.

    Wat betreft het zoeken naar andere verstopte plekken… De gemeente zoekt op een kaart en binnen gestelde kaders. Op andermans grond is direct al taboe. De openbare ruimte van de gemeente zelf is beperkt. De zoektocht wordt daarmee vaak onnodig bemoeilijkt. Er zijn zoveel betere mogelijkheden dan een grote doos op een park of grasveld. Zo’n doos kan ook op palen boven een paar parkeerplaatsen, denk 3d. Maak intensief gebruik van de schaarse ruimte! Achter het van Sijpesteijnblok bij de verkeerscentrum van de trein liggen prima kansen, tijdelijk.

    1. Auteur
      HB

      Oude Sijp-tunnel is NS-grond, het kan dus wel. Ik denk dat men een blunder heeft begaan door in het Stadskantoor geen programma openbaar fietsparkeren te programmeren. Op dat enorme volume was het peanuts geweest. Wie garandeert dat de westpleinstalling groot genoeg zal zijn? Misschien is het nog mogelijk een deel van die autoruimte om te zetten in fietsparkeren en de auto’s met bestemming stadskantoor naar de nieuwe garage onder het plein te dirigeren.

Reageer