Heijmans gaat Buurtsporen verbreden

In Nieuws door HBReageer op dit artikel

Een niet zo erg bekend deelproject van de vernieuwing van het Utrechtse station is het verbreden van de perrons van de Buurtsporen, perron 1 en 2. Dat dit erg ingrijpend is, kan een kind begrijpen: de hele boel schuift op richting centrum. En de toch al lange Van Sijpesteijntunnel krijgt er nog een handvol meters bij.
ProRail gaat voor dat werk Heijmans Civiel in de arm nemen, zo maakte men zojuist bekend. Voor het werk trekt men drie jaar uit en tikt men 18 miljoen euro af. Het werk begint aanstonds.

Het volledige bericht van Heijmans:

ProRail gunt het contract voor ‘uitbreiding perron 1 en 2 CS (Buurtsporen)’ in Utrecht aan Heijmans. Het betreft een voorgenomen gunning. De voorbereidende werkzaamheden starten per direct, het volledige werk zal in het voorjaar van 2014 zijn afgerond. Het project heeft  een contractwaarde van bijna € 18 miljoen.

Heijmans krijgt de opdracht doordat het de beste aanbieding wist te maken, waarbij prijs en duurzaamheid een belangrijke rol spelen. Hierbij was het feit dat Heijmans Infra de vijfde en hoogste trede inneemt op de CO2-Prestatieladder van ProRail beslissend. Het is voor Heijmans niet de eerste keer dat het CO2-certificaat heeft geleid tot de beste EMVI-score.

Werkzaamheden

Het complexe civieltechnische en bouwkundige werk wordt uitgevoerd door Heijmans Civiel. Het past binnen de strategie van Heijmans om hoogwaardige duurzame integrale projecten te realiseren waarbij resultaat voor omzet gaat. De werkzaamheden betreffen het verplaatsen en verbreden van perrons 1 en 2 en het verleggen van sporen 1, 2 en 3 inclusief het aanpassen van de bovenleiding.

Om dit te realiseren zijn verschillende werken nodig: Het aanpassen en bouwen van de keerwandconstructie van de perrons, het vervangen van de bestaande perronkappen (inclusief nieuwe funderingen), het bouwen van een vloer (2.200 m2) boven spoor 1, 2 en 3, het bouwen van spoorplaten voor drie sporen over en langs de bestaande fietsenstalling, het bouwen van een Trogbrug en 2 voorgespannen plaatbruggen over de bestaande van Sijpesteijntunnel, het maken en onderhouden van reizigersvoorzieningen en het aanpassen van de perron- en reizigersinformatiesystemen. De werkzaamheden nemen 3 jaar in beslag en zijn in mei 2014 gereed.

Reageer