Raadsinfo over fietsparkeren

In Nieuws door HB5 Reacties

Om te beginnen: een heel gelukkig 2011 voor alle BU-volgers! Meteen over tot de orde van de dag. Morgen (di) kun je om half 10 ’s avonds terecht op de raadsinformatieavond over het onderwerp fietsparkeren in het stationsgebied. Je kunt je mening laten horen over het bouwen en runnen van de 22 duizend toekomstige fietsparkeerplaatsen. Belangrijkste verschil met nu: op straat parkeren wordt taboe. Grootste struikelblok: alle stallingen zouden betaald parkeren moeten zijn. Hoe gaat zoiets in zijn werk? Zeg het maar. Nog wat unterlagen:
Commissiebrief
Notitie fietsparkeren
Overzicht aantallen fietsparkeerplaatsen
Samenvatting rapport Berenschot
Memo modellen regimes fietsparkeren
Aanpak opzet beheerorganisatie
Besluiten historie fietsparkeren

[edit] Dit onderwerp staat op de aanstaande agenda van de raadscommissie Stad en Ruimte. Deze vergadert op dinsdag 11, donderdag 13 en (extra dagdeel) dinsdag 18 januari.

Reacties

  1. Jan

    Het beste lijkt mij de eerste 24 uur gratis, daarna 5x 24 uur voor 1 euro per dag, daarna 5x 24 uur voor 2 euro per dag, etc (tot max 4 euro per dag oid). Na een maand wordt je fiets verwijderd.

    Op die manier krijg je mensen in de fietsenstalling doordat het initieel gratis is (je bevordert het fietsen in Utrecht), daarnaast ga je vervuiling van de publieke ruimte tegen (door het langdurig stallen van fietsen in de stalling te ontmoedigen en fietsen ouder dan een maand weg te halen).

    Voor de buitenruimte daarnaast een hard handhavingsbeleid zodat mensen weten: buiten stallen = fiets weg.

    Als er geen redelijk tarief komt zullen de fietsen zich echter enkel verplaatsen (fietsen parkeren bij de mariaplaats en 5 minuten lopen). Het verbod voor op straat parkeren zal immers slechts voor een beperkt gebied gelden, de gemeente kan dit nooit handhaven voor de hele (binnen)stad.

  2. Marko

    Ik vermoed dat de ov-chipkaart hiervoor wordt ingezet. Nu nog zorgen dat het ding werkt en dat alle nadelen worden opgelost.

  3. Niek

    OV-chipkaart is een goed idee, scheelt een hoop frustratie/kleingeld gedoe. Om overdekt stellen een succes te maken zal de eerste 24 uur inderdaad gratis gestald moeten kunnen worden, we zijn tenslotte Nederlanders en gooien anders de fiets een eind verderop.

  4. Hans Berends

    Effe denken, 22000 fietsen is 22000 bonnetjes, per bonnetje vastnieten en erafhalen kost 15 seconden, dus per dag 92 uur. Deel is abo, maar veel moet in spitstijden, dus je hebt minstens 10 man tegelijk nodig? Van smorgens vroeg tot savonds laat, misschien wel 24/7? En dan ook 10 ingangen minstens? t lijkt me allemaal wat erg massaal worden, en een logistieke uitdaging, daar onder t station…

  5. Auteur
    HB

    De volgende stap is een chip op de fiets plakken. Daarmee kun je snel stallen, zonder tussenkomst van bonnetjes. Dat jij degene bent die de fiets brengt en haalt, wordt met jouw ov-chipcard geverifieerd. Fiets en eigenaar zijn gedurende de stallingperiode aan elkaar gekoppeld, althans de 2 chips. Daarmee moet de drukke ochtendspits toch te handlen zijn? Als je hier niet aan meedoet, kun je in de rij aansluiten en old skool een papiertje aan je fiets geniet krijgen.

Reageer