Cobouw over OV-terminal

In Nieuws door HBReageer op dit artikel

Een interview met bouwmanager Edwin van den Broek van ProRail over de verbouwing van het station, nu in Cobouw. Voor ons archief maar vast een kopie van het stuk gemaakt en hieronder gezet.

Cobouw 16-8-2010:

UTRECHT – De ombouw van Station Utrecht is het best te vergelijken met een openhartoperatie. Behalve 1200 treinen die blijven rijden, zijn er veel winkels die openblijven. Bouwmanager Edwin van den Broek geeft leiding aan de operatie om ‘een golvend gebouw op pootjes’ neer te zetten.

Naast spoor 7 sloopt Strukton de perronkap die plaatsmaakt voor een nieuw exemplaar met zonnecellen. Meteen brengt de aannemer de boorpalen aan voor de fundering van het nieuwe station. “Paal voor paal en met zo min mogelijk overlast.” Bij spoor 5 is dat al gebeurd. Volgende week maandag begint de aannemer met het vrijmaken van het werkterrein aan de centrumzijde, waarvoor het busstation anders wordt ingericht. Bij spoor 18 en 19 is al goed te zien waar Besix na de bouwvak aan de slag gaat. De winkels in de aanpalende hal zijn dichtgespijkerd, de roltrappen naar de Jaarbeurs blijven zo lang mogelijk in gebruik. Na de bouwvak begint de sloop van de sporthal en wordt een begin gemaakt met het nieuwe stationsgebouw. Half juni selecteerde ProRail Besix voor de bouw van het pand, een ontwerp van Benthem Crouwel Architecten. De Belgische aannemer voert het golvende ‘gebouw op pootjes’ uit voor 95 miljoen euro. Het station schuift een stukje op richting Jaarbeurs, waardoor ruimte ontstaat voor een plein aan de zijde van Hoog Catharijne. Het terrein aan de westkant, een wirwar van kabels en leidingen en funderingsresten, is bouwrijp. De ‘zandbak’ is de enige plek om te manoeuvreren en spullen op te slaan. Er ligt een stapel diepwanden en een kraan voor het aanleggen van een persing en op een aanhanger staat een mini-graafmachine klaar.
Bestek

Van den Broek is de laatste maanden intensief bezig geweest met de afstemming met partners, winkeliers en omwonenden en verwacht de komende tijd de handen vol te hebben aan het begeleiden van de aannemer. “We hebben een vrij gedetailleerd bestek geschreven, maar je weet dat de praktijk altijd onverwacht anders verloopt en problemen ter plekke worden opgelost.” De vier inschrijvers kregen een Stabu-bestek, waarop zij varianten mochten bedenken. “Uiteindelijk is de planning voor de verhuizing van winkels zo precies, dat de aannemer vooralsnog niet afwijkt van ons bestek en onze fasering overneemt. Er kan maar één spoor tegelijk dicht en er moet constant voldoende winkelruimte beschikbaar blijven. Op die carrousel hebben we flink gepuzzeld.” Op de onvermijdelijke discussies heeft Van den Broek zich al geestelijk voorbereid; toch streeft ProRail naar consensus. “We hebben straks op een heel krappe ruimte perrons, station, fietsflat, buurtsporen en busterminal tegelijk in uitvoering. Als bouwers elkaar gaan tegenwerken, hebben we echt een probleem.” Teneinde samenwerking te stimuleren is naast een coördinatieovereenkomst een koepelovereenkomst gesloten. Deze regelt structureel overleg tussen de aannemers. “Bijvoorbeeld als de een alvast een werkje uitvoert voor de ander of materiaal uitleent dat er al staat. Het gaat om win-win situaties die kosten besparen. ProRail en de aannemers krijgen dan elk een gelijk deel van de meeropbrengst.” Een primeur op contractengebied. Van den Broek sluit niet uit dat de aanpalende projecten van de gemeente en NS Poort daarbij aansluiten. NS Poort begeleidt het stadskantoor, gemeente Utrecht de herinrichting van de pleinen aan oost- en westzijde.

Inhaken
Voor slapeloze nachten ziet Van den Broek geen aanleiding, wel verwacht hij een kritiek moment als het nieuwe stadskantoor letterlijk in het station wordt gehaakt. “NS Poort ontwikkelt het 90 meter hoge gebouw. De aanbesteding loopt en de uitvoering zal voor een groot deel gelijk lopen met het stationsgebouw. De bouwplaatsen raken elkaar, dus daarvoor zal nog afstemming nodig zijn”, verwacht hij. Met 1200 treinen en 210.000 reizigers per dag is Utrecht CS het drukste knooppunt van Nederland. Het moet continu bereikbaar blijven. Vijf jaar is uitgetrokken voor het werk, spoor voor spoor wordt aangepakt. Het project kent ontelbare faseringen, waarbij het zwaartepunt in 2012 en 2013 ligt. Daarna is Utrecht CS klaar voor 360.000 reizigers per dag.
Utrecht CS

* Opdrachtnemer: Besix NV
* Contractvorm: Stabu-bestek
* Contractsom station: 95 miljoen euro
* Totale investering OVT: 277 miljoen euro
* Capaciteit nu: 210.000 treinreizigers
* Capaciteit 2025: 360.000 treinreizigers
* Start bouw: eind 2010
* Geplande oplevering: 2015.

Reageer