Proef detectiesysteem fietsparkeren

In door HB3 Reacties

Er komt dit jaar een proef in de stalling op het Smakkelaarsveld met elektronisch detecteren van stallingduur van fietsen. Het doel is om een betaalsysteem voor langparkeren te introduceren dan wel om het aantal weesfietsen terug te dringen. Leverancier Vialis brengt er vandaag dit bericht over uit. We citeren:

Elf jaar nadat ProRail begon met het programma Ruimte Voor de Fiets is zij tot de conclusie gekomen dat het systeem om fietsen te stallen rondom stations anders moet. Daar waar in 1999 nog 30 % van de treinreizigers met de fiets naar het station kwam, is dit momenteel 40 % van de reizigers, terwijl dit percentage in studentensteden zelfs op 50 % ligt. De bouw van extra fietsenstallingen weegt niet op tegen de groei van het aantal fietsen bij stations, met alle problemen die hierbij horen (overlast voor omwonenden en andere reizigers, gevaarlijke situaties, het niet meer terug kunnen vinden van fietsen, e.d). Tijd dus om aan het stallen van fietsen beperkingen te stellen en in ieder geval het lang laten staan van fietsen op stations tegen te gaan.
Vialis is één van de leveranciers die ProRail ondersteunt bij het oplossen van het fietsparkeerprobleem. In Utrecht en Groningen lanceert ProRail eind 2010 als proef gedurende een half jaar een detectiesysteem op de fietsenrekken. Vialis levert voor het Smakkelaarsveld bij station Utrecht de apparatuur. Met dit door Vialis te leveren detectiesysteem (een klem op het fietsenrek die de stallingstijd registreert) wordt geregistreerd hoe lang een fiets bij het station is gestald. Kort parkeren is gratis, lang stallen betekent betalen. Als de fiets er te lang staat of een ‘weesfiets’ blijkt te zijn, haalt de toezichthouder de fiets weg om plaats te maken voor nieuwe fietsparkeerders.
Mocht de proef slagen en het ‘langparkeren’ van fietsen tegengaan, dan is het de bedoeling te groeien naar een systeem waarbij je een dag of een weekend je fiets gratis stalt en betaalt voor een langere periode. Nog steeds zullen er dan nieuwe fietsenstallingen bijgebouwd moeten worden, echter door het stellen van beperkingen zal deze bouw minder drastisch hoeven te zijn.

Einde citaat.

Reacties

  1. David

    Mooi verhaal, maar "gevaarlijke situaties" door gestalde fietsen? Waarom wordt overal veiligheid als argument opgevoerd.

  2. Giordino

    Met het woordje veiligheid kunnen ze veel meer, en op die manier manier geloven mensen ook eerder dat iets nodig is omdat ze de veiligheid belangrijk vinden.

  3. Laurens Holst

    Als de stallingen vol staan dan gaan mensen hun fietsen op plaatsen neerzetten waar dat niet hoort. Dat, en niet de langparkerende fietsen zelf, veroorzaakt overlast en is niet altijd veilig.Ben zelf ook wel eens tegen een uitstekende fiets aan gereden en ternauwernood overeind gebleven, of mijn enkel geschaafd aan een uitstekende trapper of spatbord.

Reageer