Start bouw OV-terminal onduidelijk

In door HB4 Reacties

ProRail en POS zijn gestopt met de planning van de OV-terminal te publiceren. Of er dit jaar nog aan het stationsgebouw zal worden gebouwd, durven we inmiddels hardop te betwijfelen. Aanvankelijk stond op cu2030.nl nog een gedetailleerde planning met kwartaalindicaties tot jaren vooruit. Deze zijn nu op een enkele na allemaal weggehaald. Klinkt niet goed.

Een jaar geleden was er nog een – weliswaar optimistische – indicatie dat met de bouwwerkzaamheden van het stationsgebouw in 2009 zou worden begonnen. (Er ís begonnen, maar slechts met perronkappen en sanering langs de Mineurslaan.) Van een woordvoerder van ProRail hebben we vorige week een nieuwe prognose gekregen. Men verwacht voor de zomer tot een gunning aan een aannemer te komen. De aannemer heeft vervolgens enkele maanden nodig om het werk te plannen. Opgeteld leidt het bij BU tot de conclusie dat het niet onwaarschijnlijk is dat pas in 2011 werkelijk met de bouw wordt begonnen. Minimaal een half jaar later dan de bouwkrant in november nog noemde.

Het saneringswerk langs de Mineurslaan nadert zijn einde. Kabels zijn geruimd, er zijn geen explosieven aangetroffen. Kortom, de aannemer, als hij er zou zijn, kan aan het werk. Een van de eerste klussen die wel zal plaatsvinden, is het graven en aanleggen van een kabeltunnel onder de perrons. Deze zal worden aangebracht ter hoogte van de bestaande middentunnel voor voetgangers.

Tot het eerste grote werk dat aan de OV-terminal zal worden uitgevoerd behoort het maken van een nieuwe traverse, zuidelijk van de Jaarbeurstraverse, zodat laatstgenoemde kan worden gesloopt. Een ander opvallend onderdeel van het werk is het buiten gebruik stellen van het taxiplatform, en het vervolgens na enige tijd slopen. Echter, wanneer de taxi’s zullen verhuizen naar de nieuwe locatie bij het streekbusstation, is volstrekt onduidelijk.

De bouw in het stationsgebied mag dan zijn begonnen, met het realisme van de planningen is het nog steeds slecht gesteld. Que sera sera.

[edit 1-4:] ProRail heeft BU laten weten volgende week met een geactualiseerde planning te komen. Het feit dat er momenteel geen data en termijnen worden genoemd op cu2030 zou tijdelijk zijn.

Reacties

  1. Michiel

    Tsja, hoe jammer het ook is, dit was een beetje te verwachten. Eerst was het eind 2008, toen 2009, toen ergens in 2010, en nu is de planning maar weggehaald 😉 Ik begrijp wel dat het een zeer ingewikkeld bouwproject is, maar ergens is duidelijk iets misgegaan. Al was het maar die extreem optimistische planning.

    Trouwens, die nieuwe traverse eindelijk wordt gebouwd, is die dan eigendom van de NS? Ik geloof dat je eerder al zei dat Corio zich uit dit gedeelte van het stationsgebied terug zou trekken.

  2. Herbert

    De nieuwe ‘traverse’ is de betonplaat boven het toekomstige tram/busstation. Daar zal NS de scepter gaan zwaaien, want alles wordt overkapt. HC trekt zich terug tot achter Stationsplein oost. Mogelijk gaat Corio wel retail realiseren op en naast dat plein.

  3. Rob

    Of zoals de mensen van Prorail mij vertelden: wat je hier aan activiteiten aan de Mineursklaan ziet, moet je zien als het opruimen van je werkbank voordat je aan een grote klus begint. Kortom, slechts voorbereidende werkzaamheden voor het serieuze werk kan beginnen.

  4. Rob

    Nog even een reactie op de bovenste foto. De vrachtwagen was naast de rijplaten terecht gekomen en vast komen te zitten. De bulldozer moest de vrachtwagen weer op het ‘droge’ trekken. Dit was een situatie van op het juiste moment op de juiste plaats en dat incl. camera.

Reageer