Mijlpaal 3

In door HB5 Reacties

Vandaag begint officieel het bovengrondse werk aan de nieuwe OV-terminal. Wel weer een mijlpaal voor het Stationsgebied, na de projecten op het Vredenburg. Als eerste is spoor 5 naar A’dam eruit gegaan. Jawel, het grote spoorzoeken is begonnen. Maar de digi-forens is niet voor één gat te vangen. Die twittert en ovchipt er lustig op los.

We hebben bij ProRail navraag gedaan over hoe dat slopen en bouwen van de perronkappen in zijn werk gaat.

Eerst wordt, zoals gezegd, spoor 5 afgesloten. Boven spoor 7 zal onder de bestaande kap een tijdelijke kap worden aangebracht om de reiziger te beschermen. Vanaf de zijde van spoor 5 worden de bestaande kappen ontmanteld en afgevoerd. Langs spoor 5 worden nieuwe funderingen (poeren) en staanders geplaatst. Als dat is voltooid zal spoor 7 worden afgesloten. Ook daar worden funderingen en staanders aangebracht en vervolgens vanaf die zijde de nieuwe kap gemonteerd.

Het plaatsen van de spanten van de kap zal voornamelijk ’s nachts plaatsvinden. Op de spantenconstructie worden vervolgens glazen dakdelen gelegd die deels voorzien zijn van zonnecellen. De intentie is om met de opgewekte energie installaties zoals roltrappen van het station aan te drijven.

Voor het werk aan een perron wordt ongeveer zes maanden uitgetrokken. De volgorde van de werkzaamheden is als volgt. Als eerste komen spoor 5 en 7 aan de beurt. Dan wordt gewerkt aan het perron van spoor 11 en 12. Hierna volgt het perron van spoor 8 en 9. Laatstgenoemde twee perrons hebben nog de oude negentiende-eeuwse vakwerkoverkappingen die deels zijn gesloopt. Een deel van wat er nog over is zal naar het Stoommuseum in Goes Borssele worden overgebracht. Als laatste komen de twee westelijke perrons van de sporen 13 en hoger aan de beurt.

Alle perronkappen krijgen zonnecellen, met uitzondering van de twee oostelijke perrons, de zogenaamde buurtsporen. Die twee perrons zullen eerst worden verbreed. Daarvoor zullen de sporen 1 tot en met 4 enkele meters opschuiven naar stad. Dit is een ingrijpende operatie die pas kan worden gepland als de rest van de bebouwing aan de noordzijde bekend is. Zover is het nog niet.

Het werk aan de perronkappen is naar verwachting voltooid in 2012. Het is nog niet bekend wanneer wordt begonnen met het werk aan het terminalgebouw zelf, de aanbesteding is nog niet in kannen en kruiken. Het afsluiten van het taxiplateau zal een van de eerste ingrijpende veranderingen zijn.

Reacties

  1. Michiel

    Ik neem aan dat spoor 4 gewoon blijft liggen, en dat het perron naar de oostkant wordt uitgebreid. Het eerste perron met de sporen 1 & 2 schuift gewoon een stukje op zodat het tweede perron met 3 & 4 ook meer ruimte krijgt.

Reageer