Metro Utrecht

In door HB15 Reacties

Waar we nu op zijn gestuit: een weblog/site die een een flink gedocumenteerd pleidooi houdt voor een heuse metro in Utrecht. Cool! Wie erachter zit weten we (nog) niet, wel dat hij of zij begeesterd is van heavy en light rail en what have you. Kijk maar eventjes op infrastruct.wordpress.com. Krijgt Utrecht dan ooit ook zo’n prachtig schema? Nah, met beide benen weer op de grond.

Reacties

  1. Anonymous

    Het grote voordeel van een metro is dat de knooppunten ongelijkvloers zijn. De tram naar de uithof maakt al voor het grootste gedeelte gebruik van ongelijkvloerse kruisingen of heeft een eigen baan (uithof).

    De enige punten waar dit niet het geval is zijn: Koningsweg, Laan van Maarschalkerweerd en weg naar rhijnauwen. Enkel de Laan van Maarschalkerweerd is problematisch (doorgaande weg). Laat ze gewoon wat extra investeren om dit ongelijkvloers te maken. Klaar.

    Een echte metro is pure geldverspilling.

  2. Giordino

    @ Utrecht zonder HC
    Precies dat was ook het eerste waar ik aan dacht.
    Als je al ziet hoe knullig de bouw van het statiosngebied verloopt zal zoiets als een Metro net zo gaan.
    Met Amsterdam als groot voorbeeld.

    Neemt niet weg dat het een mooi idee is.
    Scheelt een hoop bovengrondse ruimte en bussen in de binnenstad.

  3. Anonymous

    Het lijkt mij opich wel ideaal voor de Uithof aangezien de bussen volgestopt worden met studenten wat echt niet langer kan. Er wordt wel een tramlijn overwogen maar stel je voor, een metro. De snelheid van een metro kan ook sneller zijn dan die van een tram. Maja met een flop als de noord-zuidlijn…

  4. Michiel

    Mij staat het idee van een Utrechtse metro ook wel aan, maar hiervoor geld vast het bekende ‘never gonna happen’. Maar wat een enthousiasme op die site zeg! Toe maar 😉 Had niet gedacht dat er mensen waren die er zo serieus mee bezig zijn.

  5. Anonymous

    Herbert:

    Het plan is uitgebreid beschreven, maar mist onderbouwing. Wat is de echte meerwaarde van een 100% metrolijn ipv het metro / tram traject zoals nu voorgesteld? Wat is de tijdswinst als je het laatste stuk van de lijn ook als metro variant uitvoert, weinig denk ik. De auto’s zullen gewoon moeten wachten als de tram er langs wil. De kosten zullen daarentegen exponentieel stijgen, wat denk je van al die extra bruggen en tunnels onder het maaiveld? Het plan voegt daarnaast lukraak metro stations toe op punten waar ik denk dat de aanloop minimaal zal zijn.

    Het enige goede van het plan is dat het traject tot de waterlinieweg wordt uitgevoerd aan de westkant van het spoor, veel meer ruimte! Het opwaarderen van het tweede deel van het traject kan altijd nog, laten we eerst inzetten op het realiseren van het huidige metro / tram traject. Daarna praten we verder!

  6. Herbert

    Is een metro niet een ding dat ver onder de grond loopt, ergo, zich van al het bovengrondse niets hoeft aan te trekken? Trek rechte lijnen tussen mensenconcentraties en je hebt een potentiële lijn. Stel je voor: metro-knooppunt Vismarkt…

  7. Hans Berends

    oef, wat gaan we weer bouwen, als je deze plannen ziet. Gelukkig staat bovenaan dat niet naar geld gekeken is. En dus ook niet naar politieke en bestuurlijke wil. Of het feit dat ik nu opeens weer een station en een brug zie vlak bij m’n huis aan de Reviuskade. Ik ben benieuwd naar de achtergrond van de schrijver(s). ’t Lijkt me een mooie vingeroefening van een afstuderend team.

  8. David

    Bijzonder fascinerend allemaal, staat me erg aan, maar het gebrek aan links waar dit op gebasseerd is…
    daardoor haak ik af en lees ik de rest van z’n posts niet eens..
    Ik hoop dat dit ergens op gebasseerd is!

  9. Folkert

    Aan die indruk kan ik mij ook niet onttrekken, Hans Berends, dat hier enkele studenten in de verkeerstechniek hun studieproject op internet hebben gezet. Waarschijnlijk knap, maar dat kan ik niet beoordelen.

  10. Giordino

    Je ziet wel vaker van dit soort projecten al dan niet voor studie langs komen.
    En het is soms best interessant om de visie van die mensen te zien, kan vaak alleen maar beter dan de visie die de gemeente er zelf op na houdt.

Reageer