Bieb als verleidelijk warenhuis

In door HBReageer op dit artikel

In Lelystad is deze maand de Flevomeer-bibliotheek geopend. Volgens interieurontwerper Aat Vos van het bureau Aequo, is de huidige tijd toe aan een nieuwe bibliotheektypologie, onder meer doordat het de functie van de verdwijnende buurthuizen moet ondervangen. Om meer bezoekers te trekken, zette hij verleidingsstrategieën in die ook bij de inrichting van warenhuizen worden toegepast.

Je vindt het terug in bewegwijzering, interne communicatie en een eigen boekenkastsysteem. Deze heeft geen systeemmaatvoering waardoor het in elke maat leverbaar is. Geheel in de warenhuisstijl zijn de boekenplanken vervangen door presentatieschappen en presentatietableaus.

Men noemt dat frontale plaatsing: een cover nodigt nu eenmaal veel sterker uit dan een rijtje boekenruggen. Het tekent een trend: minder titels direct beschikbaar in de kast, maar de titels wel beter selecteren en presenteren. Zeker wat informatieve boeken betreft ziet de bibliotheek zijn functie steeds verder uitgehold: daar kan best eens goed de bezem doorheen.

Kijk op Architectenweb voor het verhaal en een rijtje foto’s.

Reageer