Enquete Muziekpaleis

In door HB6 Reacties

Gisteren is er in de Welstandscommissie gesproken over het Muziekpaleis naar aanleiding van de bouwaanvraag. Het was niet de eerste keer dat dit op de agenda stond. Wat de commissie vindt van het definitieve ontwerp lezen we over twee weken.
Nu hebben aardig wat bloglezers gereageerd op de foto’s van de nieuwste [maquette]. Reden om een enquête te plaatsen. Reageer maar!
We hebben om redenen van volledigheid ook nog even de [oude maquettes] op de foto gezet.

Reacties

  1. ill-b

    Ik vond de eerste twee ontwerpen het aanzien nog enigszins waard. Zeker diegene met de verticale balken over alle etages (het tweede). Daarna zijn de ontwerpen mijns inziens achteruit gegaan.

  2. jip

    Ik vind juist de eerste ontwerpen niet goed genoeg. En blijkbaar was ik niet de enige:)Het eerste ontwerp is veel te makkelijk en saai. En de daaropvolgende ontwerpen eigenlijk ook… Heel erg 1997.Het laatste ontwerp is niet helemaal mijn smaak. Maar de dichte zijgevel geeft het iets sjieks en tijdloos. En de verschillende elementen in de voorgevel geven het iets interessants en gezelligs.Wel zou ik graag de werf zien zoals op het vierde plaatje.

  3. Herbert

    De combinatie van open en gesloten gevels en het feit dat het een groot vierkant vlak met gevarieerde ronde openingen biedt, maakt het ontwerp voor mij in ieder geval tot een icoon. Ik vind ook dat het in deze vorm trends en tijdgeest ontstijgt. Meer nog dan die quasi doorzichtige gevels. Hoe lang dit ontwerp houdbaar is durf ik niet te voorspellen. Ik maak me wel een beetje zorgen om de massiviteit van het vlak, in relatie tot de omgeving. Het gebouw is een fremdkörper, alsof een ruimtetoestel is geland op het dak van de oude zaal. Bijzonder, dat wel.

  4. Anonymous

    Dat het laatste ontwerp trends en tijdgeest ontstijgt, ben ik helemaal met Herbert eens. Dit heeft een bijzondere kwaliteit met twee dichte gevels en een transparantie van Noord naar Zuid (en vv). De inkijk in de Zuidgevel met zijn openheid en vele communicatie niveaus is niettemin heel eigentijds en toch in de geest van Hertzberger. Als je zijn ontwerpen door de jaren heen volgt, wordt dit zijn Magnum Opus. Een frendkörper? Alsof de Domtoren geen fremdkörper ten opzichte van zijn omgeving is en toch ook prachtig? We kunnen nu ook goed zien hoe fraai de Grote Zaal van Vredenburg (de beste muziekzaal die ik ken) tegen het nieuwe Muziekpaleis (een andere naam graag) aanligt. Het geheel is een enorme vooruitgang ten opzichte van het eerste ontwerp.

  5. Rob

    @AnoniemOver fremdkörper gesproken, wat te zeggen van de Neudeflat, daar zijn we ondertussen ook al aan gewend. Nu nog een keer een likkie verf, want het is wel een onverzorgd ding. En een beetje verf, daar doen ze bij de Eiffeltoren ook niet moeilijk over. Maar verder helemaal eens met het laatste model Muziekcentrum (sorry, ik krijg Muziekpaleis er niet uit)

  6. Herbert

    Ik spreek geen oordeel uit over het niet mogen toelaten van een ‘fremdkorper’, ik beschouw het alleen als een vorm die zich, met name door de gigantische vlakken, totaal niet voegt. Het is een statement van jewelste: ik ben anders, ik doe ertoe. Maar ik ga op deze plek geen advocaat van de duivel spelen. Integendeel, een gebouw van importantie moet zo’n signaal geven.

Reageer