Parkeertest

In Nieuws door HBReageer op dit artikel


De Nationale Parkeertest 2009 is uit. Ja, je leest het goed. We hebben naast de haringtest, oliebollentest ook een onvervalste [parkeertest]. Waar een klein land groot in kan zijn. Drie P’s uit Utrecht staan erin: Woonboulevard, La Vie en Stationsstraat. De test is net [verschenen].

Parkeren in het stationsgebied zal de komende jaren lastiger worden. Door de bouwprojecten verdwijnt er tijdelijk capaciteit. Men gaat uit van een tekort van 200 a 300 plaatsen rond 2010 – 2012. De NH-garage gaat plat en de garages aan de Catharijnebaan zullen vermoedelijk tijdelijk capaciteit inleveren door de bouwwerkzaamheden. Er komt, waar nu de bak ligt, een gigantische bouwput. Dat zal de bereikbaarheid sterk doen verslechteren.

Er wordt gestudeerd op bijschakelen van ruimte van de Jaarbeurs, eventueel zelfs op plaatsing van een tijdelijk parkeerplateau. Maar dan moet de Jaarbeurs wel willen meewerken en een parkeertarief per uur instellen.

A propos parkeertarief. Vanochtend hoorde ik op Radio 1 dat er in Nederland nog heel weinig per minuut kan worden betaald in P-garages. Het gaat bijna altijd per uur en de tarieven zijn niet mals. De verenigde exploitanten houden hierover hun mond. Uiteraard hebben ze geen zin om het anders te gaan doen.

Toch kan het anders. Het hoeft niet perse goedkoper, als het maar rechtvaardiger is: je betaalt voor wat je gebruikt. Leiden, Raalte, Spijkenisse, Amsterdam en Nijmegen zijn bezig betalingen voor kleinere tijdseenheden mogelijk te maken. Lees erover op pagina 10 en 11 van de eerder genoemde test.

Dit is een zaak van de politiek en de gemeenteraad: zij stellen het parkeerbeleid vast. Misschien een goed idee voor Utrecht om dit mee te nemen in de bouw en vernieuwing van al die garages in het stationsgebied in de komende jaren.

Reageer