Bevaarbare Leidsche Rijn, deel 2

In Nieuws door HB1 Reactie


Vervolg van dinsdag… Zoals gezegd gingen ambtenaren van Projectorganisatie Stationsgebied (POS) en de initiatiefgroep BLR weer om de tafel om te zien of er wellicht toch tot een compromis gekomen kon worden. Ondertussen had Guus Haest wat huiswerk gedaan. Gewapend met een lange stok heeft hij in de bak van de Van Sijpesteijntunnel gepeild: de stok verdween er helemaal in. De hoogte van water tot de liggers is 2,2 meter. Hij ging vervolgens de plaatselijke pleziervaart turven en concludeerde dat driekwart van de schepen door de tunnel zouden kunnen varen, mits deze voldoende breed is. Zelfs de stadsreders Lovers en Schuttevaer zouden er doorheen kunnen. De eerder bepleite minimale hoogte van 2,50 meter lijkt daarvoor niet kritisch te zijn.

Voor de zomer hebben de twee groepen elkaar twee maal ontmoet en het compromis dat zich nu aftekent is dat de bak met in totaal 2,5 meter zal kunnen worden verbreed tot 6,50. De verbreding zal bijna geheel ten koste gaan van het voetpad dat naast de bak ligt. Er wordt goed gekeken naar de ruimte die overblijft voor fietsen en voetgangers, want het is een drukke route. Uiteraard moet dit alternatief worden doorgerekend, zowel technisch als financieel en dan moet de gemeenteraad nog zijn zegen er aan willen geven. Maar al met al lijkt de toekomst voor bootjes op de doorgetrokken Leidsche Rijn er heel zonnig uit te zien.

Ik wist het niet, maar in de jaren vijftig, dus nog ver voor Hoog Catharijne, was de Leidsche Rijn ter hoogte van Smakkelaarsveld ook al gedempt. Kijk maar op deze ansicht. Het herstellen van deze waterloop is dus een historische correctie die veel verder teruggrijpt.
Bekijk ook het filmpje onder het kopje ‘Tja vroeger’ in de rechterkolom, waar de Van Sijpesteijnkade veelvuldig in beeld is. Als ik me niet vergis rijden daar zelfs nog auto’s onder het viaduct door. De sporen waren toen natuurlijk nog niet zo breed als nu. Geen idee hoe oud deze opnames zijn en waar ze vandaan komen. Iemand heeft ze op Youtube gezet.

Van POS heb ik onlangs doorgekregen wat de ontwerpcriteria zijn voor het singelherstel ter hoogte van de Catharijnesingel. De doorvaarbreedte bedraagt 14 meter, over de volledige lengte van het nieuwe water, de doorvaarhoogte van de bruggen zal 2,75 meter bedragen en de diepgang is minimaal 1,50 meter.

(De Initiatiefgroep BLR wordt gesteund door de Utrechtse Maatschappij tot Stadsherstel NV, het Nederlands Geldmuseum, Houtzaagmolen De Ster, Rederij Schuttevaer, de Bond Heemschut Utrecht, Lombox en Bewonersoverleg Leidseweg.)

Reacties

Reageer