Tien jaar bouwen – we maken de balans op

In Nieuws, Opinie door HB5 Reacties

Ondanks discussies en bezwaren vierde Corio op 1 december 2009 de start van de bouw van het woonwinkelgebouw. Na decennia van discussies en twee jaar van bomen kappen en slopen, kwam op die dag, tien jaar geleden, de bouw op gang.

BU is met hulp van enkele correspondenten gestart om een long-read te maken waarin we, per domein, kijken naar wat het is geworden en of het vertrouwen schenkt in de toekomst. Het is zeker geen afrekening ten aanzien van bijvoorbeeld politieke besluitvorming of referendumuitkomst. We parkeren deze onderwerpen voor historische analyses door anderen. Wij kijken juist naar de maatschappelijke, stedenbouwkundige en esthetische opbrengsten. Het moet mogelijk zijn hierover met feiten en argumentatie tot een consensus te komen. Laten we daarvoor ons best doen!

Jouw mening

We willen graag jouw mening horen! We weten dat BU-lezers op specifieke domeinen heel goed zijn ingevoerd. Graag doen we daar nu een beroep op. Deze reacties zullen we combineren met interviews met gebruikers van het gebied en deskundige buitenstaanders.

Je kunt reageren op dit artikel door middel van de standaard reactie-mogelijkheid onder deze tekst, of door een mail te sturen aan redactie@bouwpututrecht.nl.

Houd je aan de volgende voorwaarden:
– kies een afgebakend domein, bijvoorbeeld vervoer, winkelaanbod, openbare ruimte, leefbaarheid, groen, stedenbouwkundige samenhang, voorzieningen, wonen, horeca, cultuur, duurzaamheid, veiligheid etc.;
– voorzie je reactie van uitgebreide argumentatie;
– het masterplan stationsgebied vormt het uitgangspunt (geen politiek, geen referendum);
– verras ons met originele waarnemingen of gezichtspunten!

Ten overvloede nog een keer de vraagstelling: Tien jaar bouwen in het stationsgebied van Utrecht. Ben je blij met het resultaat? Zijn we op de goede weg voor de komende decennia?

Brand los!

De redactie

Reacties

  1. Herman

    In 2009 was het toen al verouderde winkelcentrum Hoog-Catherine uit 1973 echt aan een grondige opknapbeurt toe. Toen kon niemand vermoeden dat die giga-verbouwing minimaal tien jaar zou gaan duren. Wat ik knap vind van de eigenaar van Hoog-Catherijne (Corio / Klépierre) er in is geslaagd om een aantrekkelijk winkelcentrum te realiseren, waar beleving centraal staat. En dat er heel goed is ingespeeld op het veranderende winkelgedrag van de huidige consumenten. Hoog-Catherijne blijft een ‘magneet’ die consumenten en dagjesmensen uit heel Nederland aantrekt. En anno 2019 vind ik dat een knap resultaat. Daar kan de gemiddelde Utrechter best wel trots op zijn, nu de laatste bouwhekken na tien jaar (EINDELIJK) worden verwijderd rondom winkelcentrum Hoog-Catherijne.

  2. Menno

    HEEL blij met het resultaat. De meeste plannen hebben goed uitgepakt. Moreelsebrug is echt prachtig, nieuwe HC ook, fietsenstallingen een enorme sprong vooruit vergeleken met de fietsenchaos van vroeger. Er zijn nog wel zorgpunten. De plintverbeteringen van HC zijn eigenlijk half werk. Er blijft een ontzettend lelijk gebouw bovenuit steken. De grote hoeveelheid hoogbouw achter het station zou ook wel eens minder kunnen uitpakken. De gebouwen staan erg dicht op elkaar. De bios bij de Jaarbeurs is geen succes: het is een lelijk gebouw, en heeft te weinig allure. En de fietspaden zijn nu al niet meer berekend op de aantallen fietsers. Die moeten nu al worden verbreed, maar daar zijn nog geen plannen voor, volgens mij.

  3. Monique

    Hoog Catharijne was voor, tijdens en na de verbouwing druk. Kan dus niet zeggen dat de verbouwing voor meer publiek gezorgd heeft maar het is absoluut een stuk aangenamer geworden! Complimenten.

  4. Utrechter2

    Een interessante bijdrage over het project Doorstroom Station Utrecht (DSSU) op de Engelstalige Wikipedia-pagina van Utrecht Centraal station dat daarmee sterk betrekking heeft op de toekomstbestendigheid van het openbaar vervoer. Ik heb er zelf geen mening over gevormd. DSSU stond volgens mij los van CU2030 maar het bepaalt wel de toekomstbestendigheid van Utrecht Centraal.

    “The design: learning from Japan
    The idea for the new track layout was based on the layout of Shinagawa station in Tokyo. Based on Shinagawa and other Japanese examples[14], a new design philosophy for track layout was developed within ProRail…..
    …..The result
    The new layout has around 60 switches (compared to around 200 for the old layout) and results in a doubling of capacity.

    This capacity growth is due to the separating of the flows, the shorter headways and the extra platform. A part of this capacity growth is used for the implementation of the PHS High Frequency Programme, in which the basic frequency of several corridors is increased from 4 to 6 trains per hour. The station however has capacity for a basic frequency of 8 trains per hour on all corridors, which makes it future proof for the foreseen growth up to 2040[15].”

    https://en.wikipedia.org/wiki/Utrecht_Centraal_railway_station

  5. Jeffrey Broeders

    De impact op HC en van HC is groot. Inmiddels zijn we aanbeland bij HC 3.0. Het origineel uit 1973 had inmiddels museum waardig geweest, de opknapbeurt uit midden jaren ’90 zette de toon hoe veel andere winkelcentra zich ook vernieuwd hebben en dan nu HC 3.0. Luxe uitstraling, strakgetrokken winkelstraten, fraaie hoge puien. Het winkelcentrum is weer terug bij de tijd.

    Veel mensen verfoeien Bredero/Empeo nog steeds voor wat zij ‘het gedrocht’ HC noemen. Toch is de rol van HC de afgelopen 50 jaar niet uit te vlakken. Grote ketens zoeken grote flexibele oppervlakten langs drukke aders en vinden die in HC. Ook in de meest recente versie van het centrum zijn er nieuwe trekkers die grote mooie winkels kunnen oprichten. Daar krijgt de stad ook wat voor terug. Er zijn noemenswaardig minder panden in de oude binnenstad vernaggeld. Daar zijn nog prachtige puien te vinden die er anders niet meer waren geweest.

    Grootste pluspunt is voor mij de loskoppeling van station en HC. Van een rommelige overgang via de patatstraat naar een non-descript gangenstelsel heeft het centrum eindelijk een eigen smoel gekregen. Een iconisch station, een iconisch winkelcentrum en opdat we de roots van HC niet vergeten staan daar ook nog prachtige betonnen torens boven die de oorsprong van HC laten zien.

    De geest van het oorspronkelijke HC waart ook nog steeds rond. Gekke dakjes in het plein naar de fietsenstalling, de opbouw van de nieuwe gebouwen aan het Stationsplein. Het is een plek waar je straks van architectuur in alle soorten en smaken kan genieten. Door de toevoeging van veel openbare ruimte is ook recht gedaan aan het oorspronkelijke ontwerp wat veel openbare ruimte bevatte, maar onder de problematiek van drugsverslaafden stap voor stap was afgesloten.

    Het stationsgebied en HC zijn een stuk leesbaarder en leefbaarder geworden. Daarmee is de oogst groots, en dan moet de singel nog afkomen. Wauw. Net als 1965 enorm vernieuwend, maar nu een stuk begrijpelijker.

Reageer