Mijlpalen 2019 en verder

In BU service, Nieuws door HB29 Reacties

[bijgewerkt 1 maart 2019. Toegevoegd o.a. ingebruikname Uithoflijn 3e kwartaal 2019 en vele kleine aanpassingen.] Met hulp van BU-correspondent Utrechter2 en schouwverslaggever HR hebben we een actuele lijst van opleveringen en openingen voor de komende jaren opgesteld. We zullen dit artikel bijhouden zodat je altijd met een korte blik op BU weet wat er staat te gebeuren. Heb je opmerkingen, aanvullingen of verbeteringen, laat een comment achter. Samen houden we dit artikel levend. 

Januari 2019:
Intell-hotel in Noordgebouw in gebruik.
Start bouw kantoortoren Central Park, aanpassing ontsluiting fietsenstalling Stadskantoor.

Februari 2019:
Start rijtesten Uithoflijn gedurende vijf maanden.

Smakkelaarsveld

Voorjaar 2019:
Restant winkels open in Zuidpassage (m.u.v. oude V&D-gebouw).
Sportschool TrainMore opent aan het stationsplein.
Primark gaat open: waarschijnlijk in april, maar uiterlijk mei/juni.

Maart 2019:
Hudsons’s Bay opent in voormalige V&D-gebouw (21 maart). Gerelateerd: Boven Clarenburg (gedeeltelijk) ook open aangezien de zij-ingang van dat warenhuis ook bereikbaar moet zijn.
Voorlopig ontwerp project Smakkelaarsveld, werktitel “Smakkelaarspark”.
Woningen eerste fase Van Sijpesteijnkade opgeleverd.
Nieuwe ingang Noordertunnel in Noordgebouw open. (Vertraagd door asbestsanering en bijgesteld na te optimistisch bouwschema.)
Start bouw zuidelijke brug Stadskamer.

April 2019:
Mozaiëk Vredenburg gereed.
Besluit gemeenteraad toekomst Daalsepark.

Mei 2019:
Openstelling laatste deel Stationsplein en buitenom route opnieuw in gebruik.
Taxi’s en K&R terug op de oude plek, zuidelijk van CS.
Opening Hampton by Hilton (4e, 5e en 6e verdieping Poortgebouw)

Medio 2019:
ING opent in het gerenoveerde pand met monumentale toren (Lange Viestraat 2A).
Boven Clarenburg gaat weer open.
Zuidelijke brug Stadskamer gereed.
Functioneel ontwerp en stedenbouwkundig plan van eisen Lombokplein e.o.
Start renovatie De Planeet, een van de laatste aansprekende winkelgebouwrenovaties  van Utrecht.

De Planeet en het oude postkantoor

Augustus 2019:
Ingebruikname volledige capaciteit fietsenstalling Stationsplein met doorgaande noord-zuid fietsroute.

Derde kwartaal 2019:
Winkels noordelijke helft Godebaldkwartier (westzijde) opgeleverd?
Start bouw HOV-platform Smakkelaarsveld.
Ingebruikstelling Uithoflijn (na succesvolle testen).
Afwerking Marga Klompébrug.

Oktober 2019:
Het Platform (was Zuidgebouw/was Microcity) opgeleverd. 

Eind 2019:
Opening Crowne Plaza (7e, 8e en 9e verdieping Poortgebouw)
Verbouwing hoofdpostkantoor: winkels aan de kant van de Oudegracht worden opgeleverd.
Opening Decathlon in oude C&A-gebouw.
Winkels (horeca) aan het tweede deel van het stationsplein gereed.
Start bouw Wonderwoods-complex aan de Croeselaan.
Afronding ontgraving singel tusen HC en Marga Klompébrug, water komt aldaar terug.

Begin 2020:
Plint Gildenkwartier Hoog Catharijne gereed.
Zuidelijke deel voorzetgebouw HC aan het Stationsplein gereed.

Eerste kwartaal 2020:
Nieuwe bibliotheek in voormalig hoofdpostkantoor opent voor publiek.
Start bouw woningen Smakkelaarsveld (schatting, doortrekken Leidsche Rijn vermoedelijk 2022).
Damwanden plaatsen en afwerking oevers zuidelijke deel herstelde singel.

Tweede kwartaal 2020:
Start bouw laatste woningen Van Sijpesteijnkade.
Start inrichting park langs oever zuidelijke deel herstelde singel.

Augustus 2020:
Binnenstad Utrecht weer volledig omsingeld! Rondvaartboten gebruiken nieuwe route. Voor particulieren is de route nog niet open, dat duur naar verwachting tot eind 2020.

September 2020:
Sneltram naar Nieuwegein/IJsselstein omgebouwd tot lagevloertram. Koppeling met Uithoflijn tot één netwerk. Integratie OV-netwerk in OV-terminal voltooid.

2021:
Sloop voormalige verkeersleidingpost nabij CS.

Juni 2021:
Oplevering Galaxy Tower met Amrâth Hotel.

Tweede kwartaal 2021:
Oplevering Central Park.

Vierde kwartaal 2021:
Oplevering laatste woningen Van Sijpesteijnkade.

Onbekend:
Plint Godebaldkwartier/Moreelsepark.

[bijgewerkt 1-3-19]

Reacties

    1. Auteur
      HB

      Terechte vaststelling. Is er al een (voorlopig) ontwerp? Indien niet, dan zal start bouw wel eind van het jaar worden, op zijn vroegst.

    1. Auteur
      HB

      Dank! Overigens onbreekt de planvorming van het herstel van de Leidsche Rijn, het verkeerskundig ontwerp van de Graadt van Roggenweg/Westplein en de stedenbouwkundige plannen van dat gebied ook in het overzicht.

  1. TP

    Start bouw Central Park kantoortoren per januari 2019. Weet niet of dat dit incl. forum is. Daarnaast restant woningen Seijpesteijnkade.

    1. Auteur
      HB

      Central Park heeft een flinke parkeerlaag, net zo groot als onder Stadskantoor. Daar zullen ze mee beginnen. Het forum is nodig voor ontsluiting, dus ja. Het restant woningen V. Sijpesteijnkade (rechts naast monument, naast forumtrap) is een ander project.

  2. Herman

    Prachtig overzicht, waarvoor dank. Een vraag: kan BU niet ergens bij de stad Utrecht of de betreffende aannemer vragen op welke datum of welke maand de grootste fietsenstalling onder het Stationsplein nu werkelijk wordt opgeleverd? Daar moet nu, in de eindfase van de bouwwerkzaamheden toch wel info over te verkrijgen zijn. Eind 2019 voor de volledige oplevering lijkt mij wat te pessimistich ingeschat. Ik ben benieuwd. Hopelijk wordt dit mijlpalen–overzicht ieder kwartaal (of zo) weer geüpdated.

    1. Henk

      Eind 2019 (oct – dec) klinkt juist voor de volledige oplevering. Het laatste deel zal pleininrichting in de winter zijn (bomen etc). Zelfs de huidige opgeleverde kant is ook nog niet af. Kijk maar bij de ingang. Trap, bovenkant plein, wanden missen planken etc.

      Het binnenwerk van de stalling duurde de vorige keer ook 6 maanden. Dat is nu net begonnen. Bouwvak eroverheen. Wellicht nog wat afhankelijkheid mbt de winkels die nu gebouwd worden bij Hoog catherijne The Mall.

      Vertraginkje wegens geen bouwvakkers meer te vinden?

      Kijk liever in mei 2020, dan staat alles mooi in bloei en schijnt het zonnetje erop. Tel de dagen niet, dat werkt niet.

  3. Utrechter2

    Opening Hudson’s Bay is bekend!

    https://www.duic.nl/retail/hudsons-bay-opent-maart-utrecht/
    (eind maart).

    Over de fietsenstalling: indirect had ik vernomen dat vorig jaar het uitgangspunt medio 2019 was. Het valt nu op dat ook de gemeente zelf geen datum meer noemt. Misschien dat ze een slag onder de arm wil houden vanwege de bouwactiviteiten nabij de fietsenstalling??
    Het stationsplein en vooral Voorzetgebouw fase 2 (hopelijk met grandcafé’s en terrassen zoals in de renders als het allemaal klaar is). Of misschien behoefte om het werkterrein bij het Zuidgebouw nog even aan te houden??
    Hopelijk in de lijn van Herman: gewoon een kleine vertraging en dan geen datum noemen zodat er geen druk ontstaat.

    Winkels noordelijke helft Godebaldkwartier (westelijke zijde) opgeleverd Q3: dat is gebaseerd op bouwschema’s waarvan ik geen updates ben tegengekomen (wat ruim geschat voor de speling): is iemand aangemeld voor de updates voor Boele en Van Eesteren?

  4. Laurence

    Wat gaat er weer een hoop open dit jaar! Hoera! Enig idee wat er de komende 11 jaar nog allemaal gaat gebeuren, afgezien van afronden zojuist gestarte projecten, om de titel CU2030 eer aan te doen? Of zijn ‘we’ voor 2030 helemaal klaar met klussen?

    1. Herman

      Inmiddels hebben de communicatie medewerkers bedacht dat CU2030 niet op “zie je in 2030 slaat”.
      Achteraf gezien blijkt die 030 voor Utrecht te staan……

      1. Auteur
        HB

        Het is niet “achteraf”. Die slogan heeft vanaf het begin de dubbele betekenis gehad van jaar en stad. Overigens denk ik dat 2030 op zich wel een reële inschatting is voor het Jaarbeursgebied. Nog ruim tien jaar te gaan, moet kunnen.
        Voorspelling: In 2030 komen er plannen voor een ingrijpende verbouwing van het spoor station want de rek is er helemaal uit. Gebouwen moeten weer weg voor een reusachtige ondergrondse bouwput. Wat al in de jaren negentig besloten had moeten worden wordt eindelijk uitgevoerd.
        Klaar met klussen? Nah.

  5. TP

    In 2019 moet ook het globale plan voor het Lombokplein gereed zijn. Gemeente zeg hier zelf over: “In 2018 en 2019 maken we het Stedenbouwkundig Programma van Eisen (SPvE) en een Functioneel Ontwerp (FO) voor de openbare ruimte. In 2019 kunt u deze plannen ook inzien en hierop reageren.”

      1. Utrechter2

        Dank je wel voor de snelle reactie. De wijzigingen zijn voor mij (nog) niet zichtbaar, maar ik heb geen haast.

        En ik ben blij met alle info-updates van deze week.

  6. Utrechter2

    Dank je wel voor de updates. En: oei! Ik had net ook wat updates ‘gespaard’.

    Livera opent 12 maart. (16 maart officiële opening.)

    April
    Mado Turks restaurant/ijssalon opent (veel m2) in zuidelijke punt Poortgebouw.

    Primark opent komende 3 maanden vanaf eind februari: dus maart, april of mei. Meest concreet genoemd is april.

    Hampton by Hilton opent w.s. eind mei.

    Zuidelijke brug Stadskamer is na de zomer klaar (maar dan nog niet nodig aangezien er nog geen water is).

    Crown Hotel opent Q4 of was het eind 2019? (i.p.v. Q3).

    Bij ‘eind 2019’ staat nog een oude vermelding m.b.t. fietsenstalling die geheel in gebruik is. Er is staat al correct bij augustus dat het dan zal zijn.

    De ombouw Sneltram Utrecht-Nieuwegein (september 2020) heeft extra betekenis: alle OV is daarmee uiteindelijk geïntegreerd in de OV-terminal.

    1. Auteur
      HB

      Ik verwerk het, dank weer.
      Uit de recente bewonersbrief:
      De realisatie van met name het Hampton by Hilton hotel vordert gestaag. Volgens planning opent dit hotel met kamers op de 4e, 5e en 6e verdieping eind mei 2019 haar deuren. Voor het Crowne Plaza hotel met kamers op de 7e, 8e en 9e verdieping wordt dat naar verwachting eind 2019.

  7. Ramon Poulissen

    Voor het zomer reces zal ook het plan van eisen voor het Jaarbeurspleingebouw door de raad besproken worden. De marktconsultatie was eind vorig jaar. Neem aan dat kort na dat de raad er over gesproken heeft het gebouw getendert gaat worden.

  8. Atilla Vigh

    Bijzonder dat er nu gesuggereerd wordt dat de sneltram in Q3 dit jaar zou gaan rijden. En lange tijd werd Q4 2019 al als niet realistisch beschouwd. Wat is er veranderd?

    1. Utrechter2

      Sterker nog: De bestuurders geven aan dat december 2019 95% is en geen 100%. Dus het kan ook nog gewoon 2020 worden zonder dat we verkeerd zijn voorgelicht/geïnformeerd. Worst case scenario is dat het voornemen om juist eerder dan gepland te gaan rijden, een verkiezingsopwarmertje is geweest. Want veel mensen, waaronder ik, waren toe aan goed nieuws, na al het vervelende en vooral schimmige nieuws.

  9. Thijs

    idd what’s next. Een leuk project zou zijn de overkluizing vh spoorgebied tussen moreelse brug en de toelomstige brug van Nicolaas beetsstr. naar de aanstaande nieuwbouwwijk aan de Kruisvaart.
    Boven de busbaan bebouwing met kantoren, horeca en wat niet. Over het spoor een groenere fiets/wandel strook.

    1. Auteur
      HB

      Ach waarom niet. Utrecht heeft in 1969 ja gezegd tegen het verhoogde maaiveld bij het bestemmingsplan van HC. Er is geen weg terug meer. Nu hebben we de OV-terminal, de twee Stationspleinen, het forum (Mineurslaan), maar ook Leidsche Rijn centrum en het Willem-Alexanderpark.

  10. Herman

    Kunnen we hier de bijdragen aan mijlpalen / bouw-opleveringen gescheiden houden van de projecten die nog in de vergunningenfase l planningsfase / marktconsultatie-fase zitten. Dat zou een stuk overzichtelijker zijn. Nu wordt alles op één hoop gegooid.

    1. Auteur
      HB

      Van fase 1 hebben we wat planvorming toegevoegd: Smakkelaarsveld en Daalsetunnel en van fase 2 Lombokplein, wegens grote betrokkenheid v.d. samensteller. Maar je hebt gelijk, we zullen het daar bij laten.

Reageer