Schouwverslag: twee torens, een stalling en een singel

In Nieuws door HR4 Reacties

We hebben een verslag van de schouw van afgelopen dinsdag voor je met een boel nieuwe (oplever)data. Een mooie toevoeging van het mijlpalen-artikel, dat we binnenkort zullen actualiseren. Maar hier eerst aandacht voor de afronding van het Stationsplein en de wereldrecord-fietsenstalling, de bouw van het Amrath-complex, de kantoortoren Central Park en het singelherstel met aandacht voor een app en een film over het kasteel Vredenburg. Daar gaan we.

Central Park (Dick van Vliet en René van Zon)

De bouw van Westflank Noord Fase 2, ofwel Central park, is inmiddels begonnen. Het project wordt gerealiseerd door Bouwcombinatie Westflank Noord V.O.F., waarin twee Volker Wessels bedrijven samenwerken: Wessels Rijssen en Wessels Zeist. Het 90 meter hoge kantoorgebouw, waar meerder huurders gebruik van kunnen maken, komt tussen het Stadskantoor en de bijna – maart 2019 – opgeleverde woontoren (Fase 3A) aan de Van Sijpesteijnkade. Later volgen nog de appartementencomplexen 3B en 3C aan de kade. Alle projecten worden uitgevoerd door de genoemde bouwcombinatie en zijn onderling verbonden door het Forum (loopverbindingen tussen alle projecten aan de westkant van het station) en een woonplein, met een groen karakter.

Central Park wordt medio 2021 opgeleverd, beslaat dertigduizend vierkante meter kantoren en bevat een parkeergarage voor 537 auto’s en een fietsenstalling.
Woontoren 3A heeft 266 woningen, een commerciële ruimte en de monumentale ingang, een restant van de gesloopte bebouwing aan de Van Sijpesteijnkade. 120 woningen worden toegevoegd in fasen 3B en 3C.
Vanaf het Forum en het woonplein gaan twee trappen naar beneden: een naar het HOV tussen Central Park en het WTC en een naar de Van Sijpesteijnkade naast de monumentale ingang van het woongebouw. Roltrappen zijn hier niet gepland. Commerciële ruimten, waaronder een bank, vullen de plinten rond het groene woonplein. Dit groen wordt als openbare ruimte onderhouden door de gemeente. In het gebouw Central Park zelf krijgt een groene binnentuin op de 11e en 12e verdieping, halverwege, op zo’n 45 meter hoogte.

De oude verkeersleidingpost van het spoor (l) zal in 2021 worden gesloopt

Tussen Central Park en de sporen bevindt zich nog de oude verkeersleidingpost van NS. Sinds de verhuizing van de verkeersleiding naar het Cartesiusgebied maakt alleen KPN er nog gebruik van. Sloop van het gebouw is voorzien voor 2021.

De bouw van Central Park is nu – januari 2019 – begonnen met de kelder, het slaan van damwanden en een onderwatersituatie. De aanpak lijkt op de bouw van de parkeergarage Jaarbeursplein. De compositie van het gebouw bestaat uit beton en staal. Dat laatste zit vooral onderin en halverwege.

Central Park krijgt een eigen kraan die in de bouwput wordt geplaatst. Binnenkort verdwijnt de kraan van woontoren 3A.

NS Energy verzorgt de laagtemperatuur, Eneco de stadsverwarming. Qua duurzaamheid valt Central Park in de op één na hoogste categorie, het zogenaamde BREEAM Excellent certificaat.

De aftrap voor Central Park heeft al plaatsgevonden, maar de eigenlijke start van de bouw is in Q3, 2019. Oplevering voorzien in Q2, 2021. Het vervolg van de woongebouwen, 3B en 3C, start in Q2, 2020, met oplevering in Q4, 2021. Meer info hier: https://www.wesselsrijssen.nl/nl/projecten/detail/central-park

Group A is verantwoordelijk voor het ontwerp: https://groupa.nl/nl/projects/central-park-utrecht-nl/

Bouwinvest (verzorgt vastgoedbeleggingen voor institutionele partijen, waaronder het Pensioenfonds van de Bouw) heeft Central Park afgelopen oktober 2018 van de ontwikkelaars APF Int. en Angelo Gordon gekocht.

Galaxy Tower (Erwin Joustra, Ballast Nedam)

We stappen over naar de volgende toren: de Galaxy Tower, die met 92 meter zich weer keurig aan de Utrechtse hoogbouwkaasschaaf houdt. De toren is gelegen tegenover het Beatrixgebouw, aan de Centrumboulevard, de verbinding naar het Jaarbeurscomplex. Het gebouw bestaat uit 2 parkeerlagen met 50 plaatsen tbv de appartementbewoners. Dan volgen 5 lagen voor het Amrath Hotel met 250 kamers, gevolgd door 21 lagen met 317 vrije sector huurappartementen. Het parkeren van de hotelgasten wordt in de omliggende parkeergarages afgewikkeld.

Inmiddels is de bouw in juli 2018 begonnen, waarbij de oplevering in juni 2021 voorzien is.

In de bouwput wordt de grond met cement gemengd. De wanden zijn van het zogenaamde cutter-soil-mix type, waarna het geheel met 108 groutankers wordt uitgerust. Vervolgens kunnen de palen geplaatst worden. Om de vloer dicht te krijgen past men bodeminjecties toe. Daarna kan het grondwater verlaagd worden. De fundatieplaat bestaat uit 5600 kuub beton. Dit wordt aangebracht in een operatie die 36 uur duurt, met iedere vijf minuten een volle vrachtwagen beton.

De torenkraan verschijnt in twee fases: eerst tot 66 daarna tot 100 meter, met verankering in het gebouw. De gevel is een combinatie van keramiek, aluminium en PV-panelen. Voor de energievoorziening wordt gebruik gemaakt van warmte/koudeopslag.

De opdrachtgever is De Lelie Vastgoed naar een ontwerp van Tangram architecten.
https://www.ballast-nedam.nl/nieuws/2018/7/20/start-bouw-galaxy-tower-als-nieuwe-eyecatcher-van-utrecht/
http://www.vaneijl.nl/de-lelie-vastgoed/home.html
https://tangramarchitekten.nl/nl/portfolio/amrath/
https://www.amrathhotels.nl/nl/galaxy-tower-utrecht.html

Kasteel Vredenburg en de Singel (Onno van Schaick, Gemeente Utrecht)

We hebben een nieuwtje: het kasteel Vredenburg krijgt een museale route met een app. Het kasteel – nu rijksmonument – stond tussen 1529 tot 1577 op de plek waar nu onder andere het Entreegebouw en TivoliVredenburg staat. Op een aantal locaties waar de route langs gaat zullen resten van het kasteel worden gepresenteerd. Zo komt er in de Stadskamer een film en een maquette over het kasteel, gerealiseerd in samenwerking met Klépierre.

Het gebied tussen HC en Marga Klompebrug wordt aangepakt

Onder de Stadskamer zal een deel van de zuidwestelijke toren onder water te zien zijn, voorzien van een lichtlijn. Op dit moment staat een restant van 30 à 40 ton van de voorganger van het kasteel, het Johanniterklooster (1240), in Leidsche Rijn. Dit deel komt te staan in een hoek bij restaurant Danel. De plek is al in de bestrating aangegeven. In de nieuwe parkeergarage P5 is op de bovenste verdieping een grote vitrinekast geplaatst met resten van de hoofdpoort en de zuidwestelijke toren. De zuidoostelijke toren – waar niet veel van over is – staat in de ‘oude’ Vredenburg garage. En tot slot de resten van de noordoostelijke toren: deze is te zien in de fietsenstalling Vredenburg.

Aan de Stadsbuitengracht wordt hard gewerkt door de firma’s Vlasman en Van der Steen. Sloop van de spuikoker is in volle gang, alsmede het weghalen van het zand bij de Marga Klompébrug, waar de tijdelijke fietsenstalling op stond.

De planning ziet er als volgt uit:

  • Januari – maart 2019: Sloopwerk en bouw zuidelijke plaatbrug ter hoogte van de Westerstraat en Hudson’s Bay.
  • April – juni 2019: De sloop is klaar en de damwanden kunnen worden geplaatst
  • Juli – september 2019: Afwerking Marga Klompébrug
  • September – december 2019: De ontgraving is klaar. Afwerking oevers en kades. Het grondwater komt langzaam omhoog. Uiteindelijk komt er twee meter water in de Stadsbuitengracht te staan. De doorvaarthoogte komt uit op 2,75m
  • Januari – maart 2020: Werk in het Zuidelijke gedeelte. Damwanden slaan en afwerking oevers en kades
  • April – december 2020: Parkinrichting.

Nu nog een oude verkeersbak, over een kleine twee jaar water met bootjes

Eind augustus 2020 is het water in de Stadsbuitengracht volledig op hoogte en kan de rondvaartboot het in z’n route opnemen. De doorvaart voor plezierboten komt wat later. Deze plezierbootjes krijgen ter hoogte van Hotel Karel V een gelegenheid voor kort afmeren. Passanten kunnen dan even een bezoek aan de binnenstad brengen of boodschappen doen.

Over de verbinding naar de Leidsche Rijn – onder het spooremplacement door – is nog niets bekend.

Stationsplein (Erica van Dijk, Manager Stationsplein gemeente)

Het Noordgebouw in inmiddels opgeleverd en al in gebruik genomen door AH en onlangs door het Inntel Hotel in de noordelijke toren van het gebouw. Het is de bedoeling dat er ook auto’s en taxi’s bij het Noordgebouw kunnen komen, maar dat zal een beperkt karakter krijgen.

De firma Plasman is nu druk met de sloop van het overbodig geworden stuk Noordertunnel. Als de kabels, leidingen, riool- en de stadsverwarmingspijpen aangepakt zijn, komt de HC wand vrij, waar medio 2019 met de plint begonnen wordt. Intussen zijn de loop- en fietsroutes verlegd tot pal langs het Noordgebouw. De nieuwe entree van de Noordertunnel gaat in maart 2019 open. De oude ingang aan het Smakkelaarsveld wordt dan gesloopt.

Kijkend in de richting van het Stationsplein zien we de roltrappen, waar langs glaspanelen geplaatst worden, bedoeld als afwerking. Op het plein zelf komen nog bomen in de groenbakken te staan. Ook de verlichting van het plein ondergaat nog een verbetering. Er is nu tijdelijke verlichting, omdat men wat tegenslag heeft met de uplighters en downlighters in de palen van het bollendak. Het gaat evenwel goed komen.

Vervolgens richten we onze blik naar fase 2 van het Stationsplein. In augustus 2019 gaat het laatste deel van de fietsenstalling open. De capaciteit wordt dan verhoogd van 7500 naar 12500 plaatsen. In de fietsenstalling ligt een doorgaande fietsroute.

Oktober 2019 brengt de oplevering van Het Platform (Zuidgebouw), wat boven de tramhalte gerealiseerd wordt. Het Zuidelijke stuk van het Voorzetgebouw (tegen HC ‘aangeplakt’) zal eind 2019/begin 2020 afgerond zijn.

Dit deel van het Stationsplein zal met drie trappen met het hogere deel verbonden worden. Tussen deze trappen en HC komt een tijdelijke expeditielift om het Centraal Station te bevoorraden. Later komt de definitieve situatie ter hoogte van de Westerstraat. De loop- en fietsroutes vanaf de Moreelse Hoek, in dit Zuidelijke stuk Stationsplein, zijn in mei 2019 (looproute) en augustus 2019 (fietsroute) gereed. Intussen functioneren tijdelijke routes. Langs deze routes zullen bomen verschijnen.

Het tram- en busstation is vanaf deze looproute niet direct te bereiken. Het zou gevaarlijke situaties opleveren en daarom moet er via de OV-terminal omgelopen worden. Ook is er geen directe toegang tot Het Platform en de tramhalte vanaf de Moreelsebrug, al zijn de technische mogelijkheden daarvoor al wel aangebracht. Het is wachten op een toekomstige beslissing daarover.

In mei 2019 zullen de taxi’s op de bekende plek weer terugkomen; eerst in een tijdelijke voorziening. Auto’s kunnen hier een Kiss & Ride plek gebruiken.

Tot slot nog goed nieuws over het busstation aan de stadszijde, die sinds enige tijd weer in gebruik is. De verlichting voldoet niet en zal worden aangepakt. Ook de lelijke, kale betonwanden zullen worden opgevrolijkt. We gaan het zien.

Reacties

  1. Utrechter2

    Mooie totaal-update weer! Vooral het herstel van de Singel ziet er goed uit! De gemeente heeft erop toegezien dat dit kroonjuweel niet teveel is uitgelopen en dat elke deelfase z.s.m. (eind 2015, zomer 2016 enz..) op tijd is opgeleverd.

    Alleen over de binnenkant van het Godebaldkwartier zijn nog geen tijdsupdates bekend (van de buitenkant ook niet by the way).
    Maar Klépierre noemt telkens (eind) 2019 als de richtlijn waarom het merendeel van de binnenkant van het HC echt opgeknapt is: ik veronderstel dat het stukje Gildenkwartier bij de MediaMarkt binnenkant daar ook bij hoort.

    Voor Godebaldkwartier wordt het daar dan een grappige situatie: de winkels aan de westkant zijn t.z.t. dan allemaal opgeknapt tot en met het voormalige restaurant de Gasterij / tot aan de AKO. Maar de overzijde, dus de oostkant (voormalige Volendam t/m Slijterij Gall&Gall) blijven nog op zijn minst een aantal jaar in oude staat. Verder: noordelijkste stukje Godebald (onder loopbrug Ziggo) is dan plafond nieuwe stijl. Maar de rest plafond Godebald is nog de oude stijl overkapping (die gelukkig al helemaal van glas was).

    Best Case scenario: Klépierre (ook eigenaar van de Markthallen in Rotterdam) maakt van het Godebald bijvoorbeeld ook een soort Markthalconcept (maar dan komt er wel heel veel horeca in HC bij). Plus wat gewone winkels voor de bewoners en de forensen.

    Worst Case: geen verdere verbeteringen, beter gezegd: slechts zeer cosmetisch, plus meer leegstand en tijdelijke verhuur en andere winkelwisselingen vanwege de onzekerheid.

  2. TP

    Mooie complete rapportage. Keep up the good work! Kan niet wachten tot het grote moment dat Utrecht weer omsingeld is.

  3. herman

    Mooi overzicht, dank voor alle info!
    Wat een aandacht voor een kasteel dat er nog geen 50 jaar heeft gestaan, nu zien we hier en daar een onduidelijke klomp stenen staan. Compensatiegedrag voor het vergeten “Utrecht” gebouw dat wel de moeite waard was?
    Jammer dat er nog geen nieuws over de verbinding Leidsche Rijn – Singel is, kan een mooie toevoeging worden, hopelijk verdwijnt dit onderdeel niet als gevolg van geldgebrek.

  4. Herman

    Misschien is het een goed idee om mooie plaatjes te schieten op 13 en 14 februari bij het storten van meer dan 5 miljoen kilo beton voor de nieuwe Galaxy Tower. Die gebeurtenis is altijd wel goed voor mooie foto’s. Vooral als het weer een beetje mee zit. Alvast bedankt.

Reageer