Voortgang in beelden

In Nieuws, Reportage door HB5 Reacties

We hebben deze keer voor je: opening busstation oost, sloop van de kunstwerken ten behoeve van de laatste fase singelherstel, inrichting van de openbare ruimte Croeselaan en Jaarbeursplein en tenslotte wat beelden van het Westplein in transitie.

Ook interessant voor je: ons laatste bericht met een geactualiseerde lijst van mijlpalen.

Verder met de beelden van de Croeselaan e.o.

Om het bericht mee af te sluiten wat ter overdenking.

Retail en OV beschouwen hun klanten als, nou ja… klanten. Het is tegenwoordig allemaal commercieel, nietwaar. Maar wat een contrast in benadering. De retailverhuurder verwelkomt zijn klanten met een spreekwoordelijk warm bad en de OV-facilitairder denkt: ach, ze hebben toch geen alternatief. Hoe ‘klantgerichtheid’ van deze sectoren zich vertaalt in een publieke omgeving zie je hieronder. Niets nieuws, maar om het zo naast elkaar te zien vindt BU best schokkend. En dat voor Utrecht dat zichzelf zo op de borst klopt als aantrekkelijke en snelgroeiende gemeente.

Stadskamer, Kerst 2018

Busstation-oost, Kerst 2018

Amsterdam neemt zijn nieuwe OV-stations wel serieus. Utrecht kàn het wel maar heeft het Centraal Station een beetje opgegeven, lijkt het wel. De weelderige draperie-kerstverlichting die nu in de hal is aangebracht is daarom een welkome verzachting van dit drama dat publieke ruimte heet. Wat BU betreft mag dit het hele jaar wel blijven hangen.

Reacties

  1. Karel

    Leuke foto’s, nu ik doe Loopbrug zie, moet ik ineens denken aan het plan uit 1989, het Utrecht City project, ik had dat rapport/boekwerkje omdat ik bij de gemeente Drukkerij werkte.
    Ze hadden ergens daar een tunnel ooit in gedachten.
    helaas heb ik dat rapport nooit bewaard 🙁

  2. ralph

    volledig nieuwe zonwering op het beatrixtheater, ook mooi grijs…
    betekent dit dan ook dat verbouwing/renovatie voorlopig niet gaat plaatsvinden?

  3. Henk

    Dat OV… ik zou het graag doen… ik wil ook regelmatig het:

    “het gaat van waar je niet bent, naar waar je niet wilt zijn, via een route die helemaal niet handig is” (want dat is het voor mij)

    Nog wel voor lief nemen…

    Maar het blijft veevervoer in de kou, wind en regen, voor dezelfde prijs van een zwaar belaste autorit, ingeklemd tussen neus ophalende en hoestende mensen in de winter en zwetende mensen in de zomer. En dan, om het nóg aantrekkelijker te maken, word je in deze donkere betonbakken gedumpt. (Ik was woensdag en donderdag met het OV naar t werk)

    Stel de wegversmallingen even uit en kijk hier eerst eens naar. Breng eerst eens verlichting aan. En een fresco oid.

    Ik ben echt oprecht blij met veruit de meeste verbeteringen in het starionsgebied, vrijwel alle, ik ben ook voor de wegversmallingen en ook voor een autovrij centrum, maar deze busstations aan beide kanten van het station is een fiasco. Pure minachting.

  4. Herman

    Rijnkade wordt mooi, net als oude V&D pand! Straks als de singel er weer is, wordt dat het mooiste stukje rond HC. De stukken voor de Mediamarkt en voormalige Ziekenzorg apotheek zijn op zijn zachts gezegd nogal…. , SHV pand is gelukkig wel een bijzonder gebouw.

    Maar oei oei wat is dat nieuwe busstation lelijk, al dat grauwe beton, weinig licht en wat zal het galmen met al die harde wanden.
    De verkeersregelaars hebben hun handen vol om mensen te vertellen dat het niet mogelijk is om rechtstreeks de stad of busstation vv in te wandelen vanaf de NS gebouwen.

  5. Dirk

    Over het algemeen ben ik heel erg tevreden over de upgrade van het stationsgebied.

    Het nieuwe busstation is echter een koude, donkere en inspiratieloze plek geworden, waarbij te veel met iedereen rekening is gehouden en daar wordt de reiziger helaas de dupe van. Los van hoe het er nu uitziet is het voor mij onbegrijpelijk dat ik niet direct vanuit het busstation naar het treinstation kan lopen naar spoor 3 en 4. Ik snap dat de ambtenaren en busvervoerders het geen fijn idee vinden dat reizigers direct oversteken daar, maar die missen wat mij betreft het punt dat al deze infra er ligt om de reiziger zo snel mogelijk van A naar B te krijgen en dat reizigers ook op straat bij het oversteken met bussen kunnen omgaan.

    Het verbaast me tevens dat er geen tunnelverbinding tussen de nieuwe fietsenstalling en de middentunnel is. Voor mij als OV-reiziger die in principe wel genoeg geld heeft om een auto te kopen is het belangrijk dat treinvervoer snel en gemakkelijk is en al die verplichte omwegen door de stationshal maken de propositie openbaar vervoer onaantrekkelijker.

Laat een reactie achter op Dirk Reactie annuleren