Testrit Uithoflijn en meer

In Nieuws door HB5 Reacties

We hebben wat foto’s gemaakt rondom het Jaarbeursplein. Daar is het funderings- en grondwerk begonnen voor de Galaxytower, aka Amrath hotel. Op het plein vordert de afbouw van de garage en is al een beetje te zien hoe groot de water- en groenvoorziening wordt dat naast de westelijke parkeeringang is gesitueerd. Verder een bericht over testritten van de Uithoflijntram die in augustus zullen plaatsvinden. Een aantal tramstellen wordt aangevoerd en deze mogen pendelen tussen Adema van Scheltemabaan en P&R Uithof. Het integrale bewonersbericht staat hieronder. Ook is op de foto’s te zien hoe er een loopbrug is gemaakt tussen twee kantoren boven het Godebaldkwartier. Daar zal Vodafone Ziggo zijn intrek nemen.

 

[integrale quote uit wijkbericht]

Vanaf augustus: (nachtelijke) testritten Uithoflijn
In de week van 30 juli rijden er ’s nachts twee Uithoflijntrams van de remise in Nieuwegein naar P+R De Uithof. De week erna komen er ’s nachts nog drie trams. Tot eind september testen we (’s nachts) de technische systemen, de trams en de trambaan. Verkeersregelaars begeleiden de testritten.

Testritten op de Uithoflijn tussen P+R De Uithof en Vaartsche Rijn
De trams rijden in de week van 30 juli zelf van de remise in Nieuwegein naar de tramhalte Jaarbeursplein. Een voertuig trekt de trams ’s nachts één voor één over het tramspoor in het stationsgebied omdat daar nog geen bovenleiding is. Vanaf de Adama van Scheltemabaan rijden de trams zelf naar de P+R, onder begeleiding van verkeersregelaars. De week erna komen er ’s nachts nog drie trams.

Tot eind september zijn er tests en testritten. De tests vinden vooral ’s nachts plaats omdat er dan minder verkeer op de kruisingen is en omdat er dan geen bussen rijden in Utrecht Science Park De Uithof. De testritten in Utrecht Science Park De Uithof zijn tussen 01:30 uur en 06:30 uur, de ritten van USP De Uithof tot en met de Adama van Scheltemabaan (zie kaartje op de achterkant) vinden tussen 22:00 en 06:30 uur plaats. Twee tests vinden overdag plaats. Tijdens de testritten rijden twee motorrijders en een busje voor de tram uit. Deze ‘voorrijders’ zetten kruispunten af. De testritten leveren naar verwachting weinig hinder op.

De planning van de testritten is niet 100% zeker, de actuele planning wordt bijgehouden op www.hinderkaartuithoflijn.nl

Metingen: geluid, trillingen en elektromagnetische velden
Op een aantal locaties langs de Uithoflijn meten we of het geluid van de trams binnen de grenzen blijft die in het bestemmingsplan zijn vastgesteld. In Utrecht Science Park De Uithof meten we ook trillingen en de elektromagnetische velden. Deze velden zouden invloed kunnen hebben op extreem gevoelige onderzoeks- en behandelapparatuur. We meten of de maatregelen om deze invloed te beperken, werken.

Zodra we metingsresultaten hebben, komen we hier op terug. De metingen leveren geen hinder op.

Meer informatie?
Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen via telefoon 030 – 286 43 82 of e-mail info@uithoflijn.nl. Op www.uithoflijn.nl kunt u meer lezen over de Uithoflijn.

Voor de geïnteresseerden in de toekomst van het V&D-gebouw verwijzen we naar de site van Pieters Bouwtechniek. Daar staan ook impressies waar je kunt zien hoe de nieuwe aansluiting met HC wordt.

Kledingwinkel Primark, warenhuis Hudson’s Bay en supermarkt Jumbo, inclusief La Place, komen in het voormalige V&D-pand in Hoog Catharijne in Utrecht. Aan de Rijnkade in Utrecht ligt het pand uit de jaren ’70. Het gebouw van zo’n 34.000 m2 is bijna in zijn geheel opgenomen in het winkelcentrum Hoog Catharijne. Door het faillissement van de V&D en de herontwikkeling van het winkelcentrum ontstond er een noodzaak om het verouderde gebouw te vernieuwen.

Naast de programmatische inpassing van mogelijke nieuwe huurder(s) wordt ook de gevel gerenoveerd. De modernistische eigenschappen uit de jaren ‘70 blijven bewaard maar zullen eigentijdser worden afgewerkt en aansluiten op de omliggende (nieuw)bouw. De passage aan de Rijnkade onder het gebouw wordt gesloten ten faveure van winkelruimte en zal daarin bijdragen om de leefbaarheid aan de singel terug te brengen!

Het warenhuis wordt in de lengte gesplitst. De hoofdingangen van Primark en Hudson’s Bay komen op de plek waar de hoofdentree van de V&D zat. Op straatniveau komt de supermarkt. Hier komen jaarlijks miljoenen mensen voorbij.

Het wordt vanaf zomer 2017 verbouwd. Ruim een jaar later moet het bouwkundige werk gereed zijn, zodat de 4 huurders hun winkels kunnen gaan inrichten om begin 2019 hun deuren te openen voor het winkelend publiek.

De grootste constructieve ingrepen zijn:

  • Wijzigen locaties roltrapsparingen
  • Vervangen van stabiliteitskernen op de onderste lagen door een mega portaal om een transparante uitstraling te creëren in het shop front
  • Vervanging bovenste verdieping om ruimte bieden aan de technische ruimtes
  • Creëren van extra vierkante meters door het dichtbouwen van de bestaande overkluizing.

Nog wat andere bouw-info om mee af te sluiten.

De joint venture van APF International en het Amerikaanse Angelo Gordon heeft van NS de ontwikkelrechten verkregen om de laatste fasen van Westflank-Noord te realiseren. Het betreft dertigduizend vierkante meter kantoorruimte in kantoortoren Central Park, de onderliggende parkeergarage en ruim 110 appartementen aan de Van Sijpesteijnkade. Ontwerp en bouw komt in handen van Bouwbedrijf Wessels Zeist en Bouwbedrijf Wessels Rijssen, die ook de huidige woontoren realiseert. APF International en Angelo Gordon laten zich bij dit project adviseren door Loyens & Loeff, PWC en PEAK Development.

Je leest het hier.

Helaas geen informatie over de toekomstige huurder(s) en ook niet over de bouw en oplevering. Het is en blijft een beetje mistig project dat erg veel tijd nodig heeft om concreter te worden. Het plaatje van het op de elfde verdieping gelegen ‘park’, dat nog in berichtgeving opduikt, is in ieder geval niet meer accuraat. Hoe het gebouw er nu uit komt te zien weten we niet. Wel dat het een vierkant profiel heeft, een bijna volledige gevel van glas en net zo hoog wordt als het Stadskantoor en de nieuwe Sijpesteijnflat.

Reacties

  1. Utrechter2

    Mooie foto’s weer!

    “Ook is op de foto’s te zien hoe er een loopbrug is gemaakt tussen twee kantoren boven het Godebaldkwartier. Daar zal Vodafone Ziggo zijn intrek nemen.”

    En ik maar denken dat de loopbrug tussen het Voorzetgebouw en het Godebaldkwartier te maken had met het ophogen van de plafonds zoals overal in het vernieuwde HC is het gebeurd! Of sluit het één het ander niet uit??

    De Zuidpassage lijkt in de afwerkingsfase te zitten. Maar er is veel variatie in de informatie.
    1) ‘het oog’ zegt: een kwestie van weken of een maand of twee (tegelen en leidingen en installaties etc.. aanleggen, daarna inrichting winkels, maar met bouwvakantie nog een maand extra: zie 2)
    2) onofficiële informatie: wijst allemaal op (einde) najaar (oktober/november) 2018.
    3) officiële informatie gaat nog steeds uit van begin 2019 / eerste kwartaal 2019.

    Als laatste toevoeging: Primark heeft voor zover ik weet niet de financiële problemen die Hudsons’s Bay heeft. Wat houdt haar tegen om (mits Hoog Catharijne er klaar voor is) om met de Kerst dit jaar al open te gaan, in plaats om te gaan wachten tot de Hudson’s Bay er klaar voor is?

    1. Utrechter2

      Ook de officiele informatie van Klepierre (halfjaarverslagen) gaat nu uit van de opening van de zuidpassage in eind 2018 i.p.v. eerste kwartaal 2019. Ze hadden kennelijk een voorzichtige planning waar ruimte was voor eventuele tegenvallers èn een goede aannemer. En verder uiteraard was fase 1 van Hoog Catharijne verreweg de moeilijkste. Een leuke opsteker dat Hoog Catharijne voor is gaan lopen op schema omdat de Uithoflijn, de bibliotheek en de Hudson’s Bay allemaal een jaar, tot later in 2019, waren uitgesteld. Zo blijft ook de tweede helft van 2018 interessant.

  2. Auteur
    HB

    Op de foto’s lijkt het alsof de onderste laag van de “brug” breder is. Misschien wordt dat een stuk verhoogde winkelpassage. HC was altijd al ingewikkeld, maar het gebouw is met alle aanpassingen van de afgelopen jaren helemaal een breiwerk van beton en staal geworden.

  3. AH

    ” Op straatniveau komt de supermarkt. Hier komen jaarlijks miljoenen mensen voorbij.”

    Is dat echt zo? Volgens mij valt het met het aantal passanten op de Rijnkade wel mee..

  4. Ramon

    @AH

    De supermarkt zal de hele onderste verdieping beslaan. Met ook een ingang in HC. Daar komen wel heel veel mensen langs. En ik denk dat er straks ook veel meer mensen over de Rijnkade lopen aangezien er daar een uitgang van HC komt vanuit de Stadskamer

Reageer