Metamorfose.030 toont veranderingen in gedetailleerde foto’s

In BU service, Nieuws door HB19 Reacties

We hebben de afgelopen maand niet stil gezeten. Met enige trots presenteren we ons nieuwe kindje, metamorfose.030!

Bekijk de veranderingen in het Stationsgebied door met een slider te wisselen tussen de situatie uit 2007 en die anno nu. Het is fascinerend, vooral omdat je zo snel gewend raakt aan de nieuwe situatie en bijna niet meer weet hoe het ook weer was.

In dit project hebben we ons best gedaan de definitieve situatie vast te leggen. Dus zo weinig mogelijk bouwplaatsen en -hekken. Dat voornemen hebben we al snel moeten laten varen. Vandaar dat we de site de komende jaren blijven aanvullen, zodra plekken en gebouwen klaar zijn. Met name het laatste stuk singelherstel willen we daarbij toevoegen.

Om het resultaat nog tastbaarder te maken maakt Metamorfose030.nl gebruik van een slider, waarbij de oude en de nieuwe foto’s op elkaar worden gelegd. We streven een pixelperfecte kopie na. Dat is een hele opgave, als je ook nog rekening probeert te houden met het tijdstip van de dag en de weersomstandigheden.

Sommige voor- en na-foto’s zijn perfect op elkaar te leggen. Maar er zijn ook foto’s waarbij het moeilijk zo niet onmogelijk is de oude fotoplek terug te vinden. En tot onze grote verrassing bleek ook dat digitaal beeld soms vreemde vertekening biedt, zelfs na toepassing van lenscorrectie in het fotoprogramma! Het lijkt soms wel dat een fotochip niet lineair is.

Maar dat is techniek, terug naar de wereld. Bekijk de ruimtelijke veranderingen, maar verwonder je ook over het tijdsbeeld. Tien jaar lijkt zo weinig, maar ondertussen…

Metamorfose030.nl is nu onze tweede digitale spinoff-productie. Twee jaar geleden lanceerden we waterindesingel.nl, toen het water werd doorgetrokken.

Zodra we meer foto’s toevoegen en er een gezonde publieke belangstelling voor blijft, overwegen we een boekuitgave. Iedereen met interesse daarvoor, en dan bedoelen we qua aanschaf of qua sponsoren, mag zich bij ons melden.

Veel plezier op metamorfose.030!

 

Reacties

  1. Utrechter2

    Mooi gedaan. Mooie timing ook. Ik denk dat veel mensen een soort gewenning kregen maar er zich tegeljik ook van bewust zijn hoe nieuw het allemaal nog is. De foto’s visualiseren dit prachtig!

    Wat bij mij daardoor ook naar voren kwam: 1 december 2009 !! startte de bouw van de Vredenburg (bouw Tivoli begon een jaar later, en de OV-terminal nog een jaar later). Maar dat betekend dus dat in minder dan 9 jaar tijd er enorm veel verbouwd en vernieuwd is (De Vredenburg, Tivoli, Entreegebouw (met 5 ondergrondse verdiepingen parkeergarage), deel Stadskamer, Poortgebouw, deel Voorzetgebouw, 3 grote ‘ondergrondse’ fietsenstallingen van allemaal drie verdiepingen, Moreelsebrug, megabioscoop, Stadskantoor, twee kantoortorens, twee paviljoens en een OV-terminal niet te vergeten, los van alles dat nog in de pijplijn zit) en dat met de winkel open.
    Kijkend naar het aantal jaren en de hoeveelheid en complexiteit een grote prestatie (zeker als je er rekening mee houdt wat er met 10 jaar bouwtijd, dus tot en met december 2019, nog allemaal verder opgeleverd zal worden).

    1. Utrechter2

      Speciaal voor de bouwers: omdat het stationsplein en de Knoopstalling etc.. al een paar maanden open zijn kun je gerust zeggen dat deze fotoupdate weergeeft wat allemaal binnen 8 en een 1/2 jaar is neergezet….

  2. Ludo

    Super mooi om te zien. Op foto 5/6 van Station is denk ik de oude foto vanaf het perron bij spoor 14 en 15 gemaakt. Terwijl de nieuwe foto vanaf het perron bij 18 en 19 is genomen. Ik kan er naast zitten maar vooral de afstand tot het Beatrixgebouw is op de oude foto naar mijn inziens te groot om vanaf 18-19 gemaakte te zijn.

    1. Auteur
      HB

      De oude foto is gemaakt op het toenmalige meest westelijke perron, met spoor 18 en 19. In de grote verbouwing is een achtste perron toegevoegd, met sporen 20 en 21.
      Zo was de oude:
      https://plattegrondstation.nl/utrecht-centraal/
      Dat de afstand voor je gevoel niet klopt kan te maken hebben met het perspectief, dat klopt bij het fotopaar niet helemaal. Deze zou eigenlijk nog een keer opnieuw gemaakt moeten worden.

  3. Willem

    Heel mooi in beeld gebracht. Ik wil de euforie toch wat temperen. Ik mis flink wat (grote) bomen en groen in deze zogenaamde groene variant.

    1. Michiel

      Alhoewel het huidige beeld inderdaad nog niet zo groen oogt, denk ik dat dit een iets te vroeg geuit punt van kritiek is.

      Veel projecten in het gebied zijn nog niet afgerond; pas na voltooing kan er begonnen wordt met de aanplant. Hier is al sinds het begin van de werkzaamheden een degelijke planning voor, en het doel is uiteraard om minimaal zoveel bomen te planten als er zijn verwijderd.

      In de eerste jaren is er vooral veel gekapt vanwege de werkzaamheden, en inmiddels zijn we weer aan de klim naar meer groen begonnen. Zie onder andere deze bomenbalans van de gemeente: http://www.cu2030.nl/images/2018-05/bomenbalans-stationsgebied-voor-mpso-2018.pdf

      Besef ook dat veel bomen natuurlijk enkele jaren nodig hebben om weer te groeien tot een fijn niveau. De gekapte bomen in het gebied hadden gemiddeld zo’n 35 a 40 jaar kunnen groeien, waardoor ze als geheel een flinke proportie hadden ten tijde van de sloop. Het is jammer dat deze moesten worden verwijderd, maar het is helaas niet anders.

      Als je naar de aanplant langs de Catharijnesingel Noord kijkt – de bomen waarmee waar de curve van de bomenbalans twee jaar geleden eindelijk weer omhoog ging – zie je dat er qua aantallen de oude situatie is geëvenaard. Voordat de bomen echt gaan ‘opvallen’ zullen er echter nog een aantal jaren van groei overheen moeten. Natuurlijk hoef je hier niet 40 jaar op te wachten: ik vermoed dat het gebied er over een jaar of vijf à tien al een flink stuk groener zal ogen. Dat kan onder andere dankzij de gekozen aanplant: langs de singel betreft het voornamelijk de ‘gewone plantaan’. Dit is een soort die relatief hard groeit. Nieuwe knoppen kunnen in korte tijd enkele meters lang worden.

      Kortom: ja, momenteel is er nog relatief weinig groen, maar heb nog even geduld. Pas na afronding Catharijneknoop & Stationsplein Oost kan de verdere aanplant van bomen beginnen.

      1. Auteur
        HB

        Goede uitleg. Eén kanttekening. Bomen in bakken tellen mee op de bomenbalans. Hoe dat straks zal gaan met de bomen op de balkons van HUQ moeten we afwachten. Voor alle bomen die niet vrij kunnen wortelen tot het grondwater en waarvan de groei is ingeperkt moet een relatief kostbaar beheerregime worden geïnstalleerd. Ze mogen niet eens groot worden, want veiligheid blabla. Dat geldt voor de Moreelsebrug, het Stationsplein en het forum. Het groen op deze locaties zal, ondanks alle nobele motieven bescheiden en kwetsbaar blijven, niet te vergelijken met de robuuste aanplant langs het (toekomstige) water. De plantmogelijkheden op en rondom het Jaarbeursplein zijn beperkt, evenals naast TivoliVredenburg of op het busstation. Met andere woorden, daar waar de behoefte aan robuust groen vanwege de grootschalige verharding het grootst is, zijn de mogelijkheden beperkt. Gelukkig lijkt het college iets geleerd te hebben en zet ze voor fase 2 in op markantere openbare groengebieden bij de nieuwbouw. Het enige dat aan dat lijstje nog ontbreekt is het huidige Daalsepark. Maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Kijk nu eens naar de droogte en de hittestress. Dat wordt alleen maar ernstiger. Het stationsgebied heeft het groen dat zelfstandig bij het grondwater kan en vele kubieke meters kan toevoegen zo hard nodig.

  4. Johan

    Wel tenenkrommend om te zien hoe het gebied bij het poortgebouw totaal verpest is. Al het groen weg, geen doorkijk over de singel, een ratjetoe van lelijke bouwstijlen die totaal niet bijelkaar passen. Schande dat er zo is omgegaan met de keuze voor een groen stationsgebied in het referendum. Gelukkig maken een aantal andere projecten een hoop goed.

  5. Herman

    Wat interessant en wat moet het zoeken en zoeken van al die foto’s veel tijd hebben gekost.
    Petje af hoor.

    En wat ziet het er allemaal nog massaler, vol en onpersoonlijk uit. Enige echte verbeterpunt Is de Singel, de rest is vooral,veel kubieke meters kantoor e.d. extra.

Reageer