De dag dat je wist dat ging komen. De opening van het plein, gister namiddag, met Victor Everhardt (gemeente) en Menno Overtoom (Klépierre) als gastheren. Een plein met droogloopvoorziening. Want dat was de deal met Corio: station en Hoog Catharijne fysiek gescheiden, maar wel neerslagloos met elkaar verbonden. Veel landelijke kranten vinden het de moeite waard voor een stukje. Het is ook wel wat. Utrecht een icoon rijker, een plek voor selfies. De Dom moet een stukje inschikken.
Je ziet hoe groot de planningdruk is. De looproute is nu omgelegd, maar het plein en de voorzieningen zijn nog lang niet klaar. Trappen, de bollen, toegangen: alles ademt de sfeer van work in progress. En nu snel de oude passage weg en de stalling en de Uithoflijn afbouwen. We zijn het inmiddels wel gewend, bewegen door de bouwput, een soort tweede natuur voor de Utrechter, na tien jaar bouwtroep. Het leuke ervan is dat geen dag hetzelfde is. Een nieuwe verwonderende ontdekking kan je spontaan overvallen. Soms vervelend (bomenkap!) of dikwijls ook prettig (nieuwe route zonder brakke tegels en modder). Vaak verandert de omgeving vrij ingrijpend zonder ballonnen, bubbels en bobo’s.
Maar gaan we het patatkarakter nu echt kwijtraken, of heeft het fastfood zich slechts in een nieuwe jas gestoken om er upmarket-prijzen voor te kunnen rekenen? Zeg maar “patat met pretenties”? We gaan het zien met Vapiano, Five Guys, The Seafood Bar, TGI Fridays, Exki en Wagamama en wat er allemaal nog meer gaat komen op en rond het plein. Utrecht en haar reizigers: u moet aan de (internationale) ketenformulehoreca, en niet zo’n beetje ook.
Maar gelukkig is het plein meer dan alleen de speeltuin van de vierkantemeter-boeren NS en Klépierre. Het is ook een ontmoetingsplek, een kloeke open ruimte waar de mens het zelf voor het zeggen heeft. En er komt een bescheiden kunstwerkje, bedacht zonder gedoe met petities of prijsvragen. Hopelijk kan hier zich ook een Utrechtse identiteit ontwikkelen, iets wat op De Neude en Vredenburg al aanwezig is.
En dan het groen nog. Want daar is nu schrijnend behoefte aan in het stationsgebied. Want wat is het allemaal hard zeg. Daar kunnen een paar geknotte olijfbomen in al die hippe tentjes echt niets aan repareren.
Reacties
Mooie rapportage. Mee eens over het groen. Ook stel ik dezelfde vraag over het patatgehalte, echter als er een markt voor is, is dit eigenlijk wel n nette oplossing. Als het dan toch moet liever hier. Vind het wel jammer dat in de tapijtenzaak bij café Olivier fast food komt. Samen met de FEBO wordt dat redelijk ranzig. Liever dat allemaal in het station.
Boots is een verrassing. Hopelijk wordt het pand waar ze nu inzitten eens grondig aangepakt en verbouwd tot een mooi markant hoekgebouw met (vrijwel) 0 op de meter.
Van patatstraat naar fastfoodplein…
Maar ik ben serieus wel onder de indruk, ziet er goed uit!
de lift staat daar wel n beetje raar. Als je naar de stad wilt en je moet je dat drukke fietspad oversteken als je de lift pakt. Meestal zijn liften voor minder mobiele mensen. Rare combinatie. En de Utrechtse fietser is altijd zo vriendelijk…. die stoppen altijd…. Maar de meeste mensen die slecht ter been zijn zulllen waarschijnlijk deze route naar en van de stad niet kiezen.
Mooi! Maar ben ook wel benieuwd of er nog plannen zijn voor meer groen, want het is allemaal erg hard inderdaad. Het poffertjesdak begroeid met klimop zou ik wel willen zien 🙂
Henk,
Het valt opzich wel mee met het fastfood gehalte op het Stationsplein. Er komen 3 restaurants waar je gewoon bediend wordt met een normale kaart , vapiano is zelfservice en zeker niet ongezond. De enige 2 fastfood tenten zijn Manneke Pis en Five Guys.
Is de vergunning voor horeca (taco bell) in de tapijtenhandel dan nu wel afgegeven? Want er mocht daarvan paar maanden geleden van de gemeente nog geen horeca komen?
Wat een mooie foto’s!
Het lijkt erop dat de nieuwe fastfood formules een stuk luxer zijn dan de al oude patatboeren als Wimpy, Bram en de bammenexpress.
Die luxe zal ook wel een prijskaartje hebben, bakkie patat van Wimpy is nog wel iets anders dan een portie frites van een internationale keten. Die laatste betaalt zich scheel aan huur en heeft ook nog een lading aandeelhouders die rendement willen zien. Wimpy zat een stuk goedkoper qua huisvesting en had geen hijgerige aandeelhouders.
Willen we dit nu allemaal zelf, of wordt dit bedacht voor ons?
Blijven die rare touwtjes straks nog om de bollen van het dak zitten? Dat verknalt het nu wel een beetje vind ik.
Heb de dag er voor al even gekeken, maar t wordt denk ik wel mooi gezien in het perspectief van 2018 en meer
Gisteren kwam ik voor het eerst uit de fietsenstalling via de trap het stationsplein op en toen viel me direct op dat het lijkt dat de ingang van het trappenhuis richting de fietsenstalling (eigenlijk gewoon een gat in het plein) net niet overdekt lijkt te worden door het bollendak. Ik ben benieuwd wat in de fietsenstalling gebeurt bij de eerste grote regenbuien komend voorjaar.
Het was een leuke opening, erg mooi geworden allemaal. Alleen iets meer groen had wel gemogen van mij!
Het is inderdaad mooier dan ik had gedacht.
Dat groen zal er vast wel komen… toch?