Fotorepo: nieuwe westelijke looproute en meer

In Nieuws, Reportage door HB14 Reacties

We zijn weer terug en pakken in het nieuwe jaar de draad weer op. Het is een jaar van opleveringen. En van beloningen voor de Utrechtse burger, na vele jaren van ‘ontberingen’. Ook BU gaat de balans opmaken en langzaam afbouwen. Dit jaar komt er nog een uitgebreide fotoreportage plus website waarin de situaties voor en na naast elkaar worden gezet. Nu eerst een fotorepo van de laatste week met beelden van Rob en PV. We zien onder andere de nieuwe looproute langs het station en de Knoopkantoren, de voortgang aan het stationsplein, de onderste laag van de laatste fase fietsenstalling en archeologie op het Smakkelaarsveld. Let vooral op het dak waarin al een aantal bollen zichtbaar is. Verder viel het ons op dat de kapvergunning voor de laatste fase singelherstel ook is aangevraagd: 40 bomen kappen en 14 verplanten.
Spelletje voor bij het kijken naar de foto’s: vind de kleur in iedere foto. Enige regel: de vijftig tinten grijs tellen niet. Veel plezier.
(Hint: de kleuren zitten op de bouwschuttingen, kranen en steigers.)

Het dak:

De hele reportage:

Reacties

  1. cor vos

    Wouw, veel foto’s.
    Alleen weet ik soms niet naar welk gat of dak ik kijk. Klein onderschriftje bij elke foto kan helpen.

  2. Rob

    “Ook BU gaat de balans opmaken en langzaam afbouwen”

    Begrijpelijk nu de bouwput na jaren steeds “kleiner” wordt. Maar het was heerlijke kost om in de werkpauzes even op de BU-site te kijken!

  3. Utrechter2

    Shocking (de aangekondigde afbouw) maar ik hield er ook rekening mee. Er is en wordt veel opgeleverd (hoewel het één en ander is uitgesteld tot 2019) en na oplevering van de Singel zal het meeste zich afspelen in het Jaarbeursgebied: dat gebied is veel minder beeldbepalend voor de stad in vergelijking met het Vredenburg, Hoog Catharijne en het station.

    Altijd dankbaar voor al die jaren waarin BouwputUtrecht ons door de verbouwing heen heeft gegidst.

    1. Martijn

      Minder beeldbepalend? Nou dat weet ik nog zo net niet…

      Er zijn zoveel dingen die nog moeten gebeuren: De Croeselaan, Verbouwing Jaarbeurscomplex en Beatrixgebouw, het gebouw op het Jaarbeursplein, Up Living, Amaranth Hotel, andere gebouwen in het Beurskwartier, Lombokplein… En dat is alleen nog maar in het stationsgebied.

      Je zou het concept van BU ook nog kunnen uitbreiden naar andere gebiedsontikkelingen, zoals de Merwedekanaalzone, Cartesiusdriehoek, Werkspoorkwartier, Wisselspoor en Overvecht-centrum. Daar zou ik in het algemeen ook wel meer achtergrondinformatie van willen hebben, en dan niet alleen maar vanuit de gemeente en ontwikkelaars.

      Maar ik snap het als jullie daar geen tijd voor (over) hebben. Ben allang blij met wat jullie tot nu toe allemaal gebracht hebben. 😉

      1. Utrechter2

        Beeldbepalend is subjectief en multi-interpretabel inderdaad. En het is zeker beeldbepalend wat er in Lombok en aan het Jaarbeursplein gebeurt. Alleen vind ik het ‘gewicht’ van die plekken van een (veel) mindere orde dan het Vredenburg, Hoog Catharijne en het station. Qua volume is het zeker interessant wat je allemaal opnoemt en positief gezegd: als we gewend zijn aan de nieuwe Singel en het futuristische Stationsplein, de Noord- en Zuidpassage helemaal uit ons hoofd kennen, evenals de vergrootte Mediamarkt, dan zal hetgeen Utrecht bij het Smakkelaarsveld aan het doen is, en in het hele gebied rondom alle Jaarbeursgebouwen vanzelf weer interesse krijgen. Kort samengevat: de stiekem toch vele voormalige bedrijventerreinen in West Utrecht worden grootschalig ingezet om de woningnood te lenigen?? Hopelijk wordt o.a. op Skyscrapercity een podium geboden om een ander geluid naar voren te brengen dan van overheid en ontwikkelaars. LBNL: een jaar of anderhalf geleden vroeg Bouwpututrecht financiele ondersteuning van haar lezers. Ik heb gegeven wat ik kon geven maar ik kan me voorstellen dat het bij tegenvallende resultaten moeilijk is om zo’n uitgebreide site in stand te houden.

  4. Andere Martijn

    De belangrijkste overgang was denk ik van plannenmakerij en discussie naar uitvoering, fotorondjes, die nu (terecht) het leeuwendeel van de posts zijn. Toch is het fijn dat er nog eens nagepraat kan worden bij het foto’s kijken – naast het gebrek aan kleur vind ik dat vanaf het Forum het Beatrixgebouw nu zo uit de toon valt, met die blinde muren. En, om nog een koe uit de sloot te vissen: je loopt op het Forum nu een heel stuk langs het busstation, waardoor het des te meer opvalt dat je vanaf de Moreelsebrug niet alleen niet naar de perrons kunt, maar óók niet naar het busstation… ik moest eergisteren nog een arme dame die al bij de Mariaplaats was aangekomen uitleggen dat ze het busstation alleen kon bereiken door de brug én het Forum helemaal af te leggen, dan de stationshal in, en daar een trap af…

  5. Herman

    Mooie foto’s, wederom dank voor maken en delen!

    Beetje jammer dat eea “af” is/wordt, jarenlang alle geschuif en gedoe volgen is interessanter dan het eindbeeld zien ook al kijken we daar al jaren naar uit. Toch als je het eindbeeld ziet, dan zie je meteen dat er nog meer dan genoeg lelijke ellende overblijft waar ook wel iets mee gedaan mag worden.

    Laagste opmerking over Zuidgebouw ligt al lange tijd stil op wat gerommeld met tramsporen onder het gebouw na, gedoe met vergunningen of aannemer?

    1. Rick

      Het platform/zuidgebouw ligt stil omdat dit uit twee projecten door twee verschillende aannemers bestaat. De tafelconstructie voor dit gebouw is door BAM opgeleverd (eind november al), de aannemer ABC Nova voor het zuidgebouw zelf start in de loop van februari. Waarom hier tijd tussen zit weet ik niet.

      De aanleg van tramsporen voor de Uithoflijn is weer van een andere aannemer, deze werken nu al daar aan.

  6. Ramon

    Er zal komende tijd veel samen vallen nu de projecten elkaar gaan aanvullen.

    @Herman de bouw van het zuidgebouw (het platform ) gaat als het goed is in Februari verder.

  7. PV

    Herbert, foto 29 is niet het hotel in het noordgebouw maar woongebouw Sijpesteinkade vanuit het zuidoosten gefotografeeerd. Ga a.u.b. door met deze fantastische site want veel mensen volgen je. Actueel, correct, to-the-point. Rond het af als de stadsbuitengracht helemaal klaar is, eind 2019 of begin 2020. Dan hebben we een afgerond geheel. Ik blijf je steunen.

    1. Utrechter2

      Er werd bij de laaste communicatie m.b.t. de Singel al concreet aangegeven dat het om eind 2020 gaat. Dus met tegenvallers misschien nog iets later. Maar zoals ook aangegeven: dit gedeelte is veel minder ingewikkeld. Er hoeven in tegenstelling tot het het eerste gedeelte geen in- en uitritten of parkeergarages onder of naast te worden aangelegd. Dus het gaat er vooral om hoe snel de heipalen eruit worden getrokken en eventueel aanwezige spuivoorzieningen kunnen worden omgebouwd. Ook hierin lijkt het me gunstig dat ze al ervaring hebben kunnen opdoen (voor zover dit door hetzelfde bouwbedrijf gaat gebeuren natuurlijk).

  8. Lombokker

    HB dank weer voor een mooie reportage. Blijf deze site veel nieuwswaardiger, onafhankelijker, verdiepend en genuanceerd vinden dan bijv. cu2030 en Skyscrapercity (niets ten nadele van deze sites)! Als de Singel rond is (eind 2020) is mi de belangrijkste belofte van het Stationsgebied ingelost….maar das is pas over 3 jaar…. Wellicht een idee om tot die tijd (in afgeslankte vorm) de site in de lucht te houden? (we want more:-)).

Laat een reactie achter op cor vos Reactie annuleren