Voortgang met fotoupdate

In Nieuws, Reportage door HB19 Reacties

We hebben een grote fotoupdate voor je, met dank aan onze trouwe correspondent PV. Bovenste deel is een gevarieerd overzicht van de bouwplaatsen, deels vanaf boven. Daaronder de laatste stand van zaken in de stadskamer. De glaspartijen zijn bijna gereed, er zijn bomen in bakken geplaatst en een handvol hippe eettenten (Burger Federation, The Barn, Leon, Sla en Comptoir Libanese) is er neergestreken. Stap voor stap komt deze nieuwe plek in de stad tot leven. De stadskamer, hoewel nog lang niet compleet, maakt indruk. Kosten noch moeite worden gespaard, het niveau van afwerking en detaillering is hoog. De ambitie om een kwalitatief hoogwaardige nieuwe ontmoetingsplek te creëren lijkt waargemaakt te worden. We zijn daarom erg benieuwd hoe over twee jaar deze ruimte uitpakt, als de verbinding met het (zonnige) zuiden en met de waterwereld beneden wordt voltooid. Tegen die tijd zullen er twee looproutes in gebruik zijn en is er mogelijk ook leven in het poortgebouw.

Reacties

  1. herman

    Dank voor de uitvoerige foto update die toch het nodige laat zien wat normaal niet te zien is.

    En eerlijk is eerlijk, die Stadskamer wordt steeds mooier, er wordt serieus werk van gemaakt om die ruimte allure te geven. ben benieuwd hoe het eruit ziet als het laatste stuk ook gereed is.
    De Stadskamer kan wel eens een van de mooiste stukjes van HC 2.0 worden.

  2. Piet

    Vanwege minder mobiliteit ben ik niet in staat steeds de voortgang in HC te volgen.
    Maar het wordt allemaal erg mooi en hoop weer gauw alles te komen bewonderen.
    Die updates zijn heel fijn en geven een goed overzicht.

  3. Ben Positief

    Nu de stadskamer in bijna al z’n glorie te zien is ben ik zwaar onder de indruk van het eindresultaat. Complimenten aan Kleppiere die tijdens de bouw heel wat kritiek te verduren had. Een winkelcentrum met zoveel allure doet bijna on-Nederlands aan. Nu nog wachten op het iconische bolletjesdak met het majestueuze voorzet gebouw. Hier mag je als Utrechter trots op zijn.

  4. Henk

    Mooi te zien dat alles vol raakt. Perry sport, Only, een koffiezaak naast de Australian, een tassenwinkel en Ikea komen snel. De “bouwen-voor-de-leegstand” profeten staan nu wel met lege handen. Dat gebeurd ook helemaal niet. De consument wil beide, en online en fysiek. Beschikbaar wanneer het de consument uitkomt. Doe je dit niet lopen mensen weg.

    En de “singelpuristen” wordt met de stadskaner wel heel veel gras voor de voeten weggemaaid. Ze zullen wel blijven refereren aan het open singel ideaal, maar persoonlijk zit ik liever in die Libanees uitkijkend over de singel dan in de regen en de wind aan de singel. Er is nog 5.1 km singel waar je dat wel kan doen.

    Fijn ook dat roost mag blijven voor die doeleinden.

    De beweringen dat NHC veel meer wordt dan mode, accessoires, huisraad en eten zijn op ziggo en Mercedes na nog niet uitgekomen. Lijkt mij ook onwaarschijnlijk maar hopelijk word ik verrast.

    Ik vind het top geworden tot nu toe. Wat een aanwinst. NHC heeft de ketens en meer karakteristieke panden voor dito zaken.

    (Anyway, mijn persoonlijke hoop en mening, verder mag iedereen het hartgrondig oneens zijn 🙂 )

  5. Ramon

    Henk. Helemaal mee eens, maar Perry verhuisd. Dus wel een enorm groot pand leeg op het Vredenburg…..

  6. Henk

    Er zal altijd wel wat verschuiven. Decatlon erbij? Of appartementen? P&C terug? Of n keten waar ik nog nooit van gehoord heb?

    Ik vraag me wel af waarom dat pand in de steenweg nog leeg staat. Misschien wordt de hoofdprijs + de jackpot gevraagd.

  7. Utrechter2

    1) de meeste kritiek op HC zit hem in het verplicht omlopen bij het station. Ook voor de vele dagelijkse forenzen die geen ‘Stadskamer-experience’ zullen ondergaan.
    2) als één partij de degens grijpt als afspraken niet worden nagekomen dan is het Klepierre wel. Dus mensen die de Stadskamer aangrijpen om mensen aan te sporen alles positief / door een roze bril te bekijken adviseer ik om te proberen Klepierre positiever (en minder negatief) te laten denken t.a.v. de bezoekersaantallen als er meer routes komen.

  8. Ramon

    Utrechter2 , je eerste punt snap ik niet helemaal. De snelste route CS – binnenstad is door HC

  9. herman

    @Ramon, Utrechter2 probeert te vertellen dat die route inderdaad het snelst is. Alleen moet je nu om HC 2.0 heenlopen en via de draaideuren op de plaatbrug in de Stadskamer naar binnen en vandaaruit verder richting Station.

    Als je op Vredenburg staat en naar binnenkijkt dan zie je de mensen in de Stadskamer lopen, maar om daar te komen moet je eerst naar rechts via een onaantrekkelijke straat/steeg naar de plaatbrug en daar weer naar rechts de Stadsmaker in.

    Voelt en is onlogisch, komt voort uit wens Klepierre die willen besparen op schoonmaak/onderhoud en beveiliging en daarom na 10 uur geen mensen door een dele van hun winkelcentrum willen.

  10. Ramon

    @Herman

    Dan begreep ik het niet helemaal.

    Overigens is die route door de Hollandse toren niet altijd om. Als je uit de Drieharingstraat of vanaf de Bijenkorf kant komt is het zelfs korter. Overigens is het hooguit 30 meter extra.

  11. Utrechter2

    Wat ik aangaf: “bij het station” dus het omlopen bij de Moreelsebrug en de OV-terminal die alleen aan de noordzijde uitgangen wat o.a. bij de nieuwe Knoopfietsenstalling een onnodige en onpraktische situatie creëert. Uiteraard ging tijdens de bouw van de OV-terminal en de Moreelsebrug de meeste kritiek daarover. Met betrekking tot de Stadskamer is mijn punt vooral dat ook Klepierre erop staat dat afspraken in zijn algemeenheid worden nagekomen, positief denken is dan niet het uitgangspunt. Verder nemen gedane zaken geen keer dus ik kan zeker genieten van al het nieuwe.

  12. Henk

    Kan ik mij wel iets bij voorstellen. Nederlanders zijn vaak echte varkens: pissen vernielen, graffiti, rommel op straat. En het is zo massaal dat er vrijwel niet tegenopgetreden kan worden.

  13. Jens

    Inderdaad Henk. Je schaamt je dood af en toe. In het net opgeleverde stukje singel tot aan de plaatbrug zijn de eerste lege bierflesjes en scherven al te vinden. Kan de keuze van Kleppière om dat deel van HC na 22:00 te sluiten volledig begrijpen.
    Bovendien zit HC er al 40 jaar, dus ik vermoed dat ze hun keuze ook wel baseren op enige ervaring….

    Ben erg enthousiast over de Stadskamer! Prachtig om te zien hoe het tot leven komt. Vooral het horeca-aanbod geeft het echt internationale allure. Kan niet wachten tot in november de looproute in het voorzetgebouw open gaat en de marmeren afwerking op de plaatbrug klaar is (over 2-3 maanden begreep ik). Zo blijft er steeds weer iets om naar uit te kijken, wat het volgen van deze ontwikkelingen zo leuk maakt.

    Voor wat betreft looproutes vanaf de OV terminal en de beruchte glazen wand bij het nieuwe tramstation: iedereen (media incluis) roept dat mensen km’s om moeten lopen en door HC heen. Dit is natuurlijk onzin. Stationsplein oost krijgt ook aan de zuidkant trappen, lift, roltrappen en hellingbaan. De taxistandplaatsen en kiss+ride komt daar en tegenover de oprit van de Moreelsebrug sla je gewoon af richting Singel en Marga Klompebrug/Mariaplaats. Vanaf het tramperron is dit hooguit 100m lopen. De suggestie dat dit tbv commercieel gewin van de huurders van HC is, is volstrekt onzin. Met betrekking tot de perrontrappen vanaf de Moreelsebrug is dat een ietwat ander verhaal, maar ook dat ligt een stuk genuanceerder dan overal gesteld wordt.
    Verder werk ik niet bij Kleppière ofzo, heb geen belangen bij ze.. maar ik word gewoon weleens moe van geroep en geklaag over zaken waarover men ergens een klok heeft horen luiden… (mede door halve verhalen in berichtgeving)
    Mijn motto is: als je iets niet begrijpt, iets raar vind en je daarom aan iets stoort, stel vragen. Informeer jezelf. Zoek uit waar die klepel hangt en waarom. Natuurlijk kun je het er altijd mee oneens zijn maar kennis en begrip scheelt in de regel een hoop irritatie. Beter dan geklaag. 😉

  14. Utrechter2

    @Jens: goed geprobeerd maar ik hou alles bij en als mensen op de persoon spelen (gedupeerden zijn natuurlijk chronische klagers in de ogen van bedrijven, overheid) i.p.v. de inhoud dan weet ik al hoe laat het is. En je ontwijkt mijn punt. Als positief denken het credo is waarom doet Klepierre dat dan niet bij de Moreelsebrug? Dat zijn immers hoger opgeleiden, mensen die denken in kansen en mogelijkheden i.p.v. problemen, mensen die ondernemen in plaats van klagen etc. etc.. De trappen staan klaar om aangelegd te worden dus laat al het positieve denken maar zien.

  15. Ramon

    Utrechter2 . Je heb een punt dat Kleppiere ook positiever zou moeten denken. Maar die denken als bedrijf aan hun commerciële belangen en dat is hun goed recht. Bij de trappen van de Moreelse brug spelen er meer belangen en problemen dan allen die van Kleppiere. Er moeten poortjes komen bij elke trap. Kostenplaatje dus voor Pro Rail. Maar misschien wel het grootste punt is de fietsen. Je ziet nu al aankomen dat reizigers massaal hun fiets op de Moreelse brug gaan stallen vlak bij de trap die ze af moeten. En dan zal er heus weer opgeschoten jeugd zijn die het leuk vinden zo’n fiets op de rails te gooien. Er moet dus ook serieus over worden nagedacht hoe dat te handhaven…

  16. Henk

    Is iedere stad niet een hindernisbaan? De singel en de oude + nieuwe gracht. Iedere keer weer een brug moeten zoeken. Dat postkantoor staat ook in de weg als ik van de Rembrandt bioscoop naar de dom wil.

  17. Utrechter2

    @Ramon: zo vrijblijvend wordt positief denken niet gebracht: het gaat er bij positief denken immers om dat je niet in problemen moet denken (spookbeelden zoals minder bezoekersaantallen vanwege een brug), maar vertrouwen moet hebben in o.a. de toekomst. Aanknopingspunten te over: Utrecht is al decennia populair en groeit en groeit, door een positieve Moreelsbrug-aktie creëert HC goodwill waardoor mensen alleen maar meer (geld) gaan uitgeven in HC! 🙂

  18. Utrechter2

    Het klinkt wat poëtisch en zweverig maar begin 2018 zal ook de periode der verbinding zijn….. : losstaande plukken nieuwbouw rondom het kleurrijke Vredenburg gebied (Entreegebouw, Poortgebouw, De Vredenburg zelf, Tivolivredenburg) en rondom het zwart-wit-grijs-glazen stationsgebied (OV-terminal zelf, Stadskantoor, WTC) zullen in elkaar overgaan als het Voorzetgebouw (zwart-wit met gekleurde belichting), het stationsplein en het laatste gedeelte van de Noordpassage opengaan.

    De nieuwe fietsenstalling is dan ook niet meer een nieuwbouwproject op zich zelf maar komt uit op een mooi stationsplein.

    Door Forum Zuid en de Knoopstalling is ook de Moreelsebrug te bereiken zonder om te hoeven lopen of zonder langs bouwputten te moeten lopen.

    Vanuit het Knoopgebouw zelf is ook Kinepolis dichterbij.

  19. Utrechter2

    Overigens is er veel aan gedaan om de gebouwen niet afgezaagd te maken, mooi zelfs. Wel drie keer op dezelfde manier, de stadsmuur. Dat maakt de stadskamer interessant in combinatie met de waterpartij, maar ook de luxueuze parkeergarage met roltrappen, ook de fietsenkelder geeft het met het klokgeluid een leuke ervaring. Denk ook aan TivoliVredenburg: duur maar een leuke combi tussen de oude zaal (denk aan de complimenten van de Rolling Stones vroeger) en het nieuwe gedeelte. De grootste fietsenkelder is een beleving op zich, ook de fietsenstalling aan de jaarbeurszijde heeft zeker wat, en gelukkig heeft Utrecht met bescheiden middelen ook een OV-terminal: leuke dan die van Den Haag maar of het qua afwerking en of creativiteit kan meedoen met Arnhem, Breda of Rotterdam zal een grote vraag zijn. Het stadskantoor kan makkelijk meedoen met vergelijkbare stadskantoren in Den Haag. Enfin: ik zal niet verbaasd staan als er in 2020 met het gereedkomen van de Singel een leuk boekwerk over dit alles uitkomt…..

Reageer