Het oogsten kan beginnen

In Nieuws door HB29 Reacties

We gaan een periode tegemoet van opleveringen, van ingebruiknames en van afgelopen tijdelijkheid in het stationsgebied. De redactie heeft van BU-lezer Stefan een overzicht gekregen (dank!) van wat ons in 2017 en 2018 te wachten staat, wat we graag met jullie delen. Laat het een groeidocument worden. Met andere woorden: wil je toevoegen en wijzigen, heb je achter de schermen-info: deel deze in de comments. Dan voegen we het toe. Komt-ie.

Grofweg valt het op dat de meeste oogstjaren (afrondingsjaren) de even jaren zijn (zonder daar veel achter te zoeken): in 2014 kregen we TivoliVredenburg en het Stadskantoor plus de entree Jaarbeurszijde met een grote fietsenstalling. In 2016 de OV-terminal en de Moreelsebrug (en een beetje Jaarbeurs-Kinepolis, dat een pre-opening kende).

Maar 2018 zal qua hoeveelheid afrondingen een hoogtepunt bieden. Vervolgens krijgen we in 2020 de bekroning met het doorlopende water in de singel en het samensmelten van de twee tramlijnen tot één netwerk.

De oneven jaren hebben enkele opmerkelijke deel-openingen gekend, met in 2013 de eerste stukken stationshal, in 2015 de noordelijke helft van de OV-terminal en het eerste stuk water, en in 2017 natuurlijk het eerste deel van het vernieuwde HC en de grootste fietsenstalling ter wereld.

September
Plaatbrug bij de stadskamer open, een nieuwe looproute voor ‘fietsers’ tussen stalling Laag-Catharijne, Stadskamer en de binnenstad.
Frans restaurant Danel TivoliVredenburg open.
Nike Flagshipstore HC open.

Oktober
The Burger Federation, Comptoir Libanais en Leon in de Stadskamer open.
Glazen openingen met waterwerk in vloer stadskamer gereed.

November
Looproute door binnenkant Voorzetgebouw (Boele)
Opening vier winkels noordpassage, in nieuwe gedeelte (halfjaarverslag Klépierre)

2018
1 januari
Fietsenstalling Knoop open: (BU)
Deel van het forum bij Beatrixgebouw open

9 februari
WTC opgeleverd (diverse internetbronnen)

Februari
Knoopgebouw opgeleverd (DUIC)

Maart
Stationsplein en voorzetgebouw open, omklap van de route
Paviljoen open met o.a. Vapiano, Five Guys and TGI Friday’s.
(Metronieuws en DUIC)

Voorjaar
Herinrichting plein Vredenburg
Greenhouse paviljoen opent (tussen rijkskantorengebouw De Knoop en Rabobank)

1 mei
Parkeergarage Jaarbeursplein opgeleverd (DUIC)

Zomer
Verbouwing Bijenkorf gereed
V&D pand gerenoveerd

Najaar
Noordgebouw/hotel opgeleverd

Tweede helft 2018 
Bibliotheek verhuist naar gebouw voormalige hoofdpostkantoor aan de Neude
Uithoflijn wel/niet in 2018 open… (RTV Utrecht)

Eind 2018 / begin 2019
Zuidpassage open (volgens Boele loopt men vanaf oktober 2018 al vanaf het station naar het bruggebouw (Boele)
Hudson’s Bay en Primark open.
Het Platform (Zuidgebouw) opgeleverd
Woontoren Sijpestijnkade opgeleverd
Tweede deel fietsenstalling / stationsplein open.

Alles wat hier niet bij staat wordt later dan 2018 gerealiseerd. Denk daarbij aan het gebouw en de ruimtelijke inrichting van het Smakkelaarsveld, de plint van Hoog Catharijne bij het Smakkelaarsveld, de verbouwingen van Godebald en Gildenkwartier (incl. renovatie opbouw met The Student Hotel?), het laatste deel van het singelherstel van HC tot aan Sterrenbos.

Bij de foto
De complexe afstemming tussen werkzaamheden aan de fundering voor de baan, de halte van de Uithoflijn, de fietsenstalling, het dak boven het stationsplein en aansluitingen op de OV-terminal leidt tot vertragingen. Bovendien is de fundering van Het Platform anders uitgevoerd dan in eerste instantie was bedacht en dit heeft effecten gehad op de ondergrond. Die moet nu eerst worden gestabiliseerd voordat kan worden begonnen met de aanleg. Dit kost tijd en het project wordt daarmee ook duurder. Eind dit jaar zal het college laten weten wanneer de tram definitief kan gaan rijden. Bron: Raadsbrief Voortgang realisatie Uithoflijn. Foto: Rob.

Reacties

  1. Ramon

    Mooi overzicht, er gaat echt veel veranderen! Begrijp ik nu goed dat we dus in november al door het voorzetgebouw lopen?

    Het Jaarbeursplein wordt trouwens ook opgeleverd volgend jaar , volgend mij in mei. Weet niet of dan ook de garage al open gaat.

    1. Utrechter2

      Zie antwoord van Eva: het slaat op de looproute denk ik want de winkels in het voorzetgebouw zullen volgens de info van Klépierre in maart 2018 opengaan. Vier winkels (drie naast de C&A, en één naast de nieuwe McDonalds) zullen in november opengaan. In één van deze komt een flagship store van Hunkemöller.

  2. herman

    Waardevolle info!
    Plattegrondje met verwijzingen zal het voor de willekeurige lezer nog duidelijker maken.

  3. Auteur
    HB

    Voorzetgebouw plus bestaande kantoorvolume Godebald, waaronder Klépierres eigen kantoren en Meeting Plaza/Seats2meet. Het klinkt logisch dat de grote winkel die Vodafoneziggo wil openen ook in de nieuwe entree van HC is gesitueerd.

  4. Ramon

    De winkel/experience center. Wordt maar liefst 1000m3. Wat een grote vis hebben ze hiermee binnen gehaald. In ruimte voor VodafoneZiggo te maken gaat Kleppiere zijn eigen hoofdkantoor intern verhuizen naar een ander gedeelte.

  5. Utrechter2

    Aanvulling voor de geïnteresseerden (want het is meer een ingebruikname dan een oplevering): de twee hotels in het Poortgebouw, hoogstwaarschijnlijk dus in 2018.

    PS: hou het Bollendak in de gaten want dat bepaald hoe snel het nieuwe stationsplein (en de nieuwe route naar HC) in gebruik kan worden genomen (maart, mei, anders). Ook de Uithoflijn is afhankelijk van de werkzaamheden aan dat dak.

  6. Utrechter2

    http://cu2030.nl/archive/2017-10-11/het-reuzendak-op-gaten-met-7-meter-diameter

    CU2030 meldt dat je begin 2018 al onder het dak kunt doorlopen. Dat klinkt dan dat staalframe al dan gedeeltelijk af is en dat dan alleen nog het kunstof bollen gewerkt hoeft te worden (en dan kun je, veronderstel ik, met containers en hout veilige tijdelijke looproutes creeeren. Uit de laatste schouw kwam toch naar voren dat tot en met mei nog regelmatig de routes over het nieuwe stationsplein gewijzigd zouden worden??

  7. Ramon

    Utrechter2,

    Het plein gaat in februari open. Dan openen ook de Vapiano, TGI Fridays en de Five Guys in het Paviljoen

  8. Henk

    Medio volgend jaar is eindelijk het ergste leed geleden en zijn de bouwactiviteiten minder invasief.

    Knoop + stalling, WTC, parkeergarage, croezelaan, het iconische dak. Het stuk voor Tivoli Vredenburg.

    Noord en zuidgebouw zullen al een heel eind zijn. Net als de woontoren. Eindelijk wat minder bouwverkeer en kranen.

  9. Henk

    We is een aanpassing nodig op het bericht. CS is nog niet af. Er vinden nu werkzaamheden plaats om de dakconstructurie te verstevigen. 🙂

  10. Ramon

    Henk. Die steigers in de hal zijn niet voor het dak van de hal. Aan de noordkant zijn ze voor het bollendak, gaan tijdelijk door het dak van het station. Die steigers aannde noordkant dienen als windscherm. De gevel gaat er daar deels uit om een nieuwe trap naar het tram/bus station te bouwen

  11. Utrechter2

    De tweede helft van 2018 zal ook gekenmerkt worden door de vraag of projecten op tijd opgeleverd worden (of volgens het meest optimistische schema).

    De bibliotheek wordt niet meer in 2018 opgeleverd. Er was al een paar maanden sprake van uitstel tot voorjaar 2019, maar dat is inmiddels zomer 2019 is geworden. http://www.bibliotheekblad.nl/nieuws/nieuwsarchief/bericht/1000008292/opening_nieuwe_bibliotheek_utrecht_mogelijk_vertraagd Ook het AD heeft er melding over gemaakt.

    Steeds meer geluiden wijzen erop dat Hudson’s bay in 2019 open zal gaan en dat kerst 2018, ondanks de commerciele voordelen, niet gehaald gaat worden. In een Volkskrant overzicht bijvoorbeeld wordt Utrecht expliciet genoemd bij de filialen die in 2019 open gaan, en wordt niet meer genoemd bij de steden die in 2018 een filiaal krijgen, het artikel is sowieso interessant aangezien er nu een veel zuiniger bestuur zit: https://www.volkskrant.nl/economie/peter-de-waard-hangt-het-lot-van-hudson-s-bay-nu-al-aan-zijden-draadje~a4523728/

    Voor de Uithoflijn weet ik het niet. Enerzijds lijkt het ernstige knelpunt van het Bollendak en de patatstraat binnenkort opgelost te zijn (dat in elk geval positief is voor het snel afmaken van de grootste fietsenstalling ter wereld!). Anderzijds weet ik niet hoeveel tijd het kost om tot een oplossing te komen voor de grondproblemen bij de toekomstige tramperrons.

    Bij de zuidpassage lijkt het op te schieten. De staaldraden voor de kolommen schieten al omhoog voor het laatste stukje Entree-gebouw en voor het Rijnkade Paviljoen (overgangsbebouwing tussen HC en de toekomstige Hudson’s Bay…, in dezelfde stijl als de HC-bebouwing waar Perry Sport naar toe verhuist). Ook het fundament van het laatste stukje Bruggebouw ligt er al. Maar laat ik eerst de winter maar eens afwachten.

    Desalleniettemin zal 2018 nog steeds een belangrijk oogstjaar zijn, ook al worden diverse projecten later opgeleverd.

    1. Auteur
      HB

      Dank voor je update. ADUN schrijft morgen over Hudson’s Bay. Het bedrijf geeft bij de krant inderdaad aan dat ze in 2019 open gaan in Utrecht, zonder preciezer te zijn over de datum.

  12. herman

    Als het 2019 wordt dan zullen ze in ieder geval januari aan zich voorbij laten gaan.
    Gok dat het sowieso niet voor maart zal zijn, is commercieel namelijk niet interessant.

    Wat nog spannender is of ze überhaupt ooit open zullen gaan in Utrecht. De aandeelhouders van HB willen geld zien en eisen dat er vastgoed verkocht wordt.

  13. Henk Rijkse

    Het Platform (Zuidgebouw) zal wel wat vertraging oplopen. Ik zie al een hele tijd geen bouwactiviteit op die locatie. In de wandelgangen hoorde ik dat het moeilijk is een bouwonderneming voor de klus te strikken.

      1. Henk Rijkse

        Beste Henk, Wandelgangen moet ik helaas zo laten. Het is niet anders. En volgens mij ligt de plaat van het Zuidgebouw al een hele tijd klaar te zijn. Maar misschien mis ik een technisch puntje…..!?

  14. Auteur
    HB

    Vertraging oplevering voorzetgebouw omdat de toegepaste vloeren eerst ‘breedplaatproof’ gemaakt moesten worden: info op Cobouw: https://www.cobouw.nl/bouwbreed/nieuws/2017/12/eerste-pand-breedplaatproof-met-extra-ankers-101256287

    Wat betreft de breedplaatproblematiek: van het recentelijk door de gemeente gerealiseerde vastgoed vormt alleen de fietsenstalling Jaarbeursplein een risico. Daar zijn stempels aangebracht en wordt door een ingenieursbureau gekeken wat er aan gedaan kan worden, aldus deze brief: https://online.ibabs.eu/ibabsapi/publicdownload.aspx?site=utrecht&id=6efbdae3-30c6-4ac9-b539-513e4237879c

    Ontwikkelingscombinatie Noordgebouw VOF meldt dat er in het Noordgebouw over een jaar een AH-vestiging van 1300 m2 zal openen, dat is maatje XL: http://www.vastgoedmarkt.nl/transacties/nieuws/2017/12/ah-supermarkt-op-nieuw-stationsplein-utrecht-101128316
    Deze komt dichtbij de AH in het Moreelseparkdeel van HC.

  15. Henk

    Albert Heijn is logisch. Aan de drukste fietssnelweg van Nederland. Snel even boodschappen doen onderweg van werk naar huis. Mooie locatie.

    1. Utrechter2

      En nog dichter bij het station! als ze net zo goed gaan draaien als de AH to go’s in de stationshal…..

  16. Henk

    @ Henk, ik denk dat de wandelgangen wat roddelen in dit geval. BAM is de aannemer en klik op de link van HB net onder mijn bericht en je leert dat er door BAM nog hard aan de plaat gewerkt wordt momenteel. Extra ankers aanbrengen. Dat zorgt voor wat vertraging. Geen reden voor paniek dus in de wandelgangen.

  17. Utrechter2

    Dankzij het AD weer een nieuw update over de bouwput van Utrecht:

    Want zeker is nu helaas dat het tramstation (Oost) niet in 2018 in gebruik zal worden genomen (rest Uithoflijn blijft de ingebruiknamedatum nog onzeker.
    https://www.ad.nl/utrecht/uithoflijn-valt-tientallen-miljoenen-duurder-uit-topje-van-de-ijsberg~a1ab93ad/

    2019 wordt dus weer een stukje interessanter omdat ook al door het AD was gemeld dat de Bieb en Hudson’s Bay (&Primark) in 2019 in gebruik worden genomen.

    https://www.ad.nl/utrecht/hudsonenrsquo-s-bay-houdt-vast-aan-utrecht-ondanks-oplopend-verlies~a85b17c5/
    https://www.ad.nl/utrecht/verbouwing-utrechts-postkantoor-aan-de-neude-opnieuw-vertraagd~a490abf2/

    Hoog Catharijne (BAM) en de gemeente Utrecht (wederom BAM) kunnen misschien nog met de zuidpassage respectievelijk de tweede helft van de fietsenstalling (dus ook StationsPlein Oost) de tweede helft van 2018 interessant houden 🙂

Laat een reactie achter op Utrechter2 Reactie annuleren