Overkluizing in wording

In Nieuws, Reportage door HB17 Reacties

We hebben sneak gepreviewed onder de Stadskamer om een indruk te krijgen hoe die ruimte met dat singelwater gaat functioneren. In de reportage zie je de computerimpressie van de Stadskamer naast onze foto vanaf dezelfde standplaats op de brug. Verder zie je dat een uitsparing in het grote gat is gemaakt waar je kunt doorsteken. De vloer is van glas. De twee helften van het grote gat hebben aan de korte zijden een ronding van glas. Daar loopt het water af. Men zal hebben gedacht dat stilstaand water op zo’n plek niet handig is. Eventueel afval drijft zo naar de zijkanten en verdwijnt ergens in een filter.

Daal je de trap af in het Poortgebouw kom je op het toekomstige werfniveau. Daar is nu voor de bouw een houten borstwering gemaakt zodat je niet in het gat tuimelt, maar zal later toegang tot een soort kade bieden, denken we. Een deel van het plafond lijkt al afgewerkt. Voor zover we weten zijn er geen recente computerimpressies van die ruimte. Het zal een bijzondere plek worden, dat is zeker.

Reacties

  1. herman

    Hopelijk kunnen ze met verf, belichting en aankleding de overkluisde Singel nog wat attractiever maken.
    Wordt het straks ook mogelijk om te lopen naast de overkluisde Singel? Of is het slechts een doorvaart?

  2. Ramon

    Klopt, boven langs door de Stadskamer. Lijkt me ook niet echt wenselijk om onderdoor een jaagpad te hebben. Wordt ’s nachts niet echt een prettige plek denk ik. En ook overdag niet echt goed voor het veiligheids gevoel

    1. Michiel

      @Ramon: klopt helemaal wat je zegt. Maar het feit dat het zelfs overdag geen echt veilig gevoel zou opleveren, zegt eigenlijk genoeg. Niemand heeft om zo’n nieuwe onderwereld gevraagd. Geen bewoner wilde dat de singel over een lengte van 120 meter aan het zicht werd ontrokken. Geen bewoner zat te wachten op die nieuwe OV onderwereld die aan de westkant nu wordt gerealiseerd in de vorm van Het Forum.

      Werelden worden opnieuw van elkaar gescheiden. Oude fouten worden in een nieuw jasje herhaald. Begrijp mij goed: er zijn genoeg toffe projecten en er is een enorme bak goeds dat al deze vernieuwing met zich meebrengt. Maar deze overkluizing heeft niemand om gevraagd. Toen Utrecht dat maar moest slikken, is nog onderhandeld dat er 3 kijkgaten moesten komen. Nu vallen die – naar mijn idee – behoorlijk tegen in uitvoering. Wederom doet Klépierre lekkere waar zij zin in heeft. De visualisaties waarop de plannen zijn goedgekeurd – I know, altijd met een korreltje zout nemen – lijken niet echt op wat er nu wordt gerealiseerd. Leuk hoor, dat water eroverheen laten stromen. Maar wie heeft daar nou weer om gevraagd? Als de singel al onder de Stadskamer heen moet, zorg dan dat de kijkgaten een zo’n open mogelijke verbinding maken. Niet met allerlei dwarsbalken die het zicht belemmeren, of fancy waterconstructies waar niemand om heeft gevraagd.

  3. R

    Hebben jullie ook gezien dat in de middentunnel van het station plafondplaten tijdelijk zijn verwijdert, zodat het 19e eeuwse gewefde plafond weer zichtbaar is? Denk aan de tunnels met gewelfde plafonds zoals onder station Haarlem. Ik hoop dat ze die van Utrecht gaan restaureren en zichtbaar maken. Gezien de voorzetwanden kan het zijn dat de originele tegels ook nog gewoon aanwezig zijn.

  4. Ramon

    @Michiel

    Ben het volledig met je eens voor wat betreft de 120 meter overkluizing van HC , dat had echt veel beter gekunt.

    Voor wat betreft het forum vind ik deze keus wel degelijk te verdedigen. Je hebt nu eenmaal te maken met een station op +1. Dan moet je ergens naar beneden . Dat had gelijk gekunt en dan straten op maaiveld tussen de huidige bebouwing. Echter die straten zouden met het enorme aantal bussen wat daar rijd niet echt prettig verblijfsgebied worden. Nu loop je 1 hoger en de bussen er onder. Ook kon de gemeente daar mooi 2 fietsparkeergarages kwijt. Denk niet dat het gebied onder het forum onguur wordt. Het is alleen maar weg. Niemand kan daar wandelen of verblijven.

    1. Michiel

      @Ramon: gezien de situatie met het station op +1 is het inderdaad een te verdedigen keuze om iets met die ruimte onder het forum te doen. Dat deze ruimte nu voor een groot gedeelte wordt gebruikt voor de fietsenstallingen is erg fijn (en was ook zeer nodig). De stallingen zelf vind ik tot nu toe ook erg geslaagd en behoorlijk licht. Ook ’s avonds blijven die relatief levendig, dus zeker nog geen naar gevoel op die locaties 🙂

      Hopelijk krijg je ook gelijk wat betreft de rest van de ruimtes, want daar twijfel ik nog behoorlijk over. Het klopt dat het eigenlijk alleen maar een busroute is – het lijkt alleen heel erg op wat we eerder hadden aan de oostkant. Vooral het gebied rond de expeditie van het Beatrix Theater kent een aantal potentiële hangplekken. Maar hopelijk wordt het vanwege de vele OV bewegingen geen aantrekkelijke verblijfplaats.

  5. Henk

    @ Michiel, heb je de misdaadstatistieken van 2019-2020 erbij gepakt om je “feit” te onderbouwen? Of is het meer “3 ogige ravenwerk?

    Laten we nu eerst eens het eindresultaat afwachten voordat je weer helemaal losgaat.

    1. Michiel

      @Henk: je weet donders goed waar ik met dat feit op doelde, en dat waren niet de toekomstige misdaadstatistieken rond de locaties die ik benoemde. Het gaat erom dat het scheiden van werelden vaak tot problemen leidt qua sociale veiligheid. Dat weten we Utrecht maar al te goed. Daar heb je geen statistiek uit de toekomst voor nodig. Nee, je kijkt juist naar het verleden om daar lessen uit te trekken. Als de misdaadstatistieken uit het verleden laten zien dat bepaalde keuzes op het gebied van openbare ruimte een groter gevoel van onveiligheid creëren, dan gebruik je die kennis in je nieuwe plannen.

      En dat het gevoel van veiligheid negatief wordt beïnvloed door het creëren van lange, donkere overkluizingen, is evident. Daar zijn genoeg onderzoeken naar gedaan: alleen al in Utrecht zijn er door de decennia heen talloze onderzoeken en rapporten geweest die deze onderwerelden als grootste probleempunt aanmerkte. Dat is het feit waar ik naar refereerde. Het blijft bizar dat we juist meer van deze ruimtes creëren in plaats van ze te elimineren.

      Voor het vernieuwen van problematische gebieden gebruik je altijd de ervaringen uit het verleden. Uiteraard kun je benoemen dat we maar ‘moeten wachten tot het af is’, maar daarmee zeg je eigenlijk dat we dan maar geen lessen moet trekken uit het verleden. De manier waarop bepaalde werelden van elkaar worden gescheiden is geen slim idee. Vrijwel alle partijen waren het hier over eens. Lees bijvoorbeeld nog maar een keertje wat Welstand destijds over de Catharijneknoop te zeggen had: http://www.bouwpututrecht.nl/2012/08/23/welstandscommissie-blijft-negatief-over-nieuwbouw-hc/ . De vele argumenten – voornamelijk rondom de beleving van de singel & de veiligheid onder de overkluizing – spreken voor zich.

  6. Henk

    Rustig aan. Ik ben nog niet overtuigd dat het onguur gaat worden. Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, ik bedoel alleen dat ik het eindresultaat afwacht.

    Als ik ongelijk heb zal ik dat dan ook ruiterlijk toegeven.

    Ik vind het alleen moeilijk wanneer iemand die zo rotsvast van zn gelijk overtuigd is, zijn verwachting van de toekomst nu al als feit presenteert.

    Dat is alles.

  7. Henk

    En dan nog iets: altijd dat geschreeuw tegen kleppiere. Ik geloof dat een betere toekomst bij jezelf begint. I.p.v. dat mensen zich enorm opwinden over kleppiere waarom niet zelf initiatieven starten. Tegen een kleppiere is het moeilijk vechten maar je kan zelf een mooie erfenis nalaten aan de stad.

    Iedereen op SSC en hier zegt altijd maar dat Utrecht verminkt wordt. Waarom niet een herstelactie starten. Als het echt zon probleem is moet je toch wel 1000 mensen van de 350K inwoners kunnen mobiliseren om 2 euro per dag te schenken voor het goede doel.

    Met dat geld kan je bv pandeigenaren benaderen om de gevels te herstellen. Bv de Perry sport. Of eender welk pand dat een markante aanwinst voor de stad kan zijn.

    In de lange jansstraat is recentelijk een gruwelijk lelijk pand netjes opgeknapt. Persoonlijk vind ik het mooi. Op SSC lees ik alleen dat het lelijk is geworden. De kleur, de regenpijpen de dakgoot. Niets klopt ervan.

    Ik vraag me dan af. Dit kan je zelf beïnvloeden, dit kan je zelf beter doen zoals net beschreven. Maar iedereen is kennelijk tevreden met het plaatsen van negatieve berichten over hoe anderen hun geld uitgeven i.p.v. zelf echt wat te doen.

    Das jammer en ondermijnt voor mij het betoog dat de gemeente en kleppiere de bron van alle kwaad is. Als niemand zelf niets doet en boos is op anderen die wel wat doen. Tja… dan zal het ook wel nooit goedkomen.

  8. Lucas

    Henk, doe zelf eens ‘rustig aan’. Michiel doet niet aan ‘geschreeuw’ en ook niet aan geKlepper… Hij herinnert aan wat velen constateerden over zogenaamde onderwerelden (rapport na rapport) en wat desondanks opnieuw wordt geneg€€rd. Ben het hartgrondig met hem eens.

    Overigens vind ik het ‘Poortgebouw’ (dat geval met die fletse kleurvakjes dat midden in de straat is gepropt) persoonlijk een gedrocht. Maar dat past wel weer naast de Tsjernobyl-flats van Hoog Catharijne en de weerzinwekkende clusterf*ck van Tivoli.

  9. Utrechter2

    Het referendum had iets anders uitgevoerd moeten worden: alleen opties tonen waar de 4 partijen (later zonder de Jaarbeurs) het in elk geval ECHT over eens waren plus kostenplaatje PLUS uitloopkosten plus UITGEWERKT begrotingseffecten, zoals minder woningen zorg etc.. EN een 0-optie (NIKS DOEN) als keuzemogelijkheid dus zonder grote directe kosten. Dan had HC serieus rekening moeten houden met verdere verpaupering EN grotere concurrentie van buitenaf: gevolg steeds goedkopere huurders etc.. Dat had voor de gemeente wellicht beter onderhandeld dan zoals het de laatste 15 jaar is gegaan. eventueel kunnen dreigen met een tussenreferendum als er in de uitwerking teveel discussie ontstaat.

  10. herman

    @Utrechter2, bij een referendum is het alleen mogelijk een simpele vraagstelling voor te leggen. Veel ruimte voor nuance en dergelijke is in een referendum niet mogelijk, de beperkte vraagstelling is HET grote nadeel van een referendum.

    Ondertussen denkt (of dacht) de bevolking via een referendum invloed te kunnen uitoefenen, een aantal referenda later weten we al beter. Snel afschaffen dit onbevredigende middel.

  11. henk

    @ lucas: Hier kwam de kleppiere referentie vandaan: (eerdere post michiel) “Wederom doet Klépierre lekkere waar zij zin in heeft.” Echter, ik had ook “de gemeente” in mijn vorige post moeten schrijven. Dat was even mis gegaan.

    Maar waarom ik het nog even wil afwachten, is omdat de nieuwe situatie mijns inziens niet met de jaren 70-80 is te vergelijken.

    Mijn argumenten:

    De tunnel zelf:
    Het is nu een enkele kaarsrechte 100m (of iets meer) lange onderdoorgang, verlicht, waarvan de gevel nog wordt vernieuwd in 2018 en dient als verkeer-hoofdslagader van de binnenstad voor zowel fietsers als automobilisten. Die gaat 16-18 uur per dag druk zijn. Dat is wezelijk anders als de tunnels die er voorheen waren. Die waren niet recht, die waren onoverzichtelijk door dode hoeken, zonder het verkeer dat onder de nieuwe situatie doorgaat.

    Bewaking:
    De bewakingstechnologie is een stuk verder dan dat ie 20 jaar geleden was. Er hangen nu al cameras, dat gaan er vast meer worden. Ook belangrijk: het kantoor van de bewaking van HC zit in het enige stuk overkluizing wat er is. Erin. Er zijn dus 24/7 drie tot vijf bewakers die alleen maar uit het raam naar buiten hoeven te kijken om alles te zien. En een groot politie bureau is op 400m afstand

    Economische situatie:
    De junkenplaag van toen bestaat al tijden niet meer. Die halen hun spuit bij het nieuwe gemeentehuis aan de achterkant en hebben opvang. Utrecht is drukker, rijker en heeft meer middelen ter beschikkking om er iets aan te doen.

    Bedrijfseconomische belangen. Er zitten veel bedrijven, een hotel en een voor een half miljard opgeknapt NHC waar kleppiere nog het hotel, nog de eigenaren van de bedrijfspanden, zeker niet van in de krant wil lezen dat er bepaalde gedeeltes zijn die onveilig zijn. Ze gaan niet alle ingangen bewaken en er eentje versloffen. Dat zou vreemd zijn.

    Maar als puur en alleen een overkuizing een griezelplek is, dat is een gevoel dat van persoon tot persoon verschilt. Dat kan, maar voor mij is dat niet het geval.

    Het kan ook verkeerd uitpakken, dat besef ik ook. Op Amsterdam Centraal spelen ze nu in de nachtelijke uurtjes eftelingmuziek om vervelende gasten te ontmoedigen er de nacht door te brengen.

    Vandaar: in 2020-2021, als de hele gracht klaar is heb ik mijn antwoord.

  12. Bashe

    Als de plannen om de Oudegracht tot en met de Vismarkt af te sluiten voor auto’s en fietsers doorgaan is het de enige noord-zuid route tussen de Croeselaan aan de andere kant van het spoor en de Dom, toch een afstand van een hele dikke kilometer. Zal inderdaad meestal een drukke bedoening zijn, maar als je fietsers zo beperkt, dan kan het alternatief maar beter goed zijn. Veel zal afhangen van de mate van aantrekkelijkheid van de gevels op die honderd meter. Nu zorgt de opening van de expeditiestraat nog voor een naargeestige situatie, ik vraag me af hoe ze dat gaan oplossen. En ik hoop dat het Poortgebouw een mooie open uitstraling krijgt naar de overkluizing. Het stuk wat nu al gerealiseerd is wel erg dicht.

  13. Henk

    Maar die overkluizing komt er zomaar niet. Ik heb wat medelijden met Danel. Het hele stationsgebied is een zee van bouwvakkers vanochtend (trein helaas vanwege een lekke band) binnen en buiten buffelen de mannen. Vlechten straten metselen. Het foodcourt is een drukte, in alle units wordt gewerkt. Maar er is een klein dorpje dat dapper weerstand biedt, de plaatbrug. Daar is niemand te bekennen. Dat is in oktober niet af. Er moet nog een heel klein beetje beton gestort worden, 50m2 straatwerk en 40m2 metselwerk. Ik zeg 3 maanden.

Laat een reactie achter op herman Reactie annuleren