Sloop bijna voltooid

In Nieuws, Reportage door HB11 Reacties

De gang met de miljoenen voetstappen, hij is niet meer. De Radboudtraverse is fijngeknepen tot een hoop betonstof. Nu is goed te zien hoeveel er nog bijgebouwd moet worden om het Poortgebouw en het Entreegebouw af te maken. Bekijk de fotorepo van PV, gemaakt in de afgelopen anderhalve week. Je ziet naast de sloopwerkzaamheden ook het dichtmaken van de vide van het voorzetgebouw van HC, de vorderingen bij het Noordgebouw en het uitgraven van de singel bij de nieuwe brug. Om een gevoel van oriëntatie te geven hebben we een screenshot van Openstreetmap.org toegevoegd. Daarin staan de nieuwe routes al met stippellijnen ingetekend, inclusief nieuwe straatnamen. De Radboudpassage wordt de Hoog Catharijnepassage, ofwel de zuidelijke Golden Mile. De Stadskamer is het Catharijneplateau. Het is maar dat je het weet.

Reacties

  1. Ramon

    Wat is dat enorm snel gegaan, zo loop er nog , zo is het voorgoed verdwenen. Enige weemoed voel ik daar wel bij. Al voelt het nieuwe stuk al snel weer vertrouwd, en smaakt het naar meer. Hoop wel dat de kleine ondernemers uit eindelijk terug komen in HC. Al hoewel het als een aardig gat oogt wat nu gebouwd moet worden is dat natuurlijk zo klaar. Aan beide kanten in de bestaande bebouwing is men waarschijnlijk al heel ver. Puur dus dit stuk er tussen plakken.

  2. Henk

    @ Ramon. Dat valt nog wel tegen. December 2018 voordat het af is. Duurt even, maar dan heb je ook wel wat.

    Weer mooie plaatjes heren.

    Ik begreep in de nieuwsbrief dat er tijdens de afsluiting tot 20 augustus ook het rioolwerk gedaan zou worden. Een verkeersregelaar vertelde mij dat dat na 20 augustus gedaan ging worden. 3-4 weken werk.

    Toch jammer dat, hoewel het hard gaat, de dealines iedere keer met minimaal een maand niet gehaald worden. Inrichting croezelaan 6 maanden vertraagd, voorzetgebouw 3-4 maanden. Parkeergarage ook. Plaatbrug blijft maar aanslepen. Fietsenstalling ook. Kan mij niet voorstellen dat die in september klaar zijn.

    Noordgebouw gaat wel heel vlug. Net als t WTC.

    Valt wel op dat de commerciële jongens er beter grip op lijken te hebben dan de gemeenteprojecten.

  3. John

    Ik wist dit natuurlijk al lang, maar als je zo die kaart van Openstreetmap.org bekijkt is het winkelaanbod wel triest zeg. Grofweg in te delen in kledingwinkels (heul heul veel), schoenenwinkels, telefoonwinkels en horeca. Met misschien nog 10 procent aan andersoortige winkels. Leuk voor de mensen die hier van houden, maar het aanbod voor overige doelgroepen in deze kooppaleizen is helaas nihil.

    1. henk

      @ John,

      Die comments lees ik vaak op vele fora. Maar niemand geeft een overzicht wat echt ontbreekt. Voorheen was er meer witgoed, maar iedereen zoekt advies in de winkel en koopt het vervolgens voor 100 euro minder in een webshop. Meubelzaken hebben veel m2 nodig, dat is in een binnenstad niet te betalen, vandaar de meubelboulevard. Zelfde voor auto showrooms, DHZ centra, tuincentra met binnen en buitenplanten. Bovendien wil je daar graag kunnen parkeren, want als je het zelf meeneemt is het vaak groot en zwaar.

      Er zijn in de binnenstad wel een flink aantal woonaccesoire winkels, boekenwinkels, drogisten, luchtjes, blokker, hema, schoenmakers, kunst alteliers en vele andere zaken.

      Zou je eens een top 5 willen geven wat nu door ondernemers over het hoofd gezien wordt.

      1. Utrechter2

        Ik snap je punt maar ik denk dat mensen denken aan de zelfstandige winkeliers in Hoog Catharijne die er nu niet meer zijn. Ze zijn niet weggegaan uit faillisement maar vanwege de verbouwing en vanwege de onwaarschijnlijkheid dat ze in de toekomst de hogere huurprijs, alleen al door de vergroting van de winkelpercelen, kunnen opbrengen. Denk aan de speciale wijnhandel (miniflesjes) op de jaaarbeurstraverse, de cadeauwinkel op de Radbouw die onlangs is dichtgegaan, Charlie Chui, de kapper, de chineze supermarkt bij Clarenburg onder. Dit soort winkels geven variatie en verder lokaal gewaardeerd en hebben jaren gerendeerd. Het lijkt me kansloos dat dit soort winkels terugkomen op de North and South miles maar hopelijk vinden dit soort winkels een plaats op de zijarmen/zijbeuken van Hoog Catharijne.

  4. Utrechter2

    Het afmaken van het Bruggebouw zal het grootste werk zijn, denk ik. Behalve de zuidkant van het Entreegebouw komt er (volgens de Primark-Hudson’s Bay-renders/maquettes) nog ‘overgangsbebouwing/facade’ tussen het voormalige V&D-pand en de Hoog Catharijnepassage (zuidpassage/ South Mile) vergelijkbaar met de bebouwing die nu te zien is tussen het Entreegebouw en Boven Clarenburg (voorheen was dit DE hoofdingang van Hoog Catharijne t.h.v. de Blokker, nu het eerste stukje zuidpassage aan de centrumzijde). Als amateur beschreven: de wanden zien er uit als geel-marmeren tegels 🙂

    Het positieve aspect: de bouw van deze ‘overgangsbebouwing/facade’ aan de Clarenburgkant heeft volgens mij niet zo lang geduurd. 3 augustus 2015 werd de bekende route met de drie roltrappen afgesloten en begin april 2017 was het zoals het nu is.
    Hopelijk hebben ze al aan het fundament van de zuidkant van het Entreegebouw kunnen werken.

    1. Utrechter2

      Ter plaatse proberen in te schatten wat er nog gebouwd moet worden, o.a. door te kijken hoe het bij de Noordpassage is gedaan. Volgens mij hoeft er van het noorden naar het zuiden gezien alleen nog de lengte van één winkel gebouwd te worden: want in tegenstelling tot bij de Noordzijde loopt het Entreegebouw niet zo ver: de noordpassage gaat ‘dwars’ door het entreegebouw heen. Maar de Zuidpassage komt LANGS het entreegebouw. De Zuidpassage loopt volgens mij tussen het Entreegebouw en de HudsonBay/Primark in (met wat extra overgangsbebouwing tussen de Zuidpassage en de HB/Primark).

      Uiteraard hoeft het ook niet helemaal tot aan Vredenburg afgemaakt te worden: bij het Vredenburg is het Entreegebouw al af. En Bij de ruimte van de ‘Styleroom’ is het grotendeels open. Het zal de afstand zijn van de Nike flagshipstore tot aan de styleroom wat nog afgemaakt moet worden.

      Ook aan het Poortgebouw hoeft niet zoveel meer gedaan te worden, zeker niet als het ze het op dezelfde manier inrichten zoals aan de Noordzijde: bij de passage zelf hoeft niet gebouwd te worden maar zuidelijk zullen ze dan ruimte vrij houden voor het ‘stijgpunt’ (de roltrappen net zoals bij de noordzijde).

      Het werk blijft ingewikkeld en uitdagend genoeg trouwens! Alle respect voor de managers en bouwers.

  5. henk

    Het is een beetje een rode lap voor mij. Het is toch duidelijk wat hier gaande is.

    Het oude HC was van een andere tijd. Dit is een ander concept winkelcentrum. Ik vind NHC een mooi geslepen. Utrecht centrum miste hoogwaardige grote winkeloppervlakken voor ketens. XL stores. Die zitten straks allemaal samen onder hetzelfde dak. Warm, droog, veilig, mooi en schoon. Van primark voor kinderen in de groei en de kleine beurs, tot hudson bay voor een ruimere beurs en kledingstukken voor het werk. En alles ertussenin.

    Nu loopt het al prima, en straks worden 3500 woningen zijn opgelevered bij de jaarbeurs, de healty urban boost, en alle andere woningen aan de jaarbeurskant zonder parkeermogelijkheden. Ook een WTC en een Central Park. Familie vrienden en kennisen komen vaker langs met de trein dan vroeger. Velen hebben “nog even een nieuwe broek, een fles wijn of een blouse nodig”, dus hup NHC in. Natuurlijk zet je daar een Zara, Zara Home, Hema, H&M, Primark, C&A en alles wat erbij hoort in. Grote stabiele ketens met grote inkomens en zekerheid voor kleppiere. Waarom zou je daar een kapper instoppen? Of een supermarkt?

    Grote winkeloppervlakken = Grote collectie, en alles vlak bij elkaar. Niet meer stad en land hoeven aflopen met 3 kinderen nieuwe dingen moet hebben. En als iedereen honger heeft is er of de MacD, of de minder ongezonde maaltijden bij het foodcourt, want je wilt geen gejengel dat iemand iets niet lust. Gemak en comfort.

    Ik ben er blij mee. Het trekt veel volk die ook in de binnenstad veel gaan uitgeven. De middenstand gaat er wel bij varen, en dus ook de stad. De stad staat nu al constant in de steigers. Is het iemand al opgevallen wat een gigantische verbetering hier heeft plaatsgevonden?
    https://www.google.nl/maps/@52.0935023,5.1195689,3a,75y,18.46h,100.12t/data=!3m6!1e1!3m4!1sqzDwdii3gJZFQUozoXYgQA!2e0!7i13312!8i6656 (dit is de “voor” foto. Kijk zelf maar hoe het er nu uitziet)

    Maar voor wie vernandering wil: Mensen stemmen met hun voeten. Laat je gelden.

    Ik deel wel jullie mening. Ikzelf zal er niet veel kopen. Alles wat ik zelf niet wil is straks geconcentreerd op dezelfde plek. De rest van de binnenstad heeft veel meer variatie en minder ketens.

    Ik spaar liever langer en koop iets voor 3-6x zo veel, maar van uitstekende kwaliteit en in Europa gemaakt, dan iets voor een habbekrats waar mens en milieu slechter van zijn geworden. Maar leg dat maar eens aan de meerderheid uit. Helaas. New Taylor is mooi, voor helemaal niet zoveel meer. Ik stop met zeuren. haha

  6. lezer

    Bedankt voor de uitleg over de 21e eeuw. Maar jammer dat je niet ingaat op mijn vraag waarom er in de zijtakken geen plaats zou zijn voor kleinere ondernemers. Tenzij jij er van uit gaat dat NHC North & South Mile, en alle drie de zijbeuken gevuld krijgt met grootschalige ketens. Ik denk nu ook aan een andere mogelijkheid op Utrecht Centraal heb je vanwege de lange loopafstanden de Ah to Go en de Starbucks al dubbel. Dat zie je ook in wereldsteden dat een H&M in elke straat overal opduikt…

  7. Ramon

    HC zet vol in op grote panden. Daar is namelijk een gebrek aan in de Utrechtse binnenstad. Van uit hun oogpunt volledig logisch. Overigens zijn er echt wel kleinere units. Zie bijvoorbeeld Yves Roche die er al zit en boven zijn wat kleinere panden ( naast Sissy boy en tegen over Jeans center) deze staan echter nog leeg. Net als de meeste hoop ik ook dat de kleine jongens daar weer terug komen.

  8. henk

    Ik bedoel het niet lullig. Ik zie alleen niet waar eenmanszaken of kleine jongens kunnen komen. De nieuwe ruimte van het voorzetgebouw is een hoofdingang, daar zal je neem ik aan de hoofdprijs betalen.
    Dan is er de tak waar de media markt zit, die groter wil, misschien is er daar plek voor een paar kleinere zaken. Het eindplaatje is daar nog niet duidelijk.

    Dan de tak waar de albert heijn zit. Daar zitten voor het overgrote deel ook grote jongens: AH, hema, kruidvat , action, ANWB en inderdaad een aantal kleinere winkels. Misschien dat die de post-renovatie huurprijzen kunnen blijven ophoesten.

    Dit is de eindsituatie:

    http://www.bouwpututrecht.nl/wp-content/uploads/2017/07/Fasering12.jpg

    Vrijwel alles gecentreerd rond de north and south mile, en het voorzetgebouw met grote oppervlaktes. Recht, overzichtelijk, nieuw en toegankelijk. Daarom denk ik dat de niet-ketens vrijwel verdwijnen daar.

    Misschien is het wensdenken van mijn kant. Alle ketens die ik niet wil in een mooie afgebakende omgeving en de rest van de stad waar ik veel liever ben voor alle zaken die ik wel wil. 🙂

    Misschien heb ik het wel helemaal mis, of krijgen ze de panden niet vol. We weten het in 2020.

Reageer