Voorlopig ontwerp kantoorgebouw Central Park

In Nieuws door HB15 Reacties

Naast het Stadskantoor, in noordelijke richting, komt nog een kantoor. Dit project, dat een tijdlang met de aanduiding De Hoge Dame door het leven ging, is nu concreter geworden. Wessel Zeist (dezelfde ontwikkelaar als van de Sijpesteijnkade) heeft door Group A (dezelfde architect als van het forum) een voorlopig ontwerp bij de Welstandscommissie voorgelegd. Een belangrijk kenmerk is dat het een rechthoek volume wordt met een insnoering halverwege, qua hoogte vergelijkbaar met de buren.
Volgens onderstaande notulen heeft de commissie er positief op gereageerd. We hebben niet meer beeld dan bovenstaand, maar wellicht wil de architect dat aanvullen.

Het kantoorgebouw komt op de nog te bouwen garage

[begin quote notulen 4 april jl.]

(Ont) Voorlopig ontwerp kantoorgebouw Central Park
Aanvraag: Wessel Zeist
Ontwerp : Group A
Op het forum – Westflank Noord -, tussen het Stadskantoor en de woontoren aan de Van Sijpesteijnkade, stelt architect Visser een kantoorgebouw van gelijke hoogte voor. Een tweelaagse tussenlaag doorsnijdt het volume op een hoogte van 45 meter. Vloer en het plafond van deze ingesnoerde laag zijn plastisch vormgegeven en krijgt een groene uitstraling door de aanplant in het interieur. Op forum-niveau aan de zuidwestzijde vindt een vergelijkbare doorsnijding van het volume plaats. Dubbelhoge vides en een kroon als beëindiging verbijzonderen de gevels.

Conclusie
De commissie spreekt van een geraffineerd concept en is enthousiast over het voorstel. Zij suggereert om de kroon minder prominent vorm te geven, omdat deze gaat concurreren met de insnoering op 45 meter. Het voorgestelde groen op hoogte zou alzijdig ingezet moeten worden. De benaming ‘Central Park’ moet waargemaakt worden, op niveau en in relatie tot het maaiveld. Ook wordt geadviseerd de verticale belijning ter hoogte van de insnoering en de horizontale beëindiging van de vloer scherp te detailleren. Maar voor de uitwerking van het hele gebouw is de zorgvuldigheid en kwaliteit van detaillering en materialisering cruciaal.
Nadere informatie is gewenst over de aansluiting op het maaiveld aan de spoorzijde en de relatie met de inrichting van de kantoorhof. De programmatische invulling van de begane grondlaag is cruciaal voor de levendigheid. Geadviseerd wordt de signing in het ontwerp mee te nemen. Ook wordt om een nachtbeeld gevraagd.
Een aanvraag omgevingsvergunning wordt tegemoet gezien.

[einde quote]

Reacties

  1. Apostle

    En de 90-meter-muur wordt nog breder… ziet dan echt niemand bij de gemeente de noodzaak tot variatie hier? Idiote niet-hoger-dan-de-Dom-regel….

  2. Utrechter2

    Het zegt genoeg dat de discussie over de Domtoren-limiet door critici nooit zonder geframe (zie bijdragen van andere reageerders) en gescheld gevoerd kan worden.

    Om het iets meer bestuurlijk en politiek te houden. Soms kan een probleem bewust gecreeerd worden zodat de geesten rijp worden voor een politieke omwenteling.

    Het algemene bekende voorbeeld:
    Verwaarlozing en bewust traineren van onderhoud is een bekende methode in wat oudere wijken als de ontwikkelaar liever nieuwbouw heeft en de bewoners liever renovatie.

    In deze context:
    Bewust erg breed bouwen is een andere keus. Niemand dwingt de gemeente (tenzij de gemeente onverstandige grondaankopen heeft gedaan) om op maxiamel breedte te bouwen. De gemeente bouwt zo ontzettende breed omdat ze en zoveel mogeljik geld wil en de Domtoren limiet wil handhaven.

    Voor de rest: geen persoonlijk aanval op jou maar uit respect voor de moderator (zie onderstaande quote van hem):

    “Lezers, de typisch-Utrechtse hoogte-discussie is en blijft lastig. De kampen zijn verdeeld en iedereen heeft er een uitgesproken mening over. Eerder heb ik het onderwerp aangezwengeld in dit artikel:
    http://www.bouwpututrecht.nl/2016/09/27/liever-de-lucht-in
    Ik stel voor om die discussie daar te voeren, en dan strikt op inhoudelijke argumenten en waardeoordelen over voor- of tegenstanders te vermijden.”

  3. Henk

    Nette toren. Laat m meteen maar beginnen. Net als de buurman van de woontoren. Graag tegelijk bouwen ipv 1 voor een. Allemaal tegelijk klaar met de galaxy. Dan is het daar redelijk af.

  4. herman

    Je hoort veel gemopper op die 90 meter en velen stellen dat variatie in hoogte een speelser beeld geeft.

    Nu zijn ontwerpers ook niet gek die zullen daar vast over nagedacht hebben, daarom ben ik zo benieuwd wat de verklaring voor die 90 meter is, daar moeten toch ook stedenbouwkundige argumenten voor zijn?
    Kan me niet voorstellen dat de Dom het enige argument is.

  5. Ramon

    Herman

    Die 90 meter. Is een keiharde voorwaarde vanuit de gemeente. Puur als hoogte limiet tov de Dom.

  6. Ad de Haan

    Ik hoop dat er ook snel wat gedaan wordt aan het opknappen / moderniseren van lelijke gebouwen als Jaarbeursplein 22 (gebouw AOB), het NH-hotel en het Beatrixgebouw. Geen gezicht als alles straks modern en strak is.

    1. utrechter2

      vooral het Beatrixgebouw ligt heel prominent in het zicht en in de looproutes:

      Zie oud bericht al meer dan een jaar oud inmiddels: http://www.bouwpututrecht.nl/2016/02/02/transformatie-beatrixgebouw/

      Helaas weinig meer over gehoord. De interne corridor willen ze laten uitkomen in het verlengde van het station. Maar de ingangen van het station zijn vrij inflexibel aan de noordzijde geplaatst.

      Iemand uberhaubt nog wat nieuws?

      1. Atilla Vigh

        De Jaarbeurs zal het Beatrixgebouw heus wel gaan opknappen. Zeker nu ze op het hallenterrein de zaak gaan opknappen.

        Het gebouw Sypesteyn (nr 22) is net zoals het gesloopte Cranenborgh (tbv tram en bussen) en het gesloopte Leeuwensteyn (tbv WTC) allen van CBRE (een vastgoedontwikkelaar). Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat ze het platgooien, want rondom het station komt steeds meer hoogwaardig (lees: beter verhuurbare m2) vastgoed. Ze gaan anders kanibaliseren met eigen WTC.

        Ik verwacht niet dat NH-Hotel iets gaat doen? Ze hebben een paar jaar geleden het pand van Holiday Inn overgenomen.

        Verder is er nog een bouwvolume gepland op het Jaarbeursplein zelf (waar nu de tijdelijke bussen staan), maar goed, dat zal een modern gebouw zijn. Dat zou eigenlijk al in ontwikkeling moeten gaan, maar er was op dat moment geen voldoende belangstelling. De meeste projectontwikkelaars wachten met bouwen tot ze ongeveer 75% bezetting hebben.

        Ik gok: wachten en we zullen het zien.

        In het kader van gedrochten, hoop ik dat al die kantoren boven HC (dat niet van Kleppiere is) ook onder de druk worden ge-upgrade. En die woningen ook een kleurtje krijgen (weg met dan bruin en beton).

  7. henk

    @ atilla

    Ik heb goede hoop dat binnen 10 jaar de kantoren bij HC opgeknapt gaan worden

    Er komen voldoende goede kantoren vlak bij het station, die dat zeker in de huurprijs terug laten komen. De gemeente zorgt middels het beurskwartier woningen in een prijsklasse die op hogeropgeleiden duiden (vaak kantoorpersoneel). Ik neem aan dat de gemeente hoopt dat wonen en werken zo dicht bijelkaar komt dat het loop en fiets afstand van elkaar is. Jaarbeursplein en het nieuwe beurskwartier, of anders makkelijke bus en trein vanuit leidsche rijn. (omdat er hogeropgeleiden zijn, komen er kantoren, omdat er kantoren zijn komen er hogeropgeleiden).

    Als dat lukt, dan zal er zeker meer kantoorruimte nodig zijn. Als je je relatief oude pand voor een lagere prijs in de markt moet zetten, op een keer is het bedrijfseconomisch lonend om de hele boel nieuwbouw te maken, of op z’n minst tot op het casco te strippen en opnieuw te doen.

    Bedrijven zijn ook gevoelig voor imago, die willen niet in uiterlijk vervallen panden zitten. Op een keer komt het omslagpunt. Hopelijk is dat ook het einde van het laatste pand van het monsterlijke drieluik.

    Ik hoop dat Galaxy in ieder geval het parkplaza pand gaat dwingen iets te doen. Misschien wel hetzelfde Galaxy. Nieuw hotel pand, gedeeltelijk betaald door woningen bovenop. Als de gracht daar straks ligt is dat echt een mooie locatie. De 2 bestaande hotels gaan wel concurrentie krijgen van Galaxy, Poortgebouw, Noordgebouw. Ik begreep van collegas uit het buitenland die daar verbleven hebben dat het hotel functioneel is, maar dat daar dan ook alles mee gezegd is. Die moeten een keer met de tijd mee om concurrerend te blijven.

    E.e.a. kan misschien ten koste gaan van kantooroppervlakte in papendorp, maar dat kan eventueel wel weer woningen worden.

    Dan is er ook nog de vervallen meubelboulevard. Ik ben benieuwd wat daar de komende 10-15 jaar gaat gebeuren. Stop die winkels in een mooi pand van 6 verdiepingen en gebruik de overige ruimte voor woningen o.i.d.

  8. Atilla Vigh

    @ Henk

    Ga een groot eind met je mee. Het is al mooi dat er uberhaupt hotelkamers bij komen. Utrecht had twee tekorten: hotelkamers en bioscoopzalen. Nou dat hebben we dan wel ingehaald met in LR een nieuwe en Kinepolis bij de Jaarbeurs. Ik kan me voorstellen dat er wat druk zit op de oudere hotels, maar Park Plaza is toch de laatste die er bij is gezet, Overigens op Kanaleneiland (aan de overkant van die “fantastische” meubelboulevard) heeft Van der Valk al weer een derde hotel (met zalen natuurlijk) neergezet. Samen met Vianen en Houten is er blijkbaar erg veel behoefte aan hotels (en zalen).

    Papendorp is de grootste mislukking van de gemeente Utrecht geweest. Zelf werkzaam in de ICT en daar zelfs ooit gewerkt te hebben, begrijpt een overheid echt niets van branches. Het idee was een soortement ICT bedrijvenpark te creeren. En aan het begin leek dat ook het geval te zijn: Atos, Cap, HP, etc…Maar wat deed de gemeente, die ging een branche waar de meest toegekende arbeidsvoorwaarde de lease auto is, verzoeken alle medewerkers (duidenden) of ze hun auto willen stallen in het transferium en dan per busje richting Papendorp. Dan begrijp je er als gemeente gewoon niets van. Deze mensen komen niet op de fiets. En in een stinkbusje zitten is nu juist niet wat ze willen. Vervolgens kwam er een crisis en nu staat minstens de helft leef. Het wordt opgevuld met bagger. Ik zou daar nooit willen wonen, mij te doods.

    En ik woon in Leidscherijn. En dan komen we op het punt wonen en werken bij elkaar. Dat doen Nederlanders (en Europeanen) niet. Amerikanen verhuizen zo van NY naar LA. Wij echt niet. 80% van alle Nederlanders woont in een straal van maximaal 20 km van hun geboorteplaats. En ze werken gemiddeld 70% meer dan 20 km van hun woonplaats. Leidscherijn werd ooit ook zo debiel ingericht. Politici kennen hun eigen volk gewoon niet. Nu zijn delen daarvan gelukkig weer teruggedraaid (met name die idioot lage parkeernorm, en ik loop en fiets alles). Maar goed een rijksoverheid die de Vierde Nota Ruimte Ordening Extra (VINEX) in de jaren 90 schreef had nooit kunnen bevroeden dat er huishoudens zijn met meer dan 1 auto.

    Het is jammer dat de meeste panden weer voor meer dan 50 jaar zijn neergezet. Ik zou veel modulairder die kantoren en woningen bouwen. Zodoende kunnen we in relatief korte tijd, tegen nauwelijks kosten de functie van een gebouw snel anders maken. Er zijn nu wel veel oude kantoorgebouwen gestript en voor wonen geschikt gemaakt, maar het kost bakken met geld. En wat ik hoor van de huren per m2, moeten ze zich kapotschamen. Er is een tekort aan sociale woningbouw (<700 euro) en een tekort aan zogenaamde middenhuren (700-900). Maar goed dat is een andere discussie.

    1. henk

      Dank voor de achtergrond in Papendorp. Dat wist ik niet. Je zus, wat een voorspelbaar fiasco zeg. Eens met de modulaire gedachte.

      We gaan het over n jaar of 7-8 weten of het wat wordt met het stationsgebied. Ik denk dat het niet slecht gaat worden. De binnenstad van amsterdam is ’n nachtmerrie met de auto en daar zit ook van alles. Het kan wel.

    2. utrechter2

      PAPENDORP:
      Gisteren nog aan iemand ‘onderwezen’: Papendorp is bijna een schoolvoorbeeld dat topbedrijven in Nederland zowel per auto als per OV goed bereikbaar willen zijn (en liefst niet te ver van een vliegveld). Ik denk dan aan Amsterdam Zuidoost, de Zuidas en Amsterdam Sloterdijk. In Utrecht kunnen we Cap Gemini dat naast station Leidsche Rijn is gaan zitten (en op fietsafstand van een belangrijke op/afrit), terwijl ze nota bene al aan de ‘rotonde van Nederland’ zaten.

      Wat mij opviel aan Papendorp is dat ICT-clustering is mislukt maar dat er de nodige medisch-gelieerde organisaties bij zijn gekomen de laatste 10 jaar: Domus Medica, Bristol Myers Squibb en VVAA. Weet iemand er meer?

      De komst van Bol.com in het voormalige Cap Gemini-gebouw was voor mij onverwacht maar lijkt me niet verkeerd voor Papendorp. Integendeel: ik ben benieuwd of dit nog een positieve kettingreactie gaat opleveren.

      Off topic, of toch weer niet: de gemeente Utrecht maakt veel haast om de HOV-baan (busbaan Papendorp-Centraal Station) af te maken. Er worden bustunnels aangelegd onder de sneltramlijn en ook bij het kruispunt waar de zuidelijke aanvoerroute richting de Jaarbeurs is (Anne Frankplein). Terwijl Utrecht heel moeilijk doet over het tunnelen van kruispunten op de Ring Utrecht Noord gaat de gemeente hier voortvarend te werk.
      Geschrokken van het vertrek van Cap Gemini uit Papendorp? Of andere potjes of zat dit nog gewoon eerder in de pijplijn?

  9. Herman

    Attila, je denkt alles te weten maar met niet willen wonen in Papendorp ga je pijnlijk de mist in daar sttan namelijk geen huizen.

  10. Atilla Vigh

    @ Herman, dat weet ik ook wel dat je niet kan wonen in Papendorp. Het was ook in antwoord op henk zijn bijdrage, waarin hij suggereerde dat als in Papendorp er zoveel braakliggende grond ligt en volgens mij ook leegstand, er wellicht wel woningen gebouwd kunnen worden.

Reageer