Vandaag heeft het college de structuurvisie, pardon “concept omgevingsvisie”, voor de tweede fase van het Stationsgebied voor inspraak vrijgegeven. We bieden je hier alle documenten. Veel plezier ermee. Zelf nog geen tijd gehad het te bestuderen, dus we roepen de BU-lezer op de comments te gebruiken voor alles wat je de moeite van het vermelden waard vindt. Is Utrecht op de goede weg? Is het een duurzaam plan? Bouwt de stad een levensvatbaar duo-centrum?
Raadsbrief Conceptomgevingsvisie en MER Beurskwartier en Lombokplein
Op de achterkant van onderstaande folder vind je feiten en cijfers, plus een tijdlijn. Men hoopt dat in september de gemeenteraad, fris en goedgeluimd na het zomerreces, deze visie zal vaststellen. Start bouw vanaf 2023. De Healty Urban Quarter is een voorproefje en testcase voor de rest, en zal vanaf 2019 worden gebouwd. Planvorming voor Lombokplein begint dit jaar. Realisatie zal echter nog wel even op zich laten wachten.
Folder omgevingsvisie Beurskwartier en Lombokplein
Op beide deelgebieden wordt in totaal tien hectare herontwikkeld met circa 3600 woningen, dat betekent 5000 nieuwe Utrechters op steenworpafstand van het (bestaande) centrum. Naast de 235.000 vierkante meter wonen is 55.000 vierkante meter ‘werken’ gepland. Wat dit inhoudt zal per plot worden uitgewerkt. Aan de nieuwe wijken zullen in ieder geval geen winkelcentra worden toegevoegd en ook geen kantorencomplexen. Merk op dat ook culturele voorzieningen beperkt zullen zijn. Alleen voor Healthy Urban Quarter is bij de uitvraag nadrukkelijk om een cultureel programma gevraagd. Er zijn nu nog vier consortia in de running en hun uitwerkingen verschillen onderling sterk.
Knoppen structuurvisie Beurskwartier MM
Persbericht Beurskwartier en Lombokplein 18 april 2017
Hieronder vind je achtereenvolgens wat kaarten, impressies en tenslotte twee grote, bladerbare documenten: de visie zelf en de MER. Met name de visie overschreed onze 100 MB grens, en hebben we in twee stukken moeten knippen.
Zienswijzen kun je schriftelijk indienen tot vrijdag 2 juni. Meer vind je op utrecht.nl/beurskwartierlombokplein. 9 mei a.s. is er op het Stadslab een inloopbijeenkomst.
Conceptvisie, pagina 1 t/m 58
Conceptvisie, pagina 59 t/m 156
MER
Reacties
Belangrijkste wapenfeit is wat mij betreft dat volgens de opgegeven planning in 2020 (eindelijk) wordt gestart met herstel Leidse Rijn. De graafmachines van het Singelherstel kunnen als het goed is in 1 moeite door.
De plaatjes (m.n. montagefoto’s) zien er prachtig uit, wordt er bijna emotioneel van…
We weten allemaal dat het anders wordt, wanneer durft iemand eens realistische plaatjes te tonen?
Auto’s, zwerfvuil en andere minder gewenste dingen horen er toch ook allemaal bij?
Mobility is heel belangrijk, vooral voor fietsers en voetgangers en hun hoe ze het beleven. Is dit positief dan kiezen ze vaker voor de fiets. Een idee zou het kunnen zijn om de moreelsebrug op niveau door te trekken het beurskwatier in.(aftakking net voor de trappen) Zo krijg je een soort fiets snelweg en heb je geen last van kruisingen en stoplichten als fietser. Ook zou de moreelsebrug met het forum verbonden kunnen worden zodat je zonder trappen van het stadskantoor naar de moreelsebrug kan lopen.
Zo zou je ook het forum door kunnen trekken als loopbrug langs de gevel van het beatrix theater, over de croeselaan het beurs kwatier in en misschien zelfs naar de jaarbeurs. Zodat je niet meteen de trap op/af hoeft maar ook direct naar nieuwe gebouwen in het beurs kwatier kan lopen.
Om het beurskwatier echt centrum waardig te maken heeft het ten minste 1 echte publiekstrekker nodig, waar toeristen en dagjesmensen graag naar toe gaan. Je zou kunnen denken aan zoiets als de markthal in Rotterdam, maar zelf denk ik aan of een extra hoog gebouw met helemaal bovenin een observation deck of een overdekt park(je) met grote glazen koepel er over en binnen (tropisch)groen, en kleine speelse gebouwtjes binnen met horeca en terrasjes en kleine unieke winkeltjes wandel pad langs groen. Iets wat dagjesmensen en toeristen leuk vinden en ook bij slecht weer aantrekkelijk is, niet alleen leuk is om te zien maar ook een tijdje door te brengen/ zitten / rond te lopen.
Dan nog een opmerking wat betreft de (open)bouwblokken, fijnmazige verbindingen binnen de bouwblokken. De plint stukken zijn het meest waardevol, daarom is het denk ik slim de binnenkant (binnentuin van een bouwblok)op niveau +1 te maken. Zo heeft elk gebouw 2x zo veel vierkante meters direct aan een plint. Hoge plafonds met veel glas en een open karakter zijn heel belangrijk. Hoogteverschillen maakt het meer speels.
@ herman, gelukkig dat je daar aan denkt bij deze beelden, kun je het mooi zelf invullen toch.
Na het schrappen van de tunnel is het nu duidelijk dat het nooit meer wat gaat worden met het Westplein.
Slechter dan dat het nu is zal het in ieder geval niet worden Remco..
@ Simon:
De Moreelsebrug wordt dit jaar al verbonden met het forum.
Blij om te horen dat men redeneert vanuit het perspectief van voetgangers, fietsers. Geen Rotterdamse / Amerikaanse binnenstad. Maar hoe krijgt de gemeente invloed op hetgeen zich op ooghoogte afspeelt? Samenwerking met markt = echo Klepierre, commercieel belang is lang niet altijd algemeen belang. En als de ‘plinten’ van die hoogbouw niet heel aantrekkelijk worden dan wordt het een fiasco. Want dan zullen Utrechters en dagjesmensen van buitenaf het gebied negeren.
Ik lees dat het geen winkelgebied moet worden, wellicht logisch gezien de oude binnenstad, H.C en Leidsche Rijn Centrum. Bovendien zie je aan die afgesloten gevels van Zara naast Tivoli en bij H.C dat ook (grote) winkels niet garant staan voor een fijne leefomgeving.
Maar hoe krijg je dan reuring in de buurt? Heel veel horeca vergunningen? Zelden wordt zo’n dure nieuwbouwomgeving gevuld door kleine ondernemers met gezellige horecazaken zoals we die kennen rond het Ledig Erf, Voorstraat enzovoort. Reken eerder op Starbucks, McDonalds.
Hoe voorkom je sfeerloze ellende als de Arena boulevard in Amsterdam Zuid-Oost, Schiphol Plaza of de Utrecht CS stationshal?
@Joost
Een heel goed punt, het concept wat betreft de plinten zal flink op de schop moeten om dit te voorkomen. Ten eerste zal je de pint op moeten delen in kleinere stukjes en in verschillende bestemmingen in moeten delen. (Horeca, non profit, bewoning enz) Daarna zouden verschillende personen en bedrijven zich op de verschillende ruimtes en gevels in moeten schrijven. Een comissie gunt dan aan de gene met het mooiste gevel ontwerp en invulling van de ruimte. Zo zou je kunnen gunnen aan een dansschool die een ontwerp indient met mooie beelden in de gevel en vrolijke tegeltjes of een vis restaurant wat wel een aquarium in de gevel wil maken en een waar je de kreeften kan zien en een koperen uithangbord of een kerkruimte met een bijzondere gevel of apotheek met houten glas in lood gevel of huisarts met woongedeelte en bijzondere gevel van de praktijk of zelfs een woonhuis met een kustzinnige gevel met eigen deuren en ramen met de ingang op straatniveau en de bovenliggende appartementen dan via een algemene ingang. Beoordeling/gunnen op gevelwaarde en functie.
Ten alle tijden moeten in ieder geval dichte gevels voorkomen worden zoals bij HC.
Verder zullen gevels ook minder strak en recht moeten worden. Bv iets naar binnen toe met een 2 bankjes er voor.
Helaas is het zo dat bijdragen aan een mooi straatbeeld nu niet beloond word maar vooral de omgeving er van profiteert. Het meest duidelijke voorbeeld kwam ik laatst tegen, een klein kasteeltje waar veel mensen gingen kijken. Het naastgelegen pannenkoeken restaurant profiteert er flink van maar het kasteeltje met tuin kost alleen geld en was afhankelijk van giften. Zo is dit ook een beetje bij het straatbeeld, teminste als er geen invloed op is.
Aanvulling: Individuele ruimtes in de plint op straatniveau van grote gebouw(blokken) zullen dus voornamelijk koop moeten worden ipv verhuur door een groot bedrijf. Dus verkoop aan kleine partijen en personen en daar tegelijk aan koppelen een beoordeling van het gevelontwerp en functie aan de straat. Gunnen aan die met de meest waardevolle gevels die bijdragen aan een gezellig en fijn straatbeeld. De gemeente zal dus lang betrokken moeten blijven.
Zal ook een drukte van belang worden met bestelbusjes voor online bestellingen, meubels, eten en wat niet. Ook veel verhuizingen. Als je van baan verandert en n auto nodig hebt, dan loopt je reistijd dusdanig op dat je wel weg moet.
Wordt een saaie bedoening met al die eenheidsworsten. Ook de ontsluiting van HC wordt stuk minder, eigenlijk kan dit allemaal niet zonder tunnel onder Westplein om zo HC goed te ontsluiten en al die enorme parkeergarages te vullen.
Is dit de tegenzet van de gemeente richting Klepierre vanwege alle machtsmisbruik van deze vastgoedboer? De gemeente heeft een flinke troefkaart door HC zeer slecht bereikbaar te maken.
Zien we straks de eindoplossing met een tunnel die deels door Klepierre wordt betaalt en alsnog trappen bij de Moreelsebrug?
Een groot deel van alle bezoekers van HC komt met het OV, de gemeente wil gewoon minder auto’s in de stad en terecht, dat is wat een grote meerderheid van de bewoners wil. HC is prima bereikbaar, men klaag nu al over de bereikbaarheid maar moet jij maar eens op een zaterdagmiddag door de stad en over HC lopen. Waar komen al die mensen vandaan als de stad onbereikbaar is?
Over het algemeen worden de goede ruimtelijke keuzes gemaakt. Alleen jammer dat gemeente voor sloop bestaande bebouwing Croeselaan gaat.
Een goede bezonningsstudei zou wel fijn zijn. Op de bovenste foto is goed te zien wat voor enorme schaduwen de RABO-toren en het stadskantoor opleveren. Het Jaarbeursplein wordt zo denkelijk een altijd grijs gebied zonder zon.
Voor de zomer zou er een definitief voorstel (na inspraak) zijn van dit plan. Iemand inzicht of dat er een definitief voorstel al in aantocht is?