Aanstaande dinsdag is er een preview voor de pers van het nieuwe deel van Hoog Catharijne. We doen ons best om daarbij te zijn. Vooruitlopend op de stroom beelden die er ongetwijfeld dan los komen in de papieren en online media, hebben we al wat foto’s gescoord waarop de nieuwe passage goed te zien is. Je loopt vanaf C&A in de richting van de binnenstad en passeert het (aan de buitenkant non-descripte) bruggebouw, dan het poortgebouw met de rode vlakken (ook binnen goed te zien) en vervolgens de stadskamer met zijn glazen dak en heldere verlichting en daarna naar de style room met zijn bijzondere golvende plafond.
De nieuwe traverse, de noordelijke golden mile, gaat woensdag 5 april open. De oude Corio-ploeg had liever 1 juni gehad, maar de Franse directie vond het wijzer om daar 5 april van te maken zodat de paas-verkopen kunnen worden meegepakt.
Veel winkels worden nu al ingericht door eigen inrichtingsbedrijven van de betreffende winkelketens. Er lopen nu tientallen leveranciers via de ingang bij C&A om winkelpuien en inrichtingsmateriaal naar binnen te slepen. De vorderingen zijn iedere dag goed zichtbaar.
Op 5 april komen de liften en trappen van de parkeergarage P5 in de stadskamer uit zodat het ‘bomenlaantje’ dat naar het oude V&D gebouw voert gesloten kan worden. Er gaan dan twee ingangen open waarbij de zuidelijke ingang op de hoek van het plein na enige tientallen meters naar rechts afbuigt, door de Stijlkamer voert, naar de noordelijke gang en van daaruit door het poortgebouw en het bruggebouw naar de Singelborchpassage. Daar is de aansluiting op het bestaande complex.
De oude Radboudtraverse wordt vervolgens net voorbij het bioscoopgangetje afgesloten om gesloopt te worden. Dit wordt nog een hele klus. Het is een flinke betonnen constructie die met tijdelijke stalen hulppilaren op hoogte wordt gehouden. De boel moet in kleine stukken worden gezaagd omdat de kraan maximaal 5 ton kan tillen.
Op de foto’s zie je dat de openingen in de vloer van de Stadskamer met hout zijn afgedekt. Deze situatie blijft zo totdat het water werkelijk onder HC loopt. Dat zal niet eerder dan in 2019 zijn.
Als op 5 april de passage open gaat zul je een nieuw winkelcentrum bewonderen dat eigenlijk nog steeds een bouwplaats is. De winkels zullen nog niet allemaal open zijn en op vele plaatsen wordt nog gewerkt. Maar daar zijn we inmiddels al wel vijf jaar aan gewend. Maar er is haast geboden, het poortgebouw moet afgebouwd worden. We vermoeden dat het – anders dan de winkels – pas in gebruik genomen kan worden als het compleet is.
Reacties
Mooi en interessante foto’s.
Toch wel bijzonder dat er een totaal nieuw HC totaal uit het zicht wordt gebouwd.
Over 2 weken gaan we het zelf allemaal zien en meemaken.
Er is altijd veel kritiek op HC, maar eerlijk gezegd kan het er alleen maar beter op worden en zien de foto’s er veelbelovend uit.
“De nieuwe traverse, de noordelijke golden mile, gaat woensdag 5 april open. De oude Corio-ploeg had liever 1 juni gehad, maar de Franse directie vond het wijzer om daar 5 april van te maken zodat de paas-verkopen kunnen worden meegepakt.”
Dit is nou het verschil tussen commerciële projecten en alles wat door de gemeente wordt gedaan in het stationsgebied. Zodra er iets niet optimaal is of onhandig is voor de uitvoerders, dan vindt de projectorganisatie wel een regel/argument om de delivery date uit te stellen. Een commerciële partij zorgt dat het zo snel mogelijk beschikbaar is voor hun klanten.
Ziet er wel al strak uit, met alle ronde vormen etc! Esther Vevier
“Op de foto’s zie je dat de openingen in de vloer van de Stadskamer met hout zijn afgedekt. Deze situatie blijft zo totdat het water werkelijk onder HC loopt. Dat zal niet eerder dan in 2019 zijn.”
‘k Dacht dat we al veel eerder water onder NHC zouden krijgen, op z’n minst vanaf de kant van het muziekcentrum tot aan de Mariaplaats.
Eens, maar het tempo kennende denk ik niet dat dit voor 2019 zal zijn. Ik hoop dat ik me vergis.
Het bouwterrein zal nodig zijn voor fase 2 van NHC bij de kant van V&D. BAM moet de oude passage slopen, en daarna opnieuw opbouwen voor de south mile. Een ieder die denkt dat BAM veel zin heeft om het al krappe terrein met Van Wijk te gaan delen die dan een gracht gaat uitgraven, en vervolgens een waterbarriere moet zien te managen, mag z’n hand opsteken. 🙂
Dat slopen gaat nog ’n beste klus worden las ik ergens, passage van 3 verdiepingen maken, poortgebouw buiten afmaken. Het is zo krap daar, V&D pand gaat ook ruimte nodig hebben voor hun verbouwing. Ze mogen ook niet ‘s-nachts bouwen anders klagen de buren. En als BAM klaar is, daarna mag Van Wijk dus nog de gracht uitgraven kades maken etc. 1e kwartaal 2019 zou ’n mooi resultaat zijn.