Wonen aan het Vredenburg

In Nieuws, Reportage door HB15 Reacties

Om het BU-weekend vol foto’s in stijl af te ronden, beelden vanaf de appartementen van het entreegebouw die recentelijk zijn opgeleverd. De huurappartementen aan het Vredenburgplein lopen goed, die aan Hollandse Toren en Stadskamer minder – ongeveer de helft lijkt bewoond te zijn. Je ziet beelden van de gezellige zondagse Vredenburgmarkt, de woningen zelf, afdalend naar de parkeergarage (alleen niveau -3 wordt gebruikt) en tenslotte nog wat omgeving. Uitleg erbij waar nuttig. (Met dank aan kersverse huurder Robert voor de gastvrijheid.)

Waardeer je wat we doen? Laat dit dan merken door middel van een donatie! Het is heel simpel en je helpt ons echt.

Reacties

  1. Martijn

    Prachtige foto’s! Maar ik snap nog niet of niveau -5 nou wel toegankelijk is of niet; er zijn lege plekken, maar de roltrappen zijn buiten gebruik?

  2. Michiel

    Toch bijzonder dat het lijkt of er meer geld is gestoken in de afwerking van de parkeergarage Vredenburg dan van het Centraal station.

  3. Michiel

    Ook bijzonder hoe leeg de garage is. Nou zal dit vast nog wel verder toenemen naarmate het stationsgebied verder uitontwikkeld wordt, maar toch. Al het beleid is erop gericht auto’s uit de binnenstad te weren, en dan zo’n enorme en dure parkeergarage bouwen waarvan het volgens mij maar de vraag is of daar behoefte aan is. Op het moment is die behoefte er duidelijk niet. Of gaan er misschien andere garage’s sluiten? Er zitten er nogal een paar op onhandige plekken in de stad (La Vie, Springweg) die juist veel autoverkeer naar de binnenstad trekken.

    1. Rick

      Die parkeergarage gaat wel vol komen als je Paardenveld sluit. Scheelt automobilisten een stukje rijden, scheelt de bezoekers een stukje lopen naar de stad, en je kan de bovengrondse garage Paardenveld afbreken en er iets anders ontwikkelen.

  4. Henk

    De gemeente eiste die parkeergarage. Nadat ie er is gekomen sluit de gemeente systematisch de toegangswegen af tot de garage middels allerlei knips en milieu zones. Kan mij voorstellen dat kleppiere niet staat te springen om de gemeente met iets te helpen zoals verfraaiing. Die zijn al voor vele tientallen miljoenen gepakt door Utrecht. Ik vind dat met dat in het achterhoofd kleppiere het netjes doet.

  5. eva

    Toen het plan ontwikkeld werd voor deze parkeergarage (Ik denk zo’n jaar of 10 geleden) werd er nog anders over verkeer gedacht. Als ze het nu opnieuw zouden moeten doen, was het heel anders geworden.
    Vandaar die grote leegte.

  6. Michiel

    Wat heeft Klepierre te maken met verfraaiing van het Centraal Station? Station is van NS/Prorail.
    En Klepierre “gepakt” door Utrecht? Ik hoop dat je een grapje maakt. Denk dat het eerder andersom is als je kijkt naar hoeveel vierkante meters openbare ruimte zijn- en nog steeds worden opgeslokt door HC, om nog maar te zwijgen over de publieke belangen die worden opgeofferd voor de commerciele uitbreidingsdrift van HC.

  7. Henk

    Verfraaiing CS? Het gaapt over de Vredenburg.

    Geef eens aan hoe het wel moet worden + financiële onderbouwing voor de begroting van de stad Utrecht.

    Je gebruikt veel woorden maar zegt niets.

  8. Auteur
    HB

    Heren, heren, rustig, het is hier geen DUIC, laten we het beschaafd houden.
    Ik moest er ook aan denken. Je zou wensen dat de nieuwe OV-terminal zo’n kwaliteit en afwerkingsniveau had als deze garage. Ik weet het: appels en peren.

    Deze garage kan aan bezetting winnen als andere garages in de omgeving sluiten. Denk ook aan P Rijnkade. Dat zou prima omgezet kunnen worden in woningen. Of de overige garages in het HC-complex. Alleen wat je met die ruimtes zou kunnen doen, weet ik ook even niet. Bij de nieuwe plannen van Gildenkwartier lijkt het er op dat een deel van de garage in dat deel wordt toegevoegd aan de expeditie van Mediamarkt. Aan de singelzijde is daarvoor een grote poort gepland.

  9. Berend

    Toch wel onder de indruk van wat hier qua intensief ruimtegebruik voor elkaar gebokst is: een woongebouw van drie verdiepingen bovenop een winkelcentrum van drie verdiepingen bovenop een parkeergarage van vijf verdiepingen. In een gebouw dat aan alle kanten zijn best doet netjes op de omgeving aan te sluiten. Dit heeft waanzinnig veel gepuzzel en overleg gekost. Fijn dat dat nu resultaat oplevert!

    1. Apostle

      Het gebouw doet wel haar best maar de huurders van het gebouw helaas niet, die doen weer hun best om zich overal van af te sluiten.

  10. Marco Knol

    Ik zou trouwens niet zozeer opteren voor het sluiten van parkeergarages, maar juist parkeerplekken op straatniveau opheffen. Daar wordt het aanzicht van de stad een stuk beter van. Mensen moeten dan misschien ook leren dat ze niet altijd en overal een auto voor de deur kunnen parkeren, en al helemaal niet in een historische binnenstad. En eventueel kun je ook fietsen parkeren in LaVie of Rijnkade.

  11. C. Vos

    Die foto’s van ‘Wonen aan het Vredenburg’ doen me sterk denken aan een luchtplaats van een moderne penitentiaire inrichting .
    Het wonen is hier natuurlijk niet verplicht, dat scheelt.

Reageer