HC vangt bot: geen loopstroomprognoses station

In Nieuws door HB9 Reacties

Kleine tegenslag voor Hoog Catharijne in de strijd om de trappen aan de Moreelsebrug. De bestuursrechter heeft de gemeente in het gelijk gesteld nadat Klépierre door middel van een WOB-verzoek heeft getracht prognoses omtrent reizigers en bezoekers van het station boven water te krijgen. De gemeente ontkende deze cijfers te hebben maar Klépierre wilde daarin niet meegaan. Het bedrijf heeft echter niet hard kunnen maken dat deze cijfers bestaan en volgens de rechter is er dus ook geen grond voor een WOB. Er is alleen sprake van een loopstroommeting uit 2012.
Erg veel verandert dit niet voor de toekomst van de trappen. De afspraak tussen partijen is om bij opening van Hoog Catharijne in 2019 de situatie opnieuw te meten. Als er sprake is van noodzaak in verband met veiligheid van de reiziger, zal kunnen worden overgegaan tot bouw van de trappen. Maar uit dit juridisch gesteggel blijkt dat HC zich nog niet gewonnen geeft. Klépierre ziet trappen bouwen in het kader van veiligheid als een gelegenheidsargument. Daar had bij het ontwerp van het nieuwe station al in voorzien moeten zijn, aldus het bedrijf.

 

Reacties

  1. Ad de Haan

    Het gaat natuurlijk gewoon om het “verdienmodel”. Als mensen een alternatieve route via de trappen van de Moreelsebrug naar de perrons krijgen, komen ze niet meer langs de winkels en horecazaken van HC. Minder verleiding dus om spontane aankopen te doen en om de “lekkere trek”te stillen. Klépierre wil ons gewoon het geld uit de zak kloppen!

  2. Ano

    Het is grappig dat de meeste mensen die hier reageren hun werk voor gratis doen. Of totaal geen besef hebben dat dingen in de wereld met een kosten baten verhouding worden besloten.

    1. Auteur
      HB

      Tja, kosten en baten afwegen geen probleem, zolang je maar eerlijk bent en er alles bij betrekt waar je als maatschappij waarde aan hecht, dus ook de niet-stoffelijke, zoals maatschappelijke en cultuurhistorische k&b. En niet kwantitatieve groei boven alles stellen. Utrecht groeit stevig, maar moet alle zeilen bijzetten om dat ook in kwaliteit te vertalen. Wat dat betreft erg benieuwd hoe het hier over – pak hem beet – twintig jaar is.

    2. Ad de Haan

      Ano, een schot in de roos. Ik doe per week zo’n 20 uur gratis vrijwilligerswerk voor Slachtofferhulp Nederland in Tiel en voor het blindeninstituut Bartiméus in Doorn. Het gevoel, dat je iets voor een ander kunt betekenen, geeft veel voldoening. In die zin snijdt het mes aan twee kanten!

  3. Jan

    @Ano waar, helaas hebben we daar ook Hoog Catharijne aan te danken i.p.v. een mooie oude 19e eeuwse stationswijk….

  4. Simon

    Het is vrij bijzonder dat een contractuele afspraak tussen de overheid en een bedrijf de mobiliteit van mensen moedwillig kan beperken en een bedrijf alleenrecht heeft op een looproute via HC naar het centrum. Ik snap ook niet zo goed hoe deze nog geldig kan zijn aangezien station en HC van elkaar zijn losgekoppeld.

    Misschien moet er onderzoek gedaan worden naar hoe deze afspraak tot stand is gekomen en of deze wel zuiver en met alle info gemaakt is.

    Ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat het in het algemeen belang is dat er wel trappen komen. Misschien moet de politiek hier bij helpen met behulp van een wet algemeen belang zodat dit soort vreemde situaties ook niet meer voor kunnen komen.

    1. Auteur
      HB

      In het contract staat niets over alleenrecht, maar over de toegangen tot het station in de nieuwe situatie. Het is maar een kleine paragraaf, maar daarin staat met zoveel woorden dat de nieuwe OV-terminal dezelfde toegangen kent als het oude station, namelijk de twee tunnels en de +1 toegang (huidige passage). Als er een toegang wordt toegevoegd is dat strijdig met het contract. In het licht van die tijd is dat niet zo vreemd, want HC strekte zich immers over het station uit, helemaal tot op het Jaarbeursplein, was dus totaal vervlochten met het station. Terecht dat HC zijn belang beschermt voor de toekomst. Dat is ook voor Utrecht relevant, want een slecht functionerend nieuw HC zou vervelende consequenties kunnen hebben, qua leefbaarheid en imago. Laat het college van B&W Klépierre maar overtuigen dat trappen én een goed functionerend HC heel goed samen kunnen gaan.

  5. Auteur
    HB

    De “journalistiek” is weer lekker bezig. DUIC papagaait oud nieuws van het AD.
    https://www.duic.nl/algemeen/vanaf-uithoftram-straks-rechtstreeks-naar-binnenstad
    Als ze wat beter hadden opgelet, hadden ze allang geweten dat dit nu eenmaal de consequentie is van het concept OV-terminal. Zo werkt het ook bij het busstation aan Jaarbeurszijde. Ook daar moet je honderden meters omlopen als je richting Parkhaven/Dichterswijk gaat. BU heeft zich al tijden verbaasd over deze publieksvijandige benadering. En bestuurders hebben zo de mond vol van oplossingen voor de “last mile”.
    De publieke verontwaardiging komt rijkelijk laat op gang. Het is te hopen dat ooit bij de bus- en de treinperrons trappen komen naar de Moreelsebrug en dat bij het Uithoflijnstation een flyover kan worden gebouwd die een quasi-maaiveldverbinding biedt.
    Het zou een welverdiende overwinning betekenen van het gewone-mensenbelang op het systeemdenken.

Laat een reactie achter op Ad de Haan Reactie annuleren