Nog een brug over de singel

In Nieuws door HB27 Reacties

Als insiders over de Catharijneknoop praten, dan bedoelen ze vooral de oversteek die Hoog Catharijne bouwt, om de zo gekoesterde oost-westverbinding tussen binnenstad en station uit te nutten. Ofwel de veelbesproken overkluizing van meer dan 100 meter, de glazen doos. Wat de meeste mensen zich niet realiseren is dat er tegen de Stadskamer aan nog twee bruggen geconstrueerd moeten worden. Deze komen voor rekening van de stad. De bruggen zorgen ervoor dat er buitenom loopverbindingen ontstaan voor wie niet door het winkelcentrum gaat. Ze zorgen er ook voor dat er een acceptabele noord-zuid ‘daglicht’-route ontstaat, dwars door de Stadskamer, 24 uren per dag, zeven dagen per week toegankelijk.
De noordelijke van de twee bruggen zal binnenkort worden gebouwd, de vergunning daarvoor is afgegeven. Hier vind je wat over het ontwerp. “Plaatbrug Noord”, aldus de bouwaanvraag, moet in bedrijf gaan als de noordelijke winkelroute van Hoog Catharijne wordt geopend, of zo snel mogelijk daarna.
Kijkend naar de vergunning dan blijkt het nog een hele puzzel. Het is een asymmetrische paraboolachtige vorm in beton, die aansluit op de trappen van de Vredenburgkade. De westelijke aanlanding rust op de bestaande fundering van de parkeergarage, de andere moet nieuw gefundeerd worden.

Het vroege singelkadeontwerp van UN Studio

Deze vorm was al in een vroeg stadium bepaald, zo kunnen we in een schets van UN Studio terugvinden. De vormgeving van de brug sluit aan op de bestaande materialisatie van de kade en de bruggen: klinkers en donker natuursteen. In de oorspronkelijke plannen zou dit worden doorgetrokken in de Stadskamer, maar op recente computerbeelden van de stadskamer is te zien dat HC toch heeft gekozen voor het vloerontwerp dat op de rest van het winkelcentrum aansluit. De boodschap voor de bezoeker is duidelijk: de stadskamer is winkelterritorium en geen straat met een glazen dak erboven.
Hierna wat beelden uit de bouwaanvraag. Verantwoordelijk bouwbedrijf is Van Wijk. Oplevering zomer/najaar.

Zo moet de brug bij de Stadskamer gaan functioneren. (beeld: Klépierre, Stir Architecture)

Hier een iets oudere visualisatie waarop meer brug te zien is.

Balustrade en trappen bij TivoliVredenburg (foto: POS)

Het verschil met de gebouwde werkelijkheid is toch behoorlijk groot…

Hierop is het eigenzinnige balustradeontwerp goed te zien. Tenzij het toch wat anders wordt… (beeld: POS)

Constructie en fundering

De bouwruimte is nog best groot

Reacties

  1. Henk

    Mooi stukje. Ik vroeg mij al af wanneer dit ging beginnen. Deze brug maakt het echt af.

    Maar voordat ze kunnen beginnen moet er nog veel gebeuren. De paardenveldbrug kostte 6 maanden. Eind augustus / begin september voordat het helemaal af is gok ik.

      1. ralph

        dat noemen ze medio 2017 toch 🙂
        (althans bij de opening van de fietsparkeergarage aan de andere kant van HC)

  2. Mick

    “HET VERSCHIL MET DE GEBOUWDE WERKELIJKHEID IS TOCH BEHOORLIJK GROOT…” als comment onder de foto.

    Ik snap eerlijk gezegd deze opmerking niet. Als fervent architectuur liefhebber volg ik veel projecten en bijbehorende renders.
    Ondanks dat ik het poortgebouw een draak van een gebouw vindt – met name door de locatie.. – vind ik het resultaat tov de render echter verbazingwekkend overeenkomen! De doorkijk is er weliswaar nog niet -zal ivm spiegeling van glas best wat tegenvallen, maar is bij lange na nog niet te beoordelen aangezien er nu geen sprake is van een volledig glazen overkapping..

    Laten we even afwachten, maar een rendering die niet waargemaakt wordt? Nee, daar is volgens mij geen sprake van.

    1. Auteur
      HB

      Mick, ik doelde niet specifiek op het poortgebouw, maar meer op de details van de omgeving, het glas, de balustrade, de trappen, de kleuren van het winkelgebouw, om maar wat te noemen. (Bomen > vijftig jaar…) De totaliteit klopt, in de details zitten best verschillen. Overigens is het glas voor mij nog steeds half vol.

    2. utrechter

      Ik vind de verschillen eerlijk gezegd ook meevallen. In het voorjaar/zomer zal blijken of de lichtinval klopt met de renders. Foto is nu op bewolkte dag genomen. Verder is het renderperspectief een ‘groothoekperspectief’: een hotelkamer is in het echt natuurlijk ook altijd kleiner dan op de foto.

    3. Berend

      Ook ik vind de render best goed met de werkelijkheid overeenkomen. (Ja, de bomen camoufleren veel lelijkheid en de Radboudtoren is niet echt realistisch ingetekend)

      Toch is er één aspect waarin de render wel degelijk boerenbedrog pleegt: Het hele TiVre complex is zo’n twintig meter naar voren verplaatst. In de render komt de hoek van TiVre uit bij het vierde raam van het Entreegebouw, in werkelijkheid bij het zevende. Door het TiVre gebouw naar voren te brengen wordt verdoezeld hoe ver het Entreegebouw inbreekt op het profiel van de singel.
      In de render is de transparantie van de Stadskamer waarschijnlijk iets te rooskleurig voorgesteld. Daarmee wordt de boodschap die men graag wilde brengen versterkt: dat je aan een doorlopende singel staat. Echter, de combinatie van een veel verder uitstekend Entreegebouw en de vooralsnog niet transparante Stadskamer levert op dat je in de huidige situatie helemaal niet aan een doorgaande singel staat maar aan een dead-end.

  3. herman

    De verschillen zijn enorm, met name die afschuwlelijk lelijke woontoren ziet er op de render wat minder lelijk uit en groot deel van het treurig bruine Gildenkwartier en de witte puist van Singelborch is verstopt achter wat bomen.

    Deze brug zelf is trouwens best mooi!
    Maar wat jammer dat je niet rechtdoor in de openlucht naar station kan lopen, dat was toch de bedoeling om Vredenburg mooi met station te verbinden, nu moet je na overgestoken te zijn weer gaan slalommen.
    Ook jammer dat je niet onder de Stadskamer gewoon langs de Singel door kan lopen richting Moreelsepark.

  4. Peter Villevoye

    Ik vind het voorgeschotelde ontwerp ook redelijk overeenkomen met de groeiende werkelijkheid. De glazen ‘hal’ oogt op de foto erg gesloten vanwege de nog te slopen oude overbrugging. Hopelijk wordt de hal niet vol gehangen met vaandels en reclameborden, zodat deze glazen doorkijk ook echt ‘open’ blijft. Verder missen we de mooie bomen danig in het reële plaatje, maar dat zal ieder jaar een flink stuk opschieten.

    Die onverwachte en enorme fantasieloze bolletjes-gevel van TivoliVredenburg is eigenlijk een grotere doorn in mijn ogen…

    Wist ook niet dat er nog een dergelijke grote verbinding in de planning zat. Moet zeggen dat deze een aantrekkelijke looproute oplevert, die van buitenaf via een stukje Hoog Catharijne (een ‘halve’ doorsteek) toch vrij snel toegang tot het station biedt. Op zich een alternatief voor de looproute naar de Noordertunnel of het Stationsplein (via de te vernieuwen ‘plint’ langs Smakkelaarsveld). Het stuk boulevard langs TivoliVredenburg naar het Poortgebouw lijkt ook kansrijk voor een leuk nieuw stukje binnenstad.

    Het lijkt al met al niet zo heel verkeerd uit te pakken met die kluit hoogbouw tussen Vredenburg en het station. Dat nieuwe stationsgebouw gaat straks vrijwel geheel schuil achter al die nieuw opgeleverde en nog te verrijzen kolossen, maar vanaf het stationsplein en de Moreelsebrug is de markante golf-constructie nog in al zijn glorie te aanschouwen.

  5. Henk

    ik zag al wel n bouwkeet van de bruggenbouwer. Waarschijnlijk voeren ze zelf het sloopwerk uit. Wat mij opviel in de vergunning is dat deze de 17e januari is afgegeven met n bezwaartermijn van 6 weken. Het duurt dus waarschijnlijk tot begin maart voordat de bouw begint. Als er geen bezwaren zijn.

    1. Pieter

      @Henk: Voorlopig is er door de aan/afvoer en bouwuitvoering toch nog geen plek om de brug te bouwen. Dan moet het Poortgebouw en zijn gevel eerst helemaal afgewerkt zijn. Dat zal nog wel een maandje duren gok ik zo, dus dat gaat qua timing precies goed. Aangenomen inderdaad dat er geen bezwaren zijn. Ik kan persoonlijk niet wachten op de opening van dit nieuwe stuk. Dan ben ik als bewoner van de Radboudveste gevoelsmatig toch voor een groot deel uit de bouwput die al 7 jaar voor onze deur ligt. Dan hebben we richting de zuidkant natuurlijk nog wel e.e.a. te verduren en ook in HC zal er nog de nodige overlast zijn, maar kom je in elk geval niet meer dagelijks met zandvoeten je deur binnen lopen.

  6. Henk

    Pieter: niet op enige kennis van zaken gebaseerd: ik zou denken dat de materiaalaanvoer nu toch minimaal is. Het is bijna af. Alles aan die kant is dicht. Gevel, draaideuren etc.

    Zouden ze niet het steegje tussen TiVre en t poortgebouw kunnen gebruiken voor de aanvoer? Dat is nog n raar stukje met n langgerekte opening in de grond. Ik kan mij niet voorstellen dat kleppiere zou willen det die brug blijft aanslepen. Hoe meer deuren NHC in hoe beter.

    1. Auteur
      HB

      Dank Henk. De tekst:
      Aanleg riool en inrichting gebied ‘Hollandse Toren’
      Vanaf maandag 6 februari gaat de gemeente Utrecht werkzaamheden verrichten bij de ‘Hollandse Toren’; dat is het gebied tussen TivoliVredenburg en het nieuwe Entreegebouw van Hoog Catharijne. Er wordt een hemelwaterriool aangelegd en vervolgens wordt het bouwterrein definitief ingericht met bestrating. De werkzaamheden duren tot begin april 2017.

      Overlast
      De aannemer moet de materialen via het Vredenburgplein aanvoeren. De vrachtauto’s worden bij elke verkeersbeweging begeleid door verkeersregelaars. De aan- en afvoer over het plein wordt alleen uitgevoerd op dagen dat er géén markt is (maandag-dinsdag- donderdag). De werktijden zijn van 07.00 tot uiterlijk 19.00 uur. De aannemer maakt voor deze werkzaamheden gebruik van al bestaande werkterrein van de BAM. Wat er dus voor bewoners en winkeliers met name verandert, is de aanvoer van de materialen over het plein.

      Bereikbaarheid
      Tijdens de werkzaamheden zijn de woningen aan de Vredenburg en de omliggende winkels gewoon bereikbaar.

  7. Joost

    Diep triest dat het vernieuwde HC nog groter is geworden, waaronder de ruimte langs de singel die nu is volgebouwd en waarmee wederom openbare ruimte verloren is gegaan.

    De gemeente heeft lang geleden al met het stationsgebied een enorme openbare ruimte verkwanseld. Het is droevig dat daardoor commerciële partijen nu de macht hebben over een cruciale plek met een publieke functie voor de stad. Maar ik heb (als eenvoudige stadsbewoner) iets gemist denk ik.. Hoe is het mogelijk dat zoveel jaren later de gemeente wederom openbare ruimte verloren heeft laten gaan en dat kennelijk de commerciële belangen prevaleerden op de tekentafel van het vernieuwde stationsgebied? Heeft de gemeente een geweldige tegenprestatie uit weten onderhandelen? Of is dit de dramatische fuck up die het lijkt te zijn?

    1. utrechter

      De gemeente lijkt naast de loskoppeling van station en HC nauwelijks onderhandelingspower gehad te hebben. Situaties waarin dit overduidelijk naar voren komt.

      1) feitelijke machtsverhoudingen tussen HC en gemeente t.ov. Catharijneknoop. Het ‘spel’ t.a.v. de overkluizing en de hoogte van het Poortgebouw. HC heeft wel de tactiek van geleidelijkheid toegepast bij die knoop dus misschien is de gemeente harstikke ter goeder trouw maar naief! wie weet.

      2) de Moreelsebrug naar NS perrons, zelfs de Rabobanke en ProRail hebben bakzeil moet halen.

      3) om één of andere reden is er ook geen verbinding van de Brug naar de bus- en tramperrons. Voor alle klanten en (kantoor)personeel van de rechtbank, (nu nog) belastingdiensten Herman Gorterstraat, en andere overheidsgebouwen zal voltooiing CU2030 inhouden dat ze voortaan veel meer moeten omlopen: altijd via het station. Hoe de gemeente Utrecht dit als wapen wil inzetten tegen de auto-concurrentie is mij een raadsel.

      4) de ingangen van het station zitten allemaal noordelijk, feitelijk zelfs aan de noordkant met als enige uitzondering dat er net om de hoek ook wat deuren zitten. Toevallig zo dicht mogelijk bij de route naar Hoog Catharijne.
      Het betekent dat Rabo-personeel via het forum de busperrons voorbij moet open, en ook het eerste deel van het station. Pas t.h.v. het stadskantoor, kunnen zij het station in. En in de meeste gevallen moeten ze dan weer terug lopen naar de trappen en roltrappen aan de zuidzijde van het station en afhankelijk van de bus die ze moeten hebben moeten ze weer grotendeels terug naar hun kantoor lopen. Utrecht heeft de mond vol van OV-vriendelijkheid en investeert daar miljoenen in maar in cruciale situaties wijkt Utrecht daarvan af.

      Mensen die de zaak Moreelsebrug gevolgd hebben weten dat dit geen complot-theorie is maar dat HC duidelijk ‘handhaaft’ en de gemeente en andere partijen niet zal nalaten om ze te wijzen op de stevige juridische verhoudingen. Voor de mensen die vinden dat ik HC te zwart afschilder: kijk eens na hoe open HC stond voor concurrentie uit Leidsche Rijn, of van andere winkelcentra in Utrecht. Natuurlijk wil een commerciële partij garanties, maar garanties en een monopoliepositie zijn echt 2 verschillende dingen en dat is flink door elkaar gehaald.

  8. Ramon

    Belangrijkste tegenprestatie is de loskoppeling van HC en CS. Dit is echt enorme winst je hebt straks 2 buitenom routes naar en van het station. Je hoeft dus niet meer door HC.

      1. Auteur
        HB

        Richting Smakkelaarsveld en richting Mariaplaats. (Denk ik dat Ramon bedoelt.) Vroeger waren deze routes er ook, maar moest je tussen de bussen en taxi’s door laveren. Nu worden het nette, aantrekkelijke looproutes.

  9. C. Vos

    Commentaar bij foto “BALUSTRADE EN TRAPPEN BIJ TIVOLIVREDENBURG”

    Wat een kakofonie aan vormelementen en stijlen.
    Er is werkelijk geen enkele architectonische lijn in te ontdekken.
    Een bij elkaar geraapt zooitje vastgoed, dicht op elkaar gepropt.
    Erger nog: deze foto laat de donkere noordzijde zien, daar zal de zon nooit schijnen.

    Als je straks van binnen uit de Stadskamer naar de singel kijkt, zal dat een mooi plaatje opleveren.
    Maar van buitenaf zal de singel zich onder een massieve wand heen moeten wurmen.
    Het doorzicht van de Stadskamer gesuggereerd op een van de renders, zal een illusie blijken.
    Misschien dat één, twee uurtjes per dag de zon er vanuit het zuiden doorheen piept.
    Wie weet dat het dan even speels aan doet.

    Maar goed, ik lees regelmatig op BU dat er mensen zijn die er dol gelukkig van worden.
    Dus wie ben ik. Maar ik heb wel meelij met die arme Utrechters die ondanks al hun kritische geluiden,
    weer een oor zijn aangenaaid.

  10. Henk

    Grappig hoe iedereen toch valt over zeggen en schrijven 200m van de 5,5 km gracht rond Utrecht.

    De meerderheid van de Utrechters hebben daar nooit zelfs maar n gracht gezien. Alleen ruime 50ers kunnen zich dat herinneren. Er was n snelweg die zich 1 km langs de stad wurmde. Ik snap niet hoe men dan in de nieuwe situatie openbare ruimte kan verliezen.

    Nogmaals: een volledige gracht vervangt een snelweg. Met dus 200m overkluizing. Ik ken tientallen mooie plekjes langs de singel om te zitten en te recreëren. Je hoeft niet per se daar de hele tijd te zijn.

    De Hollandse toren bestond niet. Dat was P&C vast aan Vredenburg. Het poortgebouw is wat meters het plein ingekomen, maar het oude Vredenburgein met oude kiosk en vervallen panden was n aanfluiting. Dat is nu stukken beter. Zeker als het plein volgend jaar opnieuw is ingericht met beeonersinspraak. Groen + monument.

    Iedereen praat maar alsof de gemeente geld mag drukken. Niemand wil meer belasting metalen maar verwacht dat de gemeente alkes kan betalen. Geld moet ergens vandaan komen. Als de gemeente zegt: we gaan het super maken, miljarden bovenop de 3,5 miljard die het nu al kost extra lappen, hoeveel denk je dat dat kost per belastingbetalende Utrechter.

    Ik hoor zo vaak maar “arm Utrecht”. Onderbouw jullie plannen voor jullie oplossing financieel eens. Dan krijg je letterlijk een arm Utrecht. Er zit zoveel wensdenken bij. Wees eens concreter dan die losse flodders, voor n echte discussie. Bv zoals BU dat doet. Met context kader en onderbouwing.

    Henk is wel blij met het resultaat.

    1. Utrechter

      Voor zover het mij aangaat. Ik ben heel positief dat er zoveel verbeterd maar 1) ik vind het met velen jammer als fouten uit het verleden domweg een keer over worden gedaan en 2) dat je niks zou mogen evalueren omdat er zaken op vooruit gaan (dat mag je toch verwachten als er miljoenen gemeenschapsgeld in wordt gestoken?) Als de burgemeester en de gemeenteraadsleden dit alles uit eigen zak zouden betalen dan zou je gelijk hebben dat de burgers niet moeten klagen. Maar nu wordt linksom of rechtsom veel betaald door de burgers. Hetzij via gemeentebelasting, hetzij via gemeentereserves (= oude / toekomstige belastingen) hetzij via rijksbelastingen, hetzij via hogere monopolieprijzen (dat is iets anders dan ‘marktconform’) hetzij via inlevering van openbare ruimte (verdichting).

      En dat is het is heel vanzelfsprekend om de prijs / kwaliteit verhouding in de gaten te houden zoals je zegt. Dus wat dat betreft vind ik je bijdrage zeer zinvol. Alleen moeten partijen eer geven aan wie eer toekomt. Prorail mag zich terecht beroemen op een station met veel grotere capaciteit met een uitstraling die meer past bij dit decennium ,maar niet op bijvoorbeeld het water in de Singel. Om dezelfde reden vind ik het niet terecht om HC te prijzen voor het water in de Singel (en daarmee alle kritiek op HC in te willen dammen). Voor zover ik weet betaalt HC niet aan het water in de Singel, maar ik sta open voor informatie als ik die heb gemist.

      LBNL: ik wil zeker niet de gemeente te hard aanpakken als ze een zwakke onderhandelingspositie heeft t.a.v. HC. Dat is niet waar het mij om gaat, maar ik vind het belangrijk dat dat probleem openbaar besproken kan worden en niet ‘discreet wordt gemaakt’. Alleen al zodat andere gemeenten hier bij hun toekomstige beslissingen ervan kunnen leren! (wat ze zelf daar dan ook gaan besluiten, daar zijn ze vrij in uiteraard)

      1. henk

        Ik snap 1), maar ik weet niet of ik het daarmee eens ben. Het blijft een lastig onderwerp en ik ga een beetje heen en weer met mijn mening.

        Uiteindelijk, gezien de in het verleden gemaakte beslissingen en afgegeven vergunningen is het bijna niet doenlijk om dit nog ongedaan te maken. Ok, dan moet je door. Gelukkig is de oude binnenstad van dien aard dat er nog meer dan genoeg moois is, waar we heel zuinig op moeten zijn. Daar kan je in de huidige woningmarkt iets heel moois van maken. NHC is voor mij een volwassen shopping omgeving die een grote stad moet hebben. Entreegebouw is ook goed vind ik, poortgebouw ook. Het gele zaagtand gebouw naast t poortgebouw wat minder(maar smaak is persoonlijk uiteraard). Tivre vind ik (na grote initiele skepsis uitstekend). Vredenburg is goed, ik hoop dat het vredenburgplein mooi wordt.

        Met dat in het achterhoofd hoop ik dat de gemeente nu het maximale uit stationsgebied kan halen qua inkomsten, waar de hele stad wel bij vaart. Denk aan onderhoud, zorg, handhaving en alle overige taken. Als dat lukt dan is wat mij betreft 200 m gracht een acceptabel offer. Als dat niet zo is, zou dat een afgang zijn.

        In de lange nieuwstraat is een stukje nieuwbouw gepland bij de Willem Arntsz stichting waar de honden geen brood van lusten. Totaal uit het verband van de lange nieuwstraat, ongeinspireerde vinex zooi. Dat vind ik veel erger. Dat is voor mij dezelfde fouten nog een keer maken.

  11. Zonnewende

    Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de verhouding water, mensen niet klopt. Volgens mij zijn de mensen veel te klein ingetekend, waardoor het water een enorme plas lijkt. De Singel lijkt zo een stuk breder dan op de echte foto. Of ben ik de enige met dat gevoel?

    Toch blijf ik van mening dat die overkluizing nooit zó breed had mogen worden.

    1. utrechter

      Zie de bijdrage van Berend wat meer bovenin: het Entreegebouw steekt t.o.v. de render wat meer de Catharijnesingel in.
      Wat je zegt over de verhoudingen klinkt erg plausibel. Het meest praktische is om een vergelijkende foto mèt mensen er (alsnog) bij te plaatsen.

  12. Zonnewende

    Ik had hem gelezen idd. Scherpe observatie van Berend.
    Schunnig dat dit kan!
    Ik vind écht dat er pressiemiddelen moeten komen om aannemers en architecten aan hun impressions te kunnen houden! Of mega-boetes als er (invloedrijke) afwijkingen blijken te zijn met de realiteit. Boetes zó groot dat je daarmee de negatieve invloed ervan kunt compenseren met aanvullende maatregelen.

  13. Zonnewende

    De negatieve invloed van de afwijking dus compenseren hè, niet de negatieve invloed van de boete :-). En het moet natuurlijk hoge boete zijn en niet grote boete…

Laat een reactie achter op Henk Reactie annuleren