De vorderingen in beeld

In Nieuws, Reportage door HB12 Reacties

Om het jaar goed in te luiden hebben we een kleine honderd foto’s voor je. Je ziet de stadsboulevard bij de Jaarbeurs, verzamelgebouw De Knoop, de Moreelsebrug met uitzichten, Hoog Catharijne en Paardenveld. Let ook op de bijschriften met onze waarnemingen. Heb je meer info of toevoegingen, reageer. Wel gezien maar geen beelden: aan de Sijpesteijnkade is de aannemer ingetrokken die de restauratie van nummer 25 zal gaan uitvoeren. Verder is het nieuwe appartementencomplex Los Angeles aan het Westplein zo’n beetje klaar om bewoond te worden.

We hebben meteen maar even de projectenlijst en de naamsveranderingen geactualiseerd. Als je zaken ziet die niet kloppen, reageer dan.

Reacties

  1. Carel

    Leuk hoor
    heb het gister ook weer even aanschouwd
    maar ik vroeg mij af
    de oude traverse gaat deze straks op in dat nieuwe gebouw?

    En ik heb wel medelijden met sommige ondernemers, het viel mij op dat zaterdag rond 11 uur de traverse nog redelijk rustig was
    En dat sigaren snoepwinkeltje in de hoek vlakbij het station waar je langsliep als je naar de stadsbussen ging zit daar nu echt in een verdomhoekje, die heeft volgens mij echt niks meer te doen

    1. Apostle

      De oude traverse gaat in april (?) dicht en wordt daarna gesloopt waarna de rest van het bruggebouw en Stadskamer kunnen worden gebouwd.

    2. Utrechter

      Waarschijnlijk heb je het over de Radboudtraverse? De radboudtraverse (met de Jamin) wordt in 2019 vervangen door de ‘South Mile’ die ongeveer dezelfde route zal lopen maar dan veel rechter. Hij zal inderdaad onderdeel zijn van alle nieuwe gebouwen. Alleen aan de centrum kant zal het als het ware tussen het Entreegebouw en de oude bebouwing inlopen. Want hij zal op dezelfde plek uitkomen als de vorige hoofdingang van Hoog Catharijne waar vroeger de Blokker zat en de Ecco-schoenenwinkel. Bij de sigarenboer die tegenover de Douglas zit zie je een tijdelijke kledingzaak waar je achterin de lange kledingwinkel het eerste stukje van de ‘South Mile’ al kunt zien (op dat punt heeft hij dezelfde stijl als de North Mile bij de C&A en H&M.

      Als je de stationstraverse bedoeld, oftewel de patatstraat, die wordt vervangen door een overdekt stationsplein. Behoudens fouten zal dat in 2018 af zijn. De winkels in de patatstraat verhuizen in theorie naar het Paviljoen. Het gebouw dat in ruwbouw al vergevorderd boven de sporen 1 t/m 3. Of de sigarensnoepwinkel mee verhuisd naar het paviljoen weet ik niet.

  2. bashe

    Mooie repo weer, veel te zien.

    Het poortgebouw wordt echt een blikvanger. Op het promomateriaal zag het er te futuristisch uit om waar te zijn, in het echt is hij nog opmerkelijker. De roze augurk, het schip, vanaf het Vredenburgplein kijkend door de nieuw passage tussen Vredenburg en het entreegebouw lijkt het ook wel op een grote ballon. In mijn mening veel interessanter dan al die fantasieloze glazen dozen.

    Dat valt namelijk ook heel erg op: glas (en prefab baksteen) is in, beton is uit. Ik vraag me af of we over twintig jaar net zo afkeurig naar al dat groezelig geworden glas kijken als nu naar de betonnen monsters uit de vorige eeuw. De ergste is natuurlijk het horeca paviljoen. De openbare ruimte van het stationsplein wordt al verrommeld voor de bouw ervan voltooid is. Ook het open karakter van de perrons wanneer je onder de stationshal uit bent verdwijnt. Tussen alle geplande bebouwing worden de sporen straks ingeklemd als in een schoenendoos.

    Een ander punt van kritiek: de tunnel onder het bruggebouw over de Catharijnesingel. Wat een donker hol, ook op de foto’s. Ik fiets er wel eens doorheen, maar de ‘daglichttoegang’ was me nog nooit opgevallen. Echt een herinnering aan waarom de nadruk op het plus 1 niveau niet gewenst is, en dat voor de enige doorgaande fietsroute tussen het station en het steeds uitbreidende voetgangersgebied van het centrum.

    Verder ben ik ook voor behoud van de bebouwing op de Croeselaan, in ieder geval tot de Korenbeurs, en bij voorkeur het blok daarna ook. Het laatste blok jaren 80 nieuwbouw tegenover de fakkel mag wat mij betreft wel plat. Sorry bewoners…

  3. Ludice

    Wat opvalt is de zeer trage voortgang van de fundering van de tafelconstructie van het Zuidgebouw. Pas als dat klaar is kunnen de sporen en perrons van de Uithoflijn worden gebouwd. Volgens de planning van dat project kan er vanaf juni worden proefgereden. Dat zie ik zo snel nog niet gebeuren….

    1. Auteur
      HB

      Vanavond is er raadsinfoavond met onder andere Ontwikkelingen Uithoflijn, lees: vertragingen.
      https://ibabsonline.eu/Agenda.aspx?site=utrecht&agendaid=d933c31c-355d-4398-8c8d-b075d2b10a47&FoundIDs=&year=2017
      Voortgangsrapport 1e halfjaar 2016: https://online.ibabs.eu/ibabsapi/publicdownload.aspx?site=utrecht&id=40358

      Motivatie van de politiek om het te agenderen:
      “Het informeren van de raad en het identificeren van politieke keuzes met betrekking tot de planning en de risico-ontwikkeling van de realisatie van de Uithoflijn.
      Mede namens de fracties van CDA en D66 wil de PvdA deze voortgangsrapportage van de Uithoflijn graag agenderen voor een technische RIB. De stand van zaken m.b.t. zowel de planning als de risico-ontwikkeling is tamelijk zorgwekkend (geel, d.w.z.: ‘enkele risico’s, onzeker of nog te beheersen’). Deze fracties willen meer weten over de risico’s en de maatregelen om bij te sturen, ook om te weten of dit nog politieke keuzes vergt. Daarnaast verbaast het deze fracties dat we nu pas de voortgangsrapportage krijgen over het eerste halfjaar van 2016, en in Q-2 pas de rapportage over heel 2016.”

      De planning staat onder druk, om allerlei (technische) redenen. Krijgt Utrecht een Fyra? Snel afkloppen!

  4. herman

    Spannend dus. De mogelijke problemen op Utrecht Centraal zijn groot, maar wat er kan gebeuren naast UMC (tracé loopt langs de MRI scanners e.d., straling bovenleiding kan de MRI’s beïnvloeden) zijn misschien nog groter?

    1. Ludice

      De bovenleiding wordt daar gesectioneerd aangelegd, om dit probleem te (proberen te) voorkomen.

Laat een reactie achter op Carel Reactie annuleren