Aanlanding Moreelsebrug

In Nieuws, Reportage door HB22 Reacties

Hij is compleet, Utrechts beroemdste langzaamverkeersbrug. Mooier – durven we dat te zeggen? – dan de D.S. brug. Ja, dat durven we te zeggen. Zie wat foto’s van gisteren. Kijk die heersende trap. Denk mist en kleurige lampjes en je hebt er wellicht close encounters of the third kind. Deze veelbekeken reeks van de brug publiceerden we eerder. Trouwens, is er al iemand overheen gelopen? Filmpje graag, van het hele traject welteverstaan!

Reacties

  1. Rob van Doesburg

    Gaata de brug nog verder naar beneden?
    Anders wordt het wel lastig voor de fietsers. Hoe moeten wel beneden komen?

    1. Utrechter2

      Dafne Schippersbrug?? (brug tussen Leidsche Rijn en Utrecht, Oog in Al: ligt op de plek waar je hemelsbreed een brug zou verwachten tussen het nieuwe stadsdeel en de rest van Utrecht.

      Door vooral vertraging bij de Dafne Schippersbrug worden ze toevallig tegelijk gebouwd en in dezelfde maand geopend voor publiek.

      1. Mathijs

        Ja, of, de Demka-spoorbrug. Dat is natuurlijk een praaltje!

  2. Herman

    Brug wordt zeker mooi! Vooral de aanlanding aan de stadszijde met dat uitkijkplatform is mooi.

    En zeker vele mooier dan de Schippers brug, die ondanks het feit dat het een fietsbrug is er enorm lomp uitziet met die te zware, die doen onze mooie Daphne geen eer aan.

    1. Berend

      Ik was juist verbaasd over hoe rank en licht de Schippersbrug is in vergelijking met Prins Clausbrug en Galecopperbrug. Het is toch een overspanning van zo’n 100 meter.

      Wat mij betreft zijn beide bruggen mooi. Het is vooral ontzettend gaaf dat Utrecht investeert in aansprekende voorzieningen voor fietsers en voetgangers.

      1. Utrechter2

        En Rijnvaarthoogte, met wellicht een iets hogere windbelasting. En een brug over een kanaal moet wellicht ook tegen een aanvaring met een schip kunnen terwijl een aanrijding bij de Moreelsbrug zeer onwaarschijnlijk is, temeer omdat de kolommen in de perron s zitten verwerkt. Maar ik ben geen civiel technicus!

      2. Utrechter2

        Oeps. Aanvaringsgevaar bij een brug over rivier of kanaal is van heel lang geleden toen er nog met middenpijlers werd gebouwd: 19e eeuw of zo. Enfin, beide bijdragen (deze, en voorlaatste) mogen verwijderd worden. Thanx en excuus!

  3. Johan

    Mooi bruggetje, maar toch wel jammer dat ik niet gewoon naar beneden en naar boven kan fietsen. Had toch best gekund met een kronkel hier of daar…

    1. Bahco

      Zoiets als bij de kruising van de Bunnikseweg over de A28?

      Google maps: https://goo.gl/maps/AsqjsFeJwb82
      Openstreetmap: https://www.openstreetmap.org/#map=18/52.09242/5.18644

      Deze cirkels hebben een doorsnede van net geen vijftig meter. Het lijkt niet veel maar het is wel ongeveer de afstand tussen het spoor en de gebouwen van HC.

      ‘k Denk dat dit technisch wel opgelost had kunnen worden met wat kronkels (rekening houdend met onderdoorgangen voor bus en tram); het probleem is waarschijnlijk dat de grond ter plaatse ruim meer opbrengt met een andere bestemming …

  4. Zonnewende

    Ik vind het een mooie brug. En goed dat hij er is gekomen. Maar als er geen elektrische ondersteuning naar boven is en geremde goot naar beneden, is de brug alleen bruikbaar voor fitte mensen. Jammer!
    Ik denk ook dat kronkels best mogelijk waren geweest. Ontwerp dat in een soort gleuf door puien van de nog te bouwen gebouwen heen en je hebt een architectonisch hoogstandje die de wereld overgaat!

    1. Rick

      Voor de niet zo fitte mensen zijn er altijd de liften aan beide kanten van de brug nog 😉

      Verder echt een mooie brug, ga er zeker snel kijken als het opgeleverd is.

      1. Herman

        Deze brug verbindt de locatie rondom de Rabobank met het Moreelsepark.
        Vraag is natuurlijk de gebruikers worden, hoe deze gebruikers nu hun weg vinden en of de brug nog voor extra “verkeer” gaat zorgen? De niet zo fitte mensen moeten nu een nog veel ingewikkelder tocht maken als ze van A naar B willen.

        Vermoed dat het niet eens zo druk zal worden op deze brug, brug gaat pas echt toegevoegde waarde genereren als over een jaar of 5 er trappen naar de perrons worden aangebracht.

  5. Jacques Reckers

    L.S., Goedemiddag. Is het mogelijk dat ik maandag op de Moreelsebrug wat foto’s kom maken van het ‘inlopen’ en testen op trillingen. Ik plaats regelmatig foto’s op de FB pagina van Je bent Utrechter …etc. Het zou leuk zijn als ik de leden van deze groep hier ook van op de hoogte zou kunnen brengen, met wat foto’s natuurlijk. Ik hoor graag van juullie. Alvast bedankt en een hartelijke groet, Jacques Reckers.

    1. HB

      Dag Jacques, je kunt daarvoor het beste contact zoeken met cu2030, Jubbe van der Heide. 030 – 286 9650. Succes!

  6. Martin

    Is het straks mogelijk om via de brug bij de bussen te komen? Of moet je dan alsnog via het station?

Laat een reactie achter op HB Reactie annuleren