Welstand: benedenwereld OV-terminal is ondermaats

In Nieuws door HB7 Reacties

Zo, nu zegt ook een ander het. Utrecht verbouwt zijn huis en vergeet de hal. De Commissie Welstand en Monumenten heeft twee weken geleden met Benthem Crouwel gesproken over de afwerking van de “benedenwereld” van het nieuwe station. Blijkbaar wordt er dus wel ergens urgentie ervaren. Op Bouwput Utrecht hebben we bij eerdere gelegenheden onze zorg uitgesproken over het gebrek aan ambitie om ook het gebied onder de hal aan te pakken. Veel transit-reizigers die op Utrecht centraal een stop maken zien slechts de donkere en smoezelige betongrot, een schril contrast met de bejubelde hal. Dat het ook heel anders kan bewijzen de nieuwe perrons aan de westzijde of nieuwe stations elders in Nederland.
Benieuwd zoals we zijn naar de stand van zaken hebben we enkele weken geleden aan ProRail gevraagd welke plannen er bestaan om de oostelijke perrons en de ruimte onder de hal te verbeteren. Helaas bleef het tot nu toe stil, ook na een rappel. We blijven zeuren.
Maar tot onze aangename verbazing heeft de Welstandscommissie het nu ook geagendeerd. Tot onze minder aangename verbazing denkt de architect de benedenwereld alleen met nieuwe verlichting te kunnen fixen. De Welstandscommissie is hier niet blij mee en stelt:

Er is hier sprake van de entree van de stad waar duizenden reizigers Utrecht binnenkomen en waar de afwerking kwalitatief ondermaats is. Ook hier dringt de commissie aan op maatregelen ter verbetering van de beleving van de OV-terminal, ook aan de onderzijde.

Hier een integrale quote uit de notulen van 6 september jl.:

Ontwerp Benedenwereld
Aanvraag: POS
Ontwerp : Benthem Crouwel Architects
De commissie heeft in een eerder stadium gevraagd naar de nadere aankleding van de ‘Benedenwereld’: de gebieden op maaiveldniveau onder ondermeer de OV-terminal, de buurtsporen en het Zuidgebouw.
Architect Van Rooij geeft een presentatie over de geschiedenis van de aankleding, de context en de inrichtingskeuzes aan de oostzijde. In de vormgeving en materialisatie van de trappen, de overhuiving daarvan, de plafonds boven de tramperrons, de verlichting en het perronmeubilair wordt gestreefd naar eenheid.

Reactie van de commissie
De commissie heeft veel waardering voor de aandacht die besteed wordt aan de ‘Benedenwereld’, maar met name ook het streven hier regie op uit te oefenen om afstemming te bereiken. Een visie op deze laag is cruciaal, waarbij sturing nodig is om de verschillende uitvoerders en uitvoeringen te binden. Voor de hele ‘Benedenwereld’ dienen de probleemeigenaren in beeld te zijn en waar nodig op te treden.
De keuze om uniformiteit te realiseren via de plafonds en verlichting wordt onderschreven. Hierbij wordt aandacht gevraagd voor het type lichtlijn en de kleur van het licht. Daarnaast is het wenselijk in beeld te brengen waar aansluitingen nog nadere regie behoeven en waar de gemeente opdracht voor kan verlenen.
Echter in twee gebieden mist de vereiste minimumkwaliteit. De uitwerking van het deel tussen de fietsenstalling en de buurtsporen plus OV-terminal oogt nog te mager. De commissie dringt aan op een opdracht richting regisseur om hier meer kwaliteit aan te kunnen geven. Daarnaast wordt de aankleding van de onderzijde van de OV-terminal met alleen verlichting als zeer armoedig ervaren. Er is hier sprake van de entree van de stad waar duizenden reizigers Utrecht binnenkomen en waar de afwerking kwalitatief ondermaats is. Ook hier dringt de commissie aan op maatregelen ter verbetering van de beleving van de OV-terminal, ook aan de onderzijde.

De grote vraag blijft: is het opgelost als in december de nieuwe hal officieel geopend wordt?

Reacties

  1. Apostle

    Ik heb het vermoeden dat dit nog jaren blijft doorsudderen en er uiteindelijk niets gebeurt behalve een paar nieuwe lampjes, niemand wil er voor betalen. En de Welstand heeft alleen een adviserende rol, kijk maar naar het gebeuren met de Catharijneknoop.

    1. Auteur
      HB

      Mag zijn, maar het ijzer is nu heet en dient gesmeed te worden. En als het Rijk het niet interesseert, dan moet het college de druk maar opvoeren. Het is wel het visitekaartje van deze stad (waar nota bene ProRail kantoor houdt…)

  2. Joost

    Het licht in de stationshal is mega KIL. Kan dit niet wat warmer? Het zou er een stuk gezelliger op worden.

    De benedenruimte is vooral TOCHTIG, een blinde vlek in de aandacht voor reizigerscomfort anno 2016. Daar moet toch iets op te bedenken zijn? In Singapore heb je een glazen pui met schuifdeuren rond de perrons, maar een glazen wand rond de hele onderbouw is misschien ook een idee.

    De benedenruimte netjes betegelen lijkt me een logische zet.

  3. Rob Schellekens

    Waar ik van geschrokken ben zijn de nieuwe tegels. Als oud-stratenmaker kijk ik vaak naar de vloer en tegels. Op zich een mooie tegel. Maar als je goed kijkt zijn er van heel veel tegels bij het leggen al hoekjes afgebroken. Ik zou hier als nieuwe eigenaar niet blij mee zijn.
    Verder schrok ik van hoe vies en vuil perron 18/19 nu al is. De tegels liggen er 6 maanden, maar met name rondom de roltrappen is het nu al smerig door kaugom, afval en andere stoffen die in de tegel trekken en/of daarop blijven plakken.
    Is het bekend of de eigenaar van het station tevreden is met deze kwaliteit?

    1. Berend

      Helemaal mee eens!
      Materiaalgebruik en verlichting zijn belangrijk. Maar onderhoud is misschien nog wel véél belangrijker. Het is een heavy use omgeving, dat vraagt veel schoonmaakwerk. En daar is beslist meer aandacht voor nodig.

  4. Herman

    Misschien kunnen de heren ook nog even doorwandelen naar de Catharijenesingel? Daar ontstaat iets vergelijkbaars op straatniveau tussen de fietsenstalling en de huidige traverse

Reageer