Hijsen voor de Moreelsebrug

In Nieuws, Reportage door HB4 Reacties

[krachtterm naar smaak], wat is dat ding hoog. De laatste keer dat zo’n patser hier was moet bij het Stadskantoor zijn geweest, een jaar of wat terug. Meestal zie je ze in actie als er een rotor op een windmolen gehesen moet worden, ergens in de middle of nowhere. Zo lang dat je er een speciale lens voor moet gaan halen. Rob heeft zijn uiterste beste gedaan de kraan die door cu2030 ‘het beest’ is gedoopt, erop te krijgen. Check de plaatjes hieronder. Inmiddels staat hij, ready for work.

[update] Brugpijlers zijn gearriveerd.

Opbouwen van de kraan:

Op cu2030 lezen we:
Er zijn 28 vrachtwagens nodig om het ding aan te voeren en hij wordt 144 meter lang.
De kraan is nodig om de resterende kolommen voor de Moreelsebrug over het spoor te hijsen.
Het gevaarte gaat in de nachten van 19 op 20 en 21 op 22 september aan het werk. De kolommen worden kant-en-klaar per boot in Utrecht afgeleverd, aan de kant van de Croeselaan. Maar dan moeten ze nog over de sporen heen: aan de kant van de Croeselaan worden ze door een ‘kleine’ kraan opgepakt en op het bestaande brugdek gelegd. De grote kraan pakt ze daar over en legt ze op het bouwterrein van het oude busstation.
Op 21 september wordt de eerste kolom geplaatst op het perron van spoor 11/12 en op 4 en 5 oktober volgen de kolommen op de perrons van de sporen 5/7 en 8/9.
De brugdelen die op de kolommen komen worden over de weg aangevoerd en afgeleverd bij het oude busstation. Deze worden ingehesen tussen 14 en 17 oktober. Wanneer alle brugdelen over de sporen zijn geplaatst volgen nog de brugdelen die op het oude busstation komen, de trappen en lift en de bomen. Eind van het jaar kun je over de brug over het spoor wandelen en fietsen.

Hier kun je de bouwvorderingen op de site van de aannemer volgen.

Maar hoe krijg je nu zo’n ding omhoog? Nou, zo bijvoorbeeld. Voor de liefhebber van de betere kranenporno:

Reacties

  1. Rutger

    Zover ik me kan herinneren werd er op de laatste schouw van de gemeente Utrecht verteld dat de kolommen over de weg via de Catharijnesingel zullen worden aangevoerd. De brugdelen zijn te groot om over de weg aan te voeren en worden per schip via het Merwedekanaal vervoerd en vandaar op een dieplader geplaatst en naar de achterzijde van het busstation aan de jaarbeurskant naast het RABO-kantoor vervoerd. Vandaar zal de megakraan de brugdelen op hun plaats gaan hijsen over de sporen heen.

  2. Manduca

    Rutger: Je hebt toch niet helemaal goed opgelet (ik was ook op de schouw). De V-vormige kolommen gaan over het water, en met de kraan van jaarbeurszijde naar centrum zijde. Deze zijn te breed voor over de weg.
    De brugdelen zijn weliswaar een stuk langer, maar ook smaller, en kunnen dus ‘gewoon’ per vrachtwagen vervoerd worden (hier komt dacht ik ook geen boot bij kijken, maar dat weet ik niet meer zeker). En dat ‘gewoon’ betekend overigens niet dat ze op o.a. de Catharijnesingel niet een paar verkeersborden en paaltjes weg moeten halen.

  3. Jan-Kees Verschuure

    Het is een mooie voetgangersbrug, die zijn waarde in de toekomst zeker gaat bewijzen. Ik betwijfel echter of veel doorgaande fietsers er gebruik van gaan maken, omdat een fietser nu eenmaal niet graag afstapt. Met de bouw van 2500-3500 woningen op de Jaarbeursterreinen in het vizier, zou een fietstunnel van de Dichterswijk naar de Lange Smeestraat nog wel eens uitkomst kunnen bieden.

Laat een reactie achter op Jan-Kees Verschuure Reactie annuleren