Het Nieuwe Centrum

In Dossier, Nieuws door HB6 Reacties

Op deze pagina houden we de ontwikkelingen bij in het kader van de totstandkoming van de structuurvisie stationsgebied fase 2.

Stadslab

Om te beginnen aandacht voor de Stadslab on Tour van 24 september. Hier het dagprogramma en de flyerInschrijven op een van de sessies kon tot 15 september jl. De gemeente wil zoveel mogelijk input uit betrokkenen en geïnteresseerden genereren als mogelijk, zodat er in januari/februari 2017 een ontwerp structuurvisie op tafel ligt die maximale steun geniet. Op 13 oktober organiseert Aorta een bijeenkomst waar de belangrijkste uitkomsten van de dag worden besproken.

Lombokplein

Op 15 september hield de Ontwikkelgroep Lombok een inspiratiebijeenkomst om de bewonersplannen van Lombokplein en omgeving te presenteren. Lees hier de visie.

Bij de afsluiting van de bijeenkomst zei Leen de Wit, projectleider fase 2 van de gemeente, dat wat hem betreft de toekomstvisie een “heel erg realistisch verhaal” is. Hij herhaalde de toezegging dat de gemeente actief bezig is om de herstructurering van Westplein en omgeving naar voren te halen. Het belangrijkste beslismoment is het fixeren van de wegen. Zodra dat is gebeurd kunnen de plannen in  detail worden uitgewerkt. Hij hoopt dat uiterlijk februari volgend jaar een concept structuurvisie klaar zal zijn voor inspraak. Overigens zal de gehele herstructurering van het Westplein-gebied, ook zonder tunnel, veel geld kosten. De gemeente gaat uit van een bedrag tussen 45 en 90 miljoen euro. Veel zal afhangen van mogelijkheden en medewerking van de eigenaren van het vastgoed NH en Leeuwensteyn. Ter vergelijking: voor de realisatie van het Jaarbeurskwartier verwacht men dat de kosten en opbrengsten in evenwicht zullen zijn.

Placemaking

Vanaf zaterdag 24 september begint de gemeente actief met placemaking in het westelijke stationsgebied, waaronder het toekomstige Lombokplein. Daarvoor is in de voorjaarsnota 2 miljoen euro beschikbaar gesteld. Dit geld is ook bestemd voor verkeersaanpassingen op het Westplein om het asfalt te verminderen. De Wit zei dat de gemeente op regelmatige basis volwassen bomen aangeboden krijgt en dat ze nu overwegen om daarop in te gaan omdat er nu budget voor is. Dat zou betekenen dat er een kans bestaat dat het Lombokplein, ook al is het er nog niet, al een beeldbepalende boom ontvangt. Het zou een bijzondere stap zijn en een wonderlijke omkering van de natuurlijke loop der dingen. BU is heel benieuwd.

Keuzedocumenten fase 2

De door de gemeente gepubliceerde keuzedocumenten rondom het nieuwe centrum:

Raadsbrief Keuzedocumenten Nieuwe Centrum

01 Inleiding Het Nieuwe Centrum
02 Het Nieuwe Centrum-Identiteit
03 Het Nieuwe Centrum-Structuur
04 Het Nieuwe Centrum-Stad op ooghoogte
05 Het Nieuwe Centrum-Gezondheid
06 Het Nieuwe Centrum-Duurzaamheid
07 Het Nieuwe Centrum-Mobiliteit
08 Het Nieuwe Centrum-Ontwikkelstrategie
09 Het Nieuwe Centrum – Rekentool

Nooit geweten dat het kabelbaanideetje zo concreet was, maar aangezien pers en politiek er meteen bovenop sprongen moest er wel iets mee gedaan worden. Inmiddels is het officieel afgevoerd. Er wordt naar andere oplossingen gezocht met bestaande modaliteiten zoals OV en fiets en wellicht straks ook het water. Een daarvan zou een extra oost-west fietsverbinding kunnen zijn onder het spoor ter hoogte van Dichterswijk.
Rapport verkenning kabelbaan

Samenvatting Stadsgesprekken

1 November 2016. College heeft een sterke voorkeur voor Westplein-verkeersvariant 1b en een groot stadspark aan de Croeselaan. Dit en meer lezen we in:

Raadsbrief
Verslag van de stadsgesprekken

Kinepolis opent 8 december 2016 met de eerste zes zalen. De tender voor gebouw HUQ aan de Croeselaan is gestart.

De titelafbeelding van dit artikel is het nooit uitgevoerde plan Moreelse, voor een verdubbeling van de oude stad, geprojecteerd op de huidige stad. Inmiddels bouwt Utrecht aan een vergroot centrum (rode contour) en – jawel – het lijkt alsof Moreelse nog springlevend is. (Met dank aan Marlies de Nijs)

Reacties

  1. jonas

    Als het plan van Moreelse uitgevoerd was, dan was het spoorlijnennetwerk in Utrecht ook heel anders geworden, bedenk ik nu ik die afbeelding (weer) zie.
    Ik vind het soms jammer dat het Merwedekanaal niet parallel aan de Croeselaan is aangelegd, dan zou het stratenplan eromheen toch al meer volgens het plan Moreelse eruitgezien hebben. Ik vermoed dat kanaleneiland dan ook meer verbinding had met de dichterswijk. Maar dit is wel heel erg giswerk en ‘als’-denken, geef ik toe.

  2. Henk

    Even iets ongerelateerds, na de zomer zou t oude postkantoor op de schop gaan. Weten jullie iets meer over de stand van deze plannen?

    En is er al iets meer bekend over de planeet?

  3. henk

    Dank voor de info.

    In 2018, als de bieb erin trekt, ging er dan ook niet iets gebeuren met het pand waar nu de bieb en Broese inzit?

Reageer