St. Jacobsstraat weer ruimtelijk

In Nieuws, Reportage door HB5 Reacties

De traverse is deze zomer in hoog tempo gesloopt. De straat is deels heringericht. Alleen de gaten in de gevels herinneren nog aan de vreemde puist. Vandaag de situatie met de nieuwe bestrating in de St. Jacobsstraat proberen vast te leggen, wat met dat harde licht niet meeviel. Het klassieke bakstenen C&A-pand wordt helemaal bijgelicht door de overmatige nieuwe glaswand van de overbuurman. Vanaf de kruising met de Lange Viestraat is het een aardig ensemble. Maar kijkend vanaf de bushaltes bij de outdoorwinkel, valt het nieuwe Bijenkorfpand tegen. De stijve dubbele glasgevel is overheersend en weinig subtiel. Kijk naar het detail van de gevelronding boven de hoofdentree. Het effect wordt bijna geheel teniet gedaan door de hoekige kozijnen die erachter staan. Op de impressie werkt het idee wel. Daar is de belijning consequent doorgezet. We geven het nog even het voordeel van de twijfel, want een groot deel van het straatniveau is immers nog niet klaar.

De zwart-wit foto dateert uit 1940. Volgens Het Utrechts Archief wordt op dat moment de St. Jacobsstraat aangelegd. Op de achtergrond staan nog panden aan de Varkenmarkt die gesloopt moeten worden en rechts is het Kledingmagazijn Kreymborg op nummer 1 te zien.

De realisatie van de grotere Bijenkorf vormt de opmaat van verdere vernieuwing, meer stadinwaarts. De Planeet en het oude postkantoor zijn de komende jaren aan de beurt. Bij De Planeet staat restauratie naar de oorspronkelijke exterieur voorop, bij het postkantoor behoud van de esthetische kwaliteit en zo weinig mogelijk aantasting van de oorspronkelijke vormgeving, maar wel met toevoeging van talloze, complexe nieuwe functies. Een hele kluif.

 

Reacties

  1. Thomas

    Wat meer detaillering op de hoek thv de Bever had inderaad niet misstaan. De curve bij de hoofdentree vind ik zeker tof.

    Is er al bekend wanneer de transformatie van de Planeet gaat aanvangen? Er wordt al lang over gesproken. Ik vind een bericht uit 2015 dat dit ‘volgend jaar’ zou zijn. Maar ook een AD artikel uit 2016 dat dit mogelijk nog later wordt (medio 2017).

  2. Henk

    De overmatige belichting gebeurd ook maar 35 keer per jaar, de rest van de dagen regent het gewoon hoor. 🙂

    Op de vierde foto is de Bijenkorf toch n markant gebouw. We kijken het aan hoe het uiteindelijk wordt. Het dreigt niet fantastisch te worden, maar het is ook geen mislukking, en 100x beter dan wat het was.

    Op naar de planeet en de intersport.

    Wat mij betreft mogen ze de natuurstenen tegels van het C&A gebouw trekken en de oorspronkelijke bakstenen terug in het zicht brengen. Zoals de zijkant. Dat is een behoorlijke mislukking geweest. Misschien ooit gedacht dat het statig zou zijn?

  3. Dirk

    Het Bijenkorfgebouw wordt een erg mooi en gaat zo veel doen voor dit deel van de stad! We mogen blij zijn met zo’n bedrijf dat het nut ziet van op deze manier investeren in Utrecht (en natuurlijk daardoor ook in zichzelf).

    Verder mooi om te zien dat de straat eindelijk de contouren krijgt zoals bedoeld, met minder ruimte voor auto’s en een veel aangenamere plek om te verblijven (lopen/fietsen, groen):

    https://www.utrecht.nl/fileadmin/uploads/documenten/4.ruimtelijk-uitvoering/Verkeer/VO_plantoelichting_St._Jacobsstraat.pdf.pdf)

    En helemaal eens met de opmerking van Henk dat ze de natuurstenen tegels van het CDA-gebouw mogen trekken.

    Off-topic: ik hoop dat Kleppiere zichzelf ook meer als deel van Utrecht gaat zien en overal de buitenkant van haar eigendommen gaat opknappen (in plaats van de expliciet tussen station en binnenstad geplaatste parasiet die looproutes monopoliseert, welke het nu is).

    1. Utrechter

      Eens. De bijenkorf maakt de Lange Viestraat aantrekkelijk en zorgt er met zijn aanwezigheid voor dat er meer ‘magneten’ in het centrum zijn dan alleen HC en de Oudegracht. Sowieso is deze straat een onvermijdelijk onderdeel van de winkelroute van de Oudegracht met het Vredenburg.

      Het lijkt er inderdaad op dat de gemeente met betrekking tot HC uiteindelijk geen compromissen heeft kunnen sluiten over een nieuwe route, buiten HC, om naar het station. De route over de begane grond van Vredenburg naar het station die je in de eerste maquettes nog zag, is beetje bij beetje onttakeld. De Golden Lane van HC wordt overigens wel gesplitst en verdubbeld vanwege capaciteitsproblemen met de huidige Radboudtraverse.

Reageer