De omgevingsvergunning voor het Noordgebouw is aangevraagd. Zie
Dat betekent dat er geen grote veranderingen aan het ontwerp meer komen. Dit waren de impressies uit april.
Verder is aan de zuidkant de bouw van de betonplaat voor de Uithoflijn in procedure gegaan. Hierop komt later het Zuidgebouw/Platform. (Utrecht bouwt dapper voort aan zijn onderwerelden.)
En uiteraard moeten bomen in het stationsgebied weer wijken:
Tegenover SNS-kantoor, welja, deze kan er ook nog wel bij:
Dit werk is inmiddels al begonnen, de ophoging van het fietspad door de Leidseveertunnel:
Aan de andere zijde van het station is het forum zuid in procedure gegaan. Daar komt een fietsgebouw, vergelijkbaar met dat onder het stationsplein. Het forum gaat het hele gebied naar niveau +1 tillen, inclusief een deel van het Knoopterrein. Er komt een aansluiting op de Moreelsebrug. Het busstation wordt volledig ingesloten, toegang uitsluitend via de trappen van de OV-t.
Bij de bouw van de woontoren hoort ook de restauratie van het monument Van Sijpesteijnkade 25, dat vooral door de interieurdetails deze status geniet. Het gebouw zal een functie krijgen voor de woningen en het dak zal tot besloten terras voor gebruik door de bewoners worden omgebouwd.
En iets leuks om mee af te sluiten. Na de villa wordt ook het kantoor van Jongerius onderhanden genomen. Mooie entree voor het nieuwe Merwede-gebied. Om het in oude luister te herstellen wordt een gevel gereconstrueerd. Kijk mee op de site van Blauw Architecten:
Reacties
Als je ijzerbomen in een brug kunt zetten, dan kan je hier toch een (iets) groenere kade van maken zou je zeggen. Zoveel stenen. Gelukkig kan dat later altijd nog.
Groen zou het inderdaad al een hele verbetering zijn, maar het meest stoor ik mij aan het gebouw wat er tegenover staat. Ik heb dat altijd het lelijkste gebouw (en plekje) gevonden van het hele stationsgebied. Het ziet er niet naar uit dat die aangepakt gaat worden helaas…
Dus ik kan straks met de fiets op het Jaarbeursplein de lift omhoog nemen en dan doorfietsen over Forum en Moreelsebrug naar Moreelsepark. Dat scheelt alvast één ongetwijfeld erg vervelende luie trap.
De Moreelsebrug zelf krijgt ook liften aan beide kanten.
Slecht nieuws:
http://www.ad.nl/utrecht/bestemmingsplannen-noord-en-zuidgebouw-geschorst~a316ba86/
Zie nieuw artikel met alle argumentatie van de RvS:
http://www.bouwpututrecht.nl/2016/07/27/bestemmingsplan-noordgebouw-en-zuidgebouw-afgewezen/