Woontoren Sijpesteijnkade gecontracteerd

In Nieuws door HB7 Reacties

Dit jaar wordt het jaar waarin de westzijde van het station aan zijn grote metamorfose begint. Naast de ontwikkelingen die we in het Rondje Kop Jaarbeurs hebben genoemd, is er nu ook nog de bouw van Sijpesteijnkade fase 3A, een slanke woontoren boven nummer 25, dat bescherming geniet als rijksmonument. Dat betekent dat de rest van het huidige rijtje nu snel plat gaat. Het is een staartje old skool projectontwikkeling dat weinig opheeft met de cultuurhistorische context. Vele protesten konden het college en NS niet tot ander gedachten brengen. Maar het goede nieuws is dat er een hoog gebouw komt. Nu nog die bizarre hoogtelimiet van de Domtoren van tafel, en er kan efficiënter worden omgesprongen met de schaarse ruimte (meer openbare ruimte, meer groen).

Hieronder het persbericht dat NS net heeft doen uitgaan, over de zakelijke aspecten van de deal en de geplande start van de bouw. Voor geïnteresseerden: de architect van het forum is inmiddels ook bezig met een voorlopig ontwerp van kantoorgebouw De Hoge Dame. Deze zou ongeveer nu klaar moeten zijn ter bespreking in onder andere de Welstandscommissie.

De sloop van de panden is gepland voor oktober. Volgens het bericht zal de toren vooralsnog los komen te staan van forum en parkeergarage, die voorlopig nog niet worden gebouwd. Voor het dienstregelgebouwtje tussen Stadskantoor en de sporen zoekt de gemeente ook een nieuwe bestemming. Gedacht wordt aan bijvoorbeeld uitbreiding van fietsstallingcapaciteit.

Van Sijpesteijnkade vooraanzicht

[integrale quote persbericht:]

Erfpacht- en projectovereenkomst woontoren Van Sijpesteijnkade getekend

NS Stations heeft begin 2015 APF International, VolkerWessels ondernemingen Wessels Zeist BV en Wessels Rijssen BV samen met Porten Development B.V. geselecteerd voor de verdere ontwikkeling van de locatie (fase 3A) aan de van Sijpesteijnkade te Utrecht. Dat heeft deze week geleid tot de ondertekening van de erfpacht- en projectovereenkomst om op deze prominente locatie in het Stationsgebied Utrecht de ontwikkeling van een woontoren mogelijk te maken.

In de hoek langs de Van Sijpesteijnkade en het spoor gaat de Ontwikkelcombinatie Westflank 3A, een 90 m hoge woontoren realiseren. De woontoren van circa (21.000 m2 bvo) biedt straks ruimte aan zo’n 270 appartementen De bouw van de woontoren start in oktober 2016 en is eind 2018 afgerond. De sloop van het eerste deel van de woningen (exclusief het Rijksmonument nr. 25) aan de Van Sijpesteijnkade begint eveneens per oktober 2016.

De appartementen in de woontoren zijn tussen de 50 – 65 m2 groot. Het Rijksmonument aan de Van Sijpesteijnkade nr. 25 wordt behouden en ingepast in het ontwerp van de nieuwbouw. In de plint van de woontoren worden commerciële voorzieningen geïntegreerd. De architect van de woontoren is Oeverzaaijer architecten.

De realisatie van de woontoren is een belangrijke invulling van het inlossen van de afspraken die zijn gemaakt tussen NS Stations en de gemeente Utrecht binnen de totale transformatie van het Stationsgebied Utrecht. De uitgifte van deze grondpositie in erfpacht is onderdeel van de strategie van NS Stations om niet-strategisch vastgoed af te stoten.

Met deze ontwikkeling wordt een eerste stap gezet in de herontwikkeling van de Westflank Noord, het grondgebied tussen het nieuwe Stadskantoor Utrecht en de Van Sijpesteijnkade. Naar verwachting volgt de komende jaren nog de realisatie van de andere twee fasen; fase 2 (kantoorgebouw) en fase 3b+3c (woningen) inclusief een ondergrondse parkeervoorziening.

[einde quote]

 

 

Reacties

  1. Thomas

    Is ook al duidelijk hoe de inrichting van de openbare ruimte tussen deze toren en het spoor eruit gaat zien? De vogelvlucht render lijkt naast de entree voor de noordertunnel ook een soort hellingbaan te laten zien. Zou dat een toegang voor spoorpersoneel kunnen zijn? Een entree voor parkeergarage?

    1. Auteur
      HB

      Nee. Deze impressie (waarvan we een flink stuk hebben afgeknipt) geeft geen betrouwbaar beeld van de omgeving. De hellingbaan is een ontsluiting van de sporen voor hulpdiensten, komende vanaf het fietspad lang de Van Sijpesteijnkade. Langs die zijde zullen ook de bewoners met hun fiets naar de flats gaan. Later wordt het wellicht een ontsluiting voor een nog te bouwen openbare fietsenstalling waar nu de technische gebouwen van ProRail staan. We kennen geen ontwerpen van de nieuwe ingang van de noordertunnel.

  2. Remco

    Denk je echt dat hogere gebouwen leiden tot meer ruimte voor parkjes? Die ruimte wordt ingezet voor dezelfde gebouwen als nu, maar dan hoger. En als die al zullen komen zullen die flink drukker zijn want in hogere gebouwen wonen meer mensen.

    1. Auteur
      HB

      Meer mensen, meer behoefte aan openbaar groen en ook ruimte om dat groen te maken. Dat zit niet vast op de Dom-norm, maar op de wens en bereidheid de hoogte in te gaan. Voor woningen rust daar een taboe op. Misschien dat deze woontoren een trend zet in het stationsgebied. Niet iedereen hoeft een volgetegelde achtertuin. Zo’n lomp zwart loungesetje past ook prima op een balkon of dakterras.

  3. TP

    Ik ben wel benieuwd in hoeverre dit plan een (financiele) bijdrage levert aan de realisatie van de Leische Rijn. Voor het gebouw aan het Smakkelaarsveld zou daar wel sprake van zijn. Kan me ook voorstellen dat daar een win-win in zit voor gemeente en ontwikkelaar. Is daar iets over bekend?

    1. Auteur
      HB

      Bouwlocatie/grond langs de Sijp is van NS, Smakkelaarsveld is van gemeente. Ik denk dat het een groot verschil maakt voor de opbrengst die voor de publieke ruimte kan worden aangewend.

  4. Bart

    Dat tweede plaatje geeft dan wel weer een heel erg rare, volkomen verkeerde indruk. Alsof dat pand vrij aan de rand van de stad staat, grenzend aan een weidegebied, lekker met een terrasje voor de deur (Op het noorden… Met dus een groot spoorviaduct ernaast in plaats van grazige weiden aan de ene kant, en het OV-viaduct aan e andere…)

Laat een reactie achter op Thomas Reactie annuleren