Busstation in bedrijf

In Nieuws door HB9 Reacties

We zijn sinds 2 juli beland in de een na laatste fase van de grote busomwenteling in het centrum van Utrecht. Afgelopen zaterdag verhuisden alle lijnen naar de westzijde om ruimte te maken voor de bouw van de Uithoflijn, waar het oude busstation decennia heeft gelegen. De Adema van Scheltemabaan is buiten gebruik en wordt omgebouwd tot HOV/trambaan. Nieuw is de Dichtersbaan, de verbinding aan de westzijde van de spoorbundel. Ooit bedoeld als de plek waar de tram zou gaan rijden, maar de politiek zag dat toch anders. Om de Dichtersbaan is bovendien lang juridisch en procedureel gevochten met de buurt. Hij lag er lange tijd werkeloos bij, tot zaterdag. Als over een jaar of twee de Uithoflijn in gebruik gaat, dan kunnen een handvol buslijnen weer terug naar de oostzijde. Het nieuwe busstation is qua toegankelijkheid volledig afgestemd op de OV-terminal en wordt verder ingekapseld aan de zijde met verzamelgebouw De Knoop, het forum en de nieuwe fietsenstalling. Een groot verschil met het oude, open busstation. De omwenteling ging niet helemaal van een leien dakje. Taxichauffeurs waren boos, en maakten er direct werk van hun woede. Tja, het is ook wel een erg groot verschil met de situatie toen ze nog op het platform konden dampen, op een steenworpje van spoor 1 en de bloemenkiosk. Utrecht maakt hier een forse schaalsprong. Maar toch horen K&R en taxi’s bij OV. Je zou het soms een beetje vergeten, waar Utrecht alle kaarten op de fiets zet: het jeugdige, blanke, hoogopgeleide vervoermiddel van voorkeur.
Bekijk de beelden van correspondent PV, zowel van de nieuwe als de oude locaties. Verder zie je beelden van het verlegde fietspad onder de busbaan door naar de Van Sijpesteijnkade. Nog niet definitief, maar al wel een sterke verbetering. Ondertussen werkt op de Catharijnesingel de aannemer de komende avonden door aan de parkeergarage-aansluitingen en twee nieuwe fietspaden. Samen met de start van de bouw van het WTC, De Knoop, het voorzetgebouw van Hoog Catharijne en het stuk singel bij TivoliVredenburg, zijn er de afgelopen weken veel stappen in het Utrechtse Stationsgebied gezet.

Reacties

  1. henk

    Ik weet niet of ik nu zo vrolijk word van het Aura van Utrecht. Ik heb het van het weekend gezien, het oogt goedkoop, en ik vraag mij af wie er in wil spelen en verblijven (met deze tekst wordt het verkocht). Het ziet er ook erg permanent uit.

  2. Onno

    Het desastreuze effect van de welstandscommissie op het stationsgebied, en dan met name de kleurstelling daarvan, begint steeds duidelijker te worden: het is één groot, grijs (en dus binnen 5 jaar grauw) gebied met de OV terminal als absoluut dieptepunt. Een distributiehal op een gemiddeld industrie terrein heeft meer sfeer.

    Had eens wat meer lef getoond en gekozen voor gebouwen met meer karakter, kleur en hoogwaardige materialen. (Zie discussie rondom het forum bijvoorbeeld waar het ook weer grijs moet)

    1. Auteur
      HB

      Of Welstand nu zo’n grote invloed op de OV-t heeft gehad, vraag ik me af. Voor de hal waren de ambities hoger, maar het was toch vooral een centenkwestie. Het hele concept is er op gericht om een reizigersmachine te maken. Daarin lijkt men geslaagd te zijn.

  3. Herman

    De bussen en trams stoppen nu allemaal op een plek waar de meeste niet willen zijn. Via een lange saaie wandeling door een veredelde tennisloods omringd door vreet en graai shops kom je dan uiteindelijk aan de kant van het station waar je wel wilt zijn.

    Helaas is ook versie 10 van Utrecht CS weer niet het station dat bij de status past. Heeft natuurlijk ook weer alles met geld te maken, voor een fantastisch mooi station als Rotterdam CS was zoveel meer geld beschikbaar.

  4. Peter

    Wat een gezeur mensen! Ik vind het een mooi, functioneel en practisch station geworden (en het is nog niet eens af).

  5. Henk

    Het is n prima station. Mooi is ie niet. Wel efficiënt. Je kunt niet alles op n vierkante meter proppen.

    Tip: Je kan natuurlijk de bus pakken naar TiVre. Hoef je niet door t station te lopen.

    Betere tip: koop/gebruik een auto. Die parkeer je midden in de stad bij de V&D of de Bijenkorf of onder het Vredenburplein.

    Hoef je ook niet te lopen.

    Het OV, per definitie, gaat van waar je niet bent, naar waar je niet wilt zijn. Er hoort altijd n wandeling bij. In Rotterdam loop je door de tegen naar een bushokje dat je niet tegen de regen beschermt, of je loopt onoverdekt veel langer over een kaal leeg plein. Daar klagen Rotterdammers weer over. En zo is er altijd wat.

  6. PeterM

    Misschien nog eens wat prullebakken en niet-rookzones (of nog liever: rook zones; of nóg liever: een algeheel rookverbod, dat dan nog wordt gehandhaafd ook) erbij op het nieuwe busstation?! Heel graag!

  7. Raymond van den Hoven

    Als die kolommen van de overkappingen op de perrons (ook die van het busstation) nou eens geel schilderen (of beplakken of…)? Het geel van de treinen en van het geel van U-OV. En desnoods die lange gebogen balken met de lichtlijnen door de hal heen doen we dan blauw (want ze hangen “hoog in de lucht”). Een paar potten verf en wat uren, meer hoeft het niet te kosten. Zou al een hoop schelen.

Laat een reactie achter op Onno Reactie annuleren