Horeca- en retailpaviljoen Stationsplein Oost

In Nieuws door HR11 Reacties

Het horeca- en retailpaviljoen op stationsplein oost is zo goed als klaar om gebouwd te worden. Het ontwerp is rond, de vergunningen (bijna?) verleend. (Daarover heeft BU geen info.) Op de schouw van afgelopen dinsdag, met presentaties van Martine Sturm (Klépierre) en Erik Moederscheim (MoederscheimMoonen Architects), werden nieuwe beelden getoond. We vatten het project voor je samen.

Hoog Catharijne strekte zich oorspronkelijk uit tot het Jaarbeursplein, met de café’s, restaurants en de winkeltjestraverse, maar ook het huidige stuk met de vette hap. Met het ingaan van de nieuwe contracten gaat het winkelcentrum zich terugtrekken tot het gebied van de oude stationswijk. Toch wil eigenaar Klépierre graag blijven profiteren van de portemonnee en de maag van de vele reizigers en het niet alleen aan NS laten. Daarom heeft het de rechten verkregen om op het plein een paviljoen te exploiteren. In oude plaatjes had het nog wel iets weg van wat je een paviljoen kunt noemen. Het finale ontwerp is een uiterst strak glazen gebouw dat zich aan de rand van het plein bevindt, tussen de oost-westverbinding en het Noordgebouw. Een soort Patatstraat 3.0.

De architect past het zogenaamd contextueel ontwerpen toe: goed kijken naar de omgeving en het geheel in glas optrekken. De inspiratiebron is de glazen winkel van Apple aan de Fifth Avenue te New York geweest.  Het paviljoen moet het stationsplein een meer besloten karakter geven. Er zijn drie vrije wanden uitgevoerd in glas. De kopgevel ligt aan de vierentwintiguursverbinding, de lange aan het plein. Op het pleinniveau komt retail, de horeca komt op de eerste verdieping, met goed uitzicht over het spoor.

Fasering

De aannemer is Boele van Eesteren, tevens de aannemer van het voorzetgebouw Hoog Catharijne. De bestaande kraan van de BAM zal door Boele en van Eesteren gebruikt worden voor zowel het paviljoen, als het voorzetgebouw. Op de plaat komen rails te liggen ten behoeve van een andere kraan. Het ontwerp is in windtunneltesten beproefd.

Bouwen boven de kopsporen 1, 2 en 3 is een complexe zaak, vergelijkbaar met een openhartoperatie. De ruwbouw van het paviljoen is afhankelijk van treinvrije periodes, TVP’s voor insiders. In april-mei wordt er gestart met het weghalen van het grind op het platform. In juli wordt er verder gewerkt, in de beschikbare TVP’s. De bouw duurt ongeveer een jaar, oplevering uiterlijk najaar 2017.

In dit kader nog een paar andere Hoog Catharijne-weetjes: De start van de bouw van het voorzetgebouw gaat eindelijk in mei beginnen. Dat zou oorspronkelijk al eind vorig jaar zijn. Bovendien gaat op 18 mei de nieuwe Vredenburg garage in bedrijf. Nog niet met volledige capaciteit weiliswaar: 800 van de in totaal 1300 plekken. Eerst gaat de noordelijke inrit aan de Daalsesingel open. De zuidelijke inrit ter hoogte van het voormalige V&D (jawel) zal zo spoedig mogelijk daarna volgen. Waar de personeningang komt moeten we je even schuldig blijven.

De Welstandscommissie ging in zijn commentaar vooral in op de relatie tussen gebouw en de royale reclames en gebruikte de termen “door reclame gedomineerd complex” en “armoedige uitstraling”. In december 2015 is uiteindelijk positief geadviseerd na aanpassingen van de architect. Uit de vergadering van 3 november vorig jaar:

(zie ook notulen 02/06/2015 en 16/06/2015)
In de uitwerking heeft architect Moederscheim de herkenbaarheid van de entree aan het Stationsplein vergroot door deze een tweelaagse uitstraling te geven. De wijze van reclamevoering op de stationstraverse is als uitgangspunt voor de gevelreclames gekozen. Reclame-uitingen worden, ter hoogte van de vloeren, aan de buitenzijde op de glaspuien aangebracht. Hoogte en dikte van de haakse reclame-elementen zijn op de pui-indeling en profilering afgestemd. Een geperforeerd scherm ontneemt het zicht op de terugliggende installaties op het sedumdak.
Conclusie: De commissie vindt de entreeoplossing als voortvloeisel uit de architectuur verbeterd. De reclames echter doen afbreuk aan de architectuur en zijn onvoldoende geïntegreerd. Er is sprake van te veel reclamemogelijkheden en de uitingen zijn te groot. De horizontale uitingen zullen ervaren worden als tegen de gevel geplaatst in plaats van geïntegreerd, en in combinatie met ver- en aanlichting, leiden tot een armoedige uitstraling. Samen met de relatief grote haakse uitingen is er sprake van een door reclame gedomineerd complex. Indien de reclame overtuigend wordt geïntegreerd in de architectuur en opgenomen wordt in de aanvraag omgevingsvergunning of in een specifiek reclame- en puienreglement, kan dit als specifiek toetsingskader voor deze winkels worden gehanteerd. Anders is de welstandsadvisering gebonden aan de reclamerichtlijnen in de welstandsnota, het Utrechtse reclamebeleid. De aanvraag wordt aangehouden in afwachting van een voorstel met beter geïntegreerde reclamevoering.

Dit tenslotte nog de tekst van de site van de architect en daaronder de vrijgegeven computerimpressies.

In opdracht van Klépierre Vastgoed Ontwikkeling is door MoederscheimMoonen Architects het ontwerp gemaakt voor een multi-tenant gebouw, gelegen naast het nieuwe Centraal Station van Utrecht. Het gebouw beslaat circa 3.600 m² en wordt gerealiseerd bovenop spoor 1, 2 en 3 van het stationsgebied in Utrecht. Diverse retail- en horecaconcepten zullen er in de toekomst hun intrek gaan nemen.
Het project wordt gerealiseerd binnen een totaal nieuwe stationsomgeving; het Stationsplein-Oost. Waar vroeger Centraal Station en Hoog Catharijne in elkaar overliepen ontstaat er in de toekomst een geheel nieuw plein dat zich enkele meters boven maaiveld bevindt. Hieronder wordt de grootste fietsenstalling van de wereld gebouwd en vindt de verbinding met alle overige openbaar vervoersmogelijkheden plaats. Deze bijzonder complexe bouwlocatie heeft het project mede vormgegeven; zo kan de volledige draagconstructie slechts enkel afdragen op de kolommen van de ondergelegen perrons en er is één gevel die op reikafstand van de bovenleidingen van het stationsgebied wordt gerealiseerd.
Het transparante gebouwontwerp onderscheidt zich binnen de attractiviteit van het nieuwe plein en de omliggende gebouwen door een heldere en puristische ontwerpbenadering als een commercieel aantrekkelijk vertrekpunt.

MMN_Still_Ext_03_web-v2 MMN_Still_Ext_04_noite-1882x1038 MMN_Still_Ext_07_web-1882x1038 stationsplein_doorsnee_zondergras_slidersize1 stationsplein-oost-utrecht-1

Reacties

  1. Berend

    Toch wel komisch: het verschil in de gretigheid waarmee Klépierre plintfuncties op Forumniveau invult en de gretigheid waarmee de eigenaars van het WTC dat zelfde (niet) doen.

  2. ralph

    Ook een mooie 6 strooks weg tussen de parkeergarage en het station op de laatste render …

  3. Ad

    Nu begrijp ik ook, waarom er vooralsnog geen trappen komen van de Moreelsebrug naar de perrons van Utrecht Centraal. Zoals BU terecht opmerkte: Eigenaar Klépierre wil graag blijven profiteren van de portemonnee en de maag van de vele reizigers. Als je dat verdienmodel goed wilt uitnutten gun je reizigers natuurlijk geen ontsnappingsroute via de nieuwe brug.

  4. Martijn

    Al wat oudere visuals, zo te zien – de bieb van Rapp staat nog rechtsboven op de onderste. En een heel aantrekkelijk straatje ernaartoe – is dat zowaar op het nulniveau?

  5. onkl

    @Martijn: Dit straatje begint bij de Leidsche Rijn / Smakkelaarsveld op niveau 0 en loopt via luie trappen omhoog naar +1 niveau.
    Fietsers blijven op een +1/2 of -1/2 niveau om danwel hun fiets te parkeren, danwel onder het plein door richting Moreelsepark te fietsen.

  6. Anoniem

    Eerder economisch dan komisch, verwacht ik.

    Beide partijen zullen hun beslissingen gebaseerd hebben op tellingen en verwachtingen van het aantal personen dat voor de deur langs loopt. Als er over 20 jaar inderdaad een tweede stadscentrum aan de westzijde van het station ontstaan is kan er wel iets veranderen, maar zelfs dan heeft de oostzijde zowel een station als Hoog Catharijne (ook een onzekerheid, gezien de concurrentie van webwinkels, maar daar is Klépierre al “all in”), en de westzijde een station en, voor wandelaars best een end weg, bioscoop en jaarbeurs.

  7. TP

    Het “leeg laten” met zicht op de sporen van dit deel was een stuk mooier geweest, zoals aan de zijde van het Stadskantoor een deel. Nu is het zo aan elkaar gebreid naast met het Noordgebouw. Wordt inderdaad een soort patatstraat zo, weinig allure.

  8. ill-b

    Jammer dat het dak van dat nieuwe gebouw niet word gebruikt, mooie plek om ontspannen over de sporen heen te kijken en met mooi weer te zonnen o.i.d. “Multifunctioneel” ruimtegebruik is in Utrecht nog een vies woord..

Laat een reactie achter op Martijn Reactie annuleren