Geen budget vernieuwing perrons onder hal

In Nieuws door HB11 Reacties

Terwijl de hal van de OV-terminal dit jaar zijn voltooiing bereikt (het dak van fase zes is bijna dicht) en de laatste perrons hun glazen kappen ontvangen, zijn de perrons onder de hal nog steeds onveranderd naargeestig, krap en afgetrapt.

Omdat Bouwput Utrecht niet bekend is met eventuele werkzaamheden voor dat gedeelte van de OV-terminal, hebben we navraag gedaan. Een woordvoerder van ProRail laat weten dat opknappen van dat deel van de perrons gewenst is, maar dat men op dit moment daarvoor nog op zoek is naar budget. Men zal het laten weten zodra dit is gevonden, helaas zonder nadere aanduiding over een eventuele tijdfasering.

We moeten er derhalve rekening mee houden dat het voorlopig niet wordt aangepakt, kijkend naar de algehele financiële situatie bij het spoorbedrijf. Dat betekent dat de eerste (en soms enige) indruk van Utrecht bij treinreizigers de nare betongrot zal zijn, als hun treinstel onder de hal stopt. Het is verre van gastvrij en bepaald geen visitekaartje voor de stad.

Dat het ook anders kan, toont de afwerking van de perrons 1 en 2. Daar is een aluminium plafondafwerking gekozen die weinig nadrukkelijk is maar prettig en verzorgd overkomt. Een mooi station is ook een sociaal veilig station.

Lees ook de column Het niveau onder de hal.

Perron1-2

Reacties

  1. Henk

    Je kunt er zoveel mee doen. Ik hoop dat als er wat gebeurd het echt goed gebeurd en niet half half wat na 5 jaar helemaal niets is.

    Ondertussen: Ik vind de plaatjes in de column toch stiekum wel mooi. Beetje Christianne F. sfeertje, perron 0, achterkant CS. 🙂

    Vergeten mee te nemen in de vaart der volkeren.

  2. Henk

    Volgende keer graag zwart wit foto’s bewerkt zodat ze ouder lijken. En nog rabbiger / viezer. 😉

  3. Manduca

    “het dak van fase zes is inmiddels dicht” is een beetje voorbarig. Of ik heb een mega actie gemist dit weekend :).
    Maar verder helemaal mee eens. Hoop eigenlijk dat ze de overkappingen doortrekken tot onder de hal. Als ze de afwerking van kabelgoten en zo ook nog even netjes doen, dan zijn we al een heel eind.

    1. Auteur
      HB

      Excuus, vanaf de webcam zie je idd dat het nog niet volledig is. Vanaf stadskantoor lijkt het dicht te zijn.

      1. jonas

        Vermoedelijk blijft het dak nog even open: zo te zien laten ze een gat open om materiaal de hal in te kunnen blijven hijsen, vermoed ik.

  4. Michiel

    Jammer dat men nu bevestigd dat er geen budget is. Ook ligt het inderdaad niet in de lijn der verwachting dat er op relatief korte termijn wel budget beschikbaar zal komen.

    Het lijkt mij dat dit toch geen extreem duur potje hoeft te zijn: de afwerking van de buurtsporen kan prima worden doorgetrokken naar de rest van de betonconstructie. De talloze kabels en leidingen blijven ook dan beschikbaar voor onderhoud (platen eraf nemen). Zonde dat we nu in zo’n kritische periode leven: gezeik over kleine budgettekorten leidt tot snijden in projecten die voor relatief weinig budget heel veel verbetering kunnen opleveren.

  5. Henk

    Zou het een optie zijn meer privaat geld erin te stoppen. Meer reclame en voordelen voor de sponsor. Het Rabobank Utrecht centraal station.

  6. WP

    Boven de perrons kan er wel een plafond worden gemaakt, zoals op de laatste foto. in verband met de bovenleidingen is dat boven de sporen uitgesloten. Ik kan je verzekeren dat dat altijd zo blijft zoals het nu is, of er moet een andere oplossing komen voor de bovenleiding. Accu’s in de treinen voor de stukken waar geen bovenleiding is 🙂

    1. Michiel

      Erhm, natuurlijk is dat niet uitgesloten. Er is ruimte voor dunne platen van staal, net als bij de buurtsporen is gedaan. Dat zwarte staal oogt veel fijner en rustiger dan het kale en grijze beton.

      En ja, uiteraard moet je dan of om de huidige bevestigingspupnten heenwerken (sleuven in de platen), of de sporen een voor een buiten dienst nemen. In een à twee nachten heb je de bevestigingspunten over de lengte van 150 meter echt wel omgebouwd.

      1. WP

        Kan aan mij liggen hoor, maar dat zwart, is dat niet gewoon gezwart beton?

  7. WP

    Ter aanvulling: Situatie Utrecht CS is redelijk vergelijkbaar aan het worden met Schiphol CS. Daar zie je boven de perrons wel plafondafwerking,

Laat een reactie achter op Henk Reactie annuleren