Twee keer modernisme

In Nieuws, Opinie door HB5 Reacties

Weekend, tijd voor wat nostalgische ontspanning. We hebben twee plaatjes van het stationsgebied voor je.
De eerste komt uit de publicatie “Een vinger in de wind” aangeboden aan de topman van Bredero, Jan de Vries, toen hij in 1976 vertrok. Het is een curieus, tamelijk onleesbaar dik boek, maar deze prachtige en een beetje spooky tekening van Rudolf Das kenden we nog niet. Hierop zijn de verhoogde wandelroutes in wit uitgespaard. Je ziet dat Muziekcentrum Vredenburg al is ingetekend, maar dat de traverse over het Smakkelaarsveld nog niet is gesneuveld in de besluitvorming.

VoetgangersgebiedHoogCatharijne_DasImpressie

Impressie Hoog Catharijne, Rudolf Das, begin jaren zeventig

Voor de tweede tekening hebben we jouw hulp nodig. Het is een verbeelding van een gemoderniseerd stationsgebied, waarin wel nieuwe verkeersverbindingen zijn ingetekend, maar geen gedempte singel. Ook is het gebied beperkt van moderne hoogbouw voorzien. Kantoren bij het station, flats langs het Leidseveer. Westplein is een grote rotonde ruim geflankeerd door hoogbouw. Wie kan deze plaat duiden? Graag je reactie in de comments.

StationsgebiedFantasieCa1960

Impressie vernieuwing stationsgebied Utrecht, ca 1960, auteur onbekend

[update, adhv reactie op dit artikel:]
Verkeersplan1956

Uit: 2000 Jaar Utrecht, Blijstra.

Reacties

  1. Berend

    Het is een beetje de logica van de Rotterdamse wederopbouw vertaald naar Utrecht: het Smakkelaarsveld ingericht als Hofplein, het Stationsplein een soort Weena. En Vredenburg – Lange Viestraat de Utrechtse variant van de Coolsingel.
    Niet eens zo onrealistisch, als een paar toevalligheden de andere kant opgerold waren had onze stad er zomaar zo kunnen uitzien. Minder sloop, meer binding met het maaiveld. Maar ook wel erg saai: al die andere twintig middelgrote steden in Nederland zien er ook zo’n beetje zo uit.
    Ineens realiseer je je dat Hoog Catharijne, met al zijn onvolmaaktheden, Utrecht ook iets heel unieke gegeven heeft.

  2. Utrechter

    Helaas kan ik, en ben ik niet in de positie qua leeftijd of deskundigheid, om veel hulp te bieden: de jaarbeursgebouwen aan de Singel/Vredenburg lijken intact te zijn (of zijn het toch andere gebouwen?). Een belangrijk punt: want de beslissingen van de Jaarbeurs om het Vredenburg te verlaten markeert een jaar, en verandert natuurlijk de stedebouwkundige situatie totaal.

    Wat me opvalt: behalve de Catharijne-singel lijkt er weinig aan de wegen gedaan te worden behalve de opzet van ruime rotondes op het smakkelaarsveld en het Westplein. Het lijkt me geen verkeerskundig plan a la Feuchtinger maar (zijn het woningen of kantoren?) een verdichtingsplan. Een plan om de woningnood aan te pakken in de vroege wederopbouwtijd? (geen woning was teveel in die tijd zonder Overvecht). Een plan van een gemeenteraadspartij die Volkshuisvesting hoog in het vaandel had staan? Een idee van de dienst Wonen of hoe dat toen ook mocht heten?

  3. Herman J. Kampers

    In R.Blijstra 2000 jaar Utrecht staat op blz 309 een kleine foto van een maquette van uit 1956 van bovenstaande impressie.
    Op blz 285 staat een afbeelding van een tekening van Stadsontwikkeling van 1955 met tekst Schema verkeersverbeteringen Binnenstad. Hier de verkeersstructuur te vinden.
    Stadsontwikkeling heeft in die tijd zelf voorstudies verricht waarop Feuchtinger , opdracht gekregen in november 1955 van College van B en W,met zijn studies verder is op gegaan . Met als extra demping stadsbuitengracht.

  4. anna vlaming

    I.v.m. de datering en de gelijkenis met Rotterdam zou dit de tekening kunnen zijn van de eerste stedenbouwkundige plan van de Roterdamse stedenbouwkundige Kuiper?
    Hij heeft in 1960 de opdracht gekregen om een plan uit te werken door de gemeentebestuur, nadat de verkeersplan van Feuchtinger na veel verzet vanuit de stad gestrand is . Misschien is bij NAI in dit artikel een bewijs te vinden http://zoeken.hetnieuweinstituut.nl/nl/publicaties/detail/?q=kuiper&page=3

Reageer